Сара Флаен Лусиус съчетава три професии – модел, моден журналист и създател на съдържание в социалните мрежи. Тя има наистина заразителна усмивка, на която няма как да не отвърнеш. А стилът ѝ е чуден микс между скандинавски минимализъм и френски шик – резултат от смесеното ѝ потекло. Разговаряме със Сара непосредствено след модната седмица в Копенхаген, която за нея завършва с 4-дневна карантина и леко боледуване.
Сара, как мина най-новото издание на модната седмица в Копенхаген в сравнение с други, които си посещавала?
Много съм доволна! Метеорологичните условия са предизвикателство, но като скандинавка съм свикнала. Понякога се налага някой тоалет да отпадне заради студа. Но пък модата на подиума беше чудесна. Усещам как модната индустрия е завладяна от някакво постпандемично настроение, въпреки че ковид все още е налице. Това се вижда от използването на много цветове, все повече миниполи, кроп топове – заформя се ново body positive движение, което иска да ни изкара от анцузите.
Как избираш облеклото си за всяко ревю?
Обикновено вземам дрехи от пиар фирмите, с които работя в Осло. Избирам от настоящи или предстоящи колекции, опитвам да ги съчетавам с неща, които имам у дома. Обичам да нося по-стари дрехи – нямам нищо против да нося повторно тоалети, с които са ме виждали и преди. Едно от любимите ми неща е да измислям всевъзможни комбинации. А често се случва да съм в колаборация с дадена марка. Така избирането на визии е и работа, и забавление.
С какво се различава скандинавската мода от останалите европейски марки?
Скандинавският стил е изчистен и минималистичен. Като домовете в Северна Скандинавия – бели и чисти, с големи пространства. В същото време сме добри и в цветовете, поне през последните години. Налице е двойственост, която прави нещата вълнуващи. Така може да имате тоалет – едновременно елегантен и минималистичен, но съчетан с искрящ цвят или по-игрив принт. Добри примери за последното ще видите при марки като Ganni и Stine Goya.
Като заговорихме за цветове – как ти се сториха десените на подиума? Видях много стрийт стайл кадри на хора, облечени с шарени тоалети.
Действително имаше много цветове, и то от марки, чиято естетика не е непременно най-цветната. Ganni, Stine Goya и Baum und Pferdgarten редовно залагат на цветни дрехи. Но се вижда как сякаш всички марки са заразени с тази енергия. Може би са ентусиазирани покрай отминаването на пандемията и гледат на цветовете като на средство за повдигане на настроението. Открояваше се яркото червено. Разбира се, зеленото все още е налице заради почти легендарния нюанс на Bottega Veneta – идеалното наситено зелено. Но сега имаше много различни вариации. Stine Goya показаха ябълково зелено. Розовото също присъстваше в няколко различни нюанса – аз например бях облечена с пуловер в цвят фуксия, но имаше тоалети и в доста по-светли тонове.
Копенхаген означава и хюга, затова няма как да пропуснем плетивата, които ще носим идната зима…
Дебелите обемни плетива все още са сред предпочитаните модели. Например въпросният цикламен пуловер бе с преекспонирани рамене, а ръкавите му се махаха, за да се превърне в така модерния сега елек. Скандинавците са много добри в обличането на пластове. Това, че е студено, не означава, че не може да изглеждате стилно. Ако не сте в настроение да носите същото голямо яке, трябва да намерите решение. А когато не ви се носи уголемен пуловер, спокойно заложете на елегантна блуза от тънък мохер. Няма как да се наслаждавате на хюга, ако ви е студено. Затова и кашмирът стана популярен – хората искат да инвестират в качествена дреха, която да ги топли, вместо да имат милион плетива.
А какво се случва при връхните облекла?
Коженото байкър яке се завръща! Търся идеалното от 14-годишна възраст и все още не съм го открила. Спомням си как гледах „Самотно дърво на хълма“ като тийнейджър и една от героините имаше толкова хубави кожени якета, че съм сравнявала всяко с нейните. Разбира се, това не е най-топлото връхно, но пък оувърсайз тенденцията ни дава свобода да напластяваме няколко ката дрехи. Също така следващата зима ще продължаваме да носим и палта, както и много хибриди – комбинации от няколко вида връхни (като например бомбър яке и шушлякова пухенка като на ревюто на Prada – б.а.).
Кои са трите ти любими скандинавски марки?
Обичам Ganni, нося техни дрехи от години. Имат магазини, в които продават артикули от стари колекции и често можеш да попаднеш на нещо, което отдавна е разпродадено. Също така искам да спомена норвежката марка Envelope 1976, дело на Селин Агард, бивш редактор в модно списание. Марката ѝ е много добър баланс между типичния скандинавски минимализъм и акценти в кожа, пайети или искрящи цветове (нейно дело е цикламеният ми пуловер). И на трето място ще поставя Brigitte Herskind. Тя предлага дълги панталони! За мен да си намеря такива е събитие, тъй като съм слаба и висока. А и нейните дизайни те карат да се чувстваш невероятно.
А кое беше любимото ти ревю?
Ще кажа Baum, защото сценографията им с луната в контраст със заобикалящата тъмнина беше магическа. А на подиума имаше и много цвят. Хареса ми и Jade Cropper, шведска марка, която за първи път се появява на модната седмица в Копенхаген. Някои от дрехите не бяха съвсем по вкуса ми, но ми харесаха тези от кожа, както и използването на връзки. Последното ревю също беше страхотно – на Martin Asbjørn. Там активно смесиха мъжки и дамски дрехи. Тоалетът на един от мъжете представляваше сиво сако и панталон с ръб, но в съчетание с пайетена рокля вместо с риза. Наистина интересен начин силният пол да покаже по-женствената си страна.