Вече 8 години Валентина и Асен Цекови ни учат как да избираме българското и да възпитаваме вкуса си към качествената гроздова напитка. Едно лудо и рисковано начинание, родено от най-истинската любов към традициите. Сбъдната мечта, която носи радост и уют
Като момиче от морето си мечтаех за бар на плажа. Не на нашия, а на някой екзотичен и вечно топъл. Без зима и сняг. Без Коледа и свинско. Детска наивна мечта, която се разби още в първите ми младежки години, осъзнавайки колко много работа изисква да си собственик на заведение. От онази мечта остана само усещането, че да имаш бар е много романтично начинание. Сякаш си собственик на леговище, в което се събират интересни хора и идеи. Приютяваш ги, черпиш ги с надежда и добро настроение и след това ги гониш навън, за да променят света. И всъщност сам го променяш по този начин.
Убедих се, че това не е съвсем далеч от истината, когато преди година се запознах с Валентина и Асен Цекови – притежатели на може би единствения винен магазин в София, в който се предлага само българско вино. В тяхното уютно кътче, подредено като магазин, човек вярва в сбъдването на мечтите. Но не бива да забравя, че те са резултат от много труд и усилия. Обаче е хубаво те да вървят и с качествено вино. Може и в литри.
Малкият им винен бутик и бар се казва Vino Orenda и се намира на столичния бул. „Македония“ 50А. Съчетанието в името му, както и нищо в интериора не е случайно. Оренда е древно знание, свързано с българите, старите руни и глаголицата. То е духовен път, практика и концентрирано намерение за щастие. Представлява свързване със същността ни от светлина и дъха на Бога. Отваря врати през 2012 г., а в селекцията му има над 300 различни вина и над 50 изби. Всичките само български!
„Няма да е твърде емоционално, ако кажем, че това е сбъдната мечта за нас. През пътуванията по света неведнъж сме се отбивали в такъв тип магазинчета, ходили сме на дегустации и сме си казвали колко хубаво би било и в София да има подобно място, където в уютна обстановка да ти обърнат внимание, да ти разкажат за виното, а да има възможност и да изпиеш купената бутилка на място. В един момент решихме, че просто трябва да го създадем. Селекцията в магазина е изцяло направена от нас и смело можем да твърдим, че в нея не влизат вина, които не ни допадат”, разказват собствениците.
Самите те вярват във виното като култура, като социално свързващ елемент, като класа и отношение и дори като изкуство. Това се опитват да покажат и със своя малък винен бар. Наблягат на всеки елемент, който показва личното им отношение. А това изисква постоянното им присъствие и общуване с клиентите. Мъжката половина от тандема Асен е изцяло ангажиран с проекта. Изработва го по модела на такъв тип магазини в Италия и Франция. В тези отдавна добили слава с виното си страни атмосферата е много важна за създаване на доверие у клиентите. И тя може да се получи само ако собственикът присъства на място и е този, който посреща, консултира и презентира пред клиентите. Нежната половинка в екипа Валя е ангажирана основно със събитията в магазина и участията извън него – с популяризирането, маркетинга и реализацията. Бизнесът им е изцяло семеен и изцяло създаден с личните им средства. Бащата на Асен участва в продажбите и с това подкрепя лудешката им инициатива. Това отключва ръцете им за повече свободно време, в което да се обучават и да разширяват познанията си, за да ги предават на хората, които ги посещават. Да покажат, че у нас има вино, което може смело да мери сили с най-добрите производства по света.
Именно подкрепата на българското и на традициите стои в основата на малкия бизнес на семейството. Още преди да стартират, Валентина и Асен избират да поставят акцент към малки бутикови семейни винарни. Тогава започва и голямата им обиколка из най-различни точки на страната. Всяка среща ги убеждава, че начинанието си заслужава.
„Любовта към виното ни води на много интересни места и ни среща с различни хора, а от самото начало бяхме впечатлени от факта колко бързо се развива българската винена индустрия. Искахме да предадем и да покажем тъкмо това на клиентите си, а именно колко качествени български вина могат да пият. В началото много хора ни обявиха за луди и не смятаха, че ще се задържим дълго с подобна идея на толкова малък пазар и разчитайки на ограничен таргет. Няма да лъжем, не е лесно. В България все още е малък процентът хора, които си позволяват да си купуват качествено вино всяка седмица или дори да го пият всеки месец. Много от хората с интерес към виното все още не се доверяват напълно на българските вина и дават предимство на чуждите”, отбелязват двамата.