In vino veritas

Опитът им показва, че за повечето българи купуването на качествено вино все още е по-скоро изключение, отколкото ежедневие. За времето, в което обаче са на пазара, забелязват и голямо развитие в културата на винопиене и обръщане към българските продукти. И макар да изглежда твърде далечна идея, убедени са, че някой ден много наши сънародници ще избират целенасочено локалните продукти.

„Мисля, че и ние самите допринасяме за това. Българските винарни пишат ежедневно историята на българското вино, а ние сме тези, които я разказват и им помагат да стигнат до повече хора”, щастливи са Асен и Валя.

За да приобщят все повече ценители към уникалните продукти на родните изби, те организират дегустации на място в магазина и на участия извън него. Преди пандемията поне три пъти в месеца имат и дискусии. Това е възможност да се поговори за виното на достъпен език. Почти винаги на тях присъстват и представители на избите, енолози, уайнмейкъри, а често и самите собственици. Това дава шанс за почитателите на гроздовата напитка да се срещнат с хората, които стоят зад виното, което пият, и да чуят историите за създаването му.

Асен и Валентина обаче не спират дотук. Тяхната жажада за знания и отварянето  на българските потребители към качествената местна продукция ги карат да правят и събития, на които да допринасят за опознаването на нови вкусове и изби. Преди година вече като асоцииран член на Българската социация на независимите лозаро-винари организират много успешна инициатива, която наричат Софийски квартален Tour de Зарезан.

След такова събитие почитателите на виното се увеличават, а все по-често те избират българското пред чуждестранните напитки. И това, макар и скромно засега, дава нова надежда за малките бутикови изби из страната, които държат на традициите по нашите ширини.

„Без да проявяваме излишна скромност, може да заявим, че от създаването на магазина сме посланици на българското вино и макар за наша радост с времето да се появиха и други, които го предлагат приоритетно в магазини и винени барове, ние бяхме първите и много се гордеем с това”, разказват Асен и Валя.

И докато Асен е по-ангажиран да развива личните си познания в областта на гроздовата напитка, Валентина отдавна мечтае за женска инициатива. Нарича я Girls talk wine (Момичетата говорят за вино).  Идеята идва именно от мъжа й, който в ежедневната си работа в магазина забелязва, че жените често проявяват много по-голям усет към характеристиките на виното, навлизат повече в детайла и изграждат дълбок интерес към историите зад виното. В същото време те често са подценявани в това отношение от половинките си и от мъжете като цяло, които им купуват подарък със заявката – „нещо по-сладичко, нещо по-плодово, някое розе…”

„Решихме да организираме специализирани дегустации за жени с интерес към виното, които искат да научат повече, без да се притесняват от терминологията и наложените клишета. Смятаме, че жените, точно както и мъжете, заслужават да пият класни вина”, казва Валя.

И аз смятам така. Затова от новата година си обещавам, че макар да нямам винен бар, ще заложа на българското, на традицията и на качеството.

Spread the love
Tags from the story
,
More from Надя Костова
Луиза, Ивет и техният малък пазител
Тази корица на списанието е отдавна жадуван проект. Планирахме го още, когато...
Read More
0 replies on “In vino veritas”