Глобалната пандемия не само промени модата такава, каквато я познаваме, но и генерира нови възможности за себеизразяване. Един непредвиден аксесоар придоби популярност на подиума. Не че сме изненадани от преосмислянето на маската за лице в контекста на естетиката на модните къщи. Ще остане ли съвременното допълнение към гардероба в историята, когато опасността премине? Или ще се окаже неразделна част от новата реалност? Колкото и да не ни харесва появата на трета вълна, остава влошената градска екология и активиращите се през пролетта алергии. Така че защо да не превърнем символа на 2020 г. в стилна част от ежедневието? Още повече че всеки дизайнер смята за свой дълг да пофантазира над темата. Новата норма и неразделна част от имиджа е продължение на тоалета (Rick Owens, Christian Siriano, Marine Serre, Zero+Maria Cornejo, Eckhaus Latta, Anna Sui) или на „звездния” маникюр (Rebecca Minkoff). Както и начин за предаване на послание. Черните маски с надписа Vote Christian Siriano допълва с двойна очна линия и жълти сенки. Двете техники, които използва Chromat – negative space в синьо и омбре в синьо и жълто, са в тон с графичния дизайн на маските. След като миналата година Collina Strada спаси бизнеса си с шиене на важния артикул, през тази подхожда към въпроса… cool. Както подобава на името Change Is Cute (в превод – промяната е сладка), фермерската колекция – утопична и психеделична, прилича по-скоро на костюмирано парти в стил Лудия шапкар, отколкото на дигитална презентация за промените в климата. На фона на слънчогледови поля и растения в рисувани кашпи и между изправени крави (!?) пърхат модели в ръчно рисувани дрехи. Не по-малко смели от компютърното създание подобно на кукла, което също се мярка в кадър, са персонализираните маски с фирмената панделка по краищата, изпълнени в техниката tie-dye или от сатен във формата на цвете.
Разбира се, не всички лицеви маски са ефективни срещу коронавируса. Прозрачните драпировки на Maison Margiela, роклите-шапки и мрежите за шапки на Kenzo като на тези на пчеларите, традиционните за Paco Rabanne метални пластини и сюрреалистичното позлатено покритие на Schiaparelli, което повече напомня произведение на изкуството, не предпазват. Прозрачната екипировка от органза на Bora Aksu също е съмнително функционална, но пък свързва минало и настояще. Противопоставяйки суровата реалност на испанския грип от 1918 г. на подземния глем на епохата, марката изкарва на подиума медицински сестри, привидно строги, но с оптимистично излъчване. Кой казва, че маската пречи на червилото? Вместо да акцентира на очите, турският дизайнер Бора Аксу отделя внимание на устните, оцветявайки ги във фуксия или бебешкосиньо. За по-голяма достоверност краищата им са размазани.