Емоция, поезия и женственост – така може да се опишат парфюмите на легендарния френски бранд, създаден преди 40 година от Аник Гутал
През 1981 г. на пазара излиза Eau d’Hadrien, изпреварил времето си парфюм с аромат на лимони и кипариси, въплъщение на щастието, лятото и безгрижния дух на Тоскана. Негова създателка е Аник Гутал – крехка, изящна и пламенна жена с усет за красивото в живота. През същата година е основана и едноименната парфюмна къща.
Пианистка, модел, антиквар – Аник сменя няколко поприща, докато открие истинското си призвание. 40 години по-късно ние, парфюманите от целия свят, сме благодарни, че го е направила, защото парфюмите, които създава, са чиста поезия.
За жалост, Аник Гутал си отива твърде млада. Наследява я дъщеря ѝ Камий, която рамо до рамо с вярната парфюмеристка на бранда – Изабел Дойен, продължава делото на майка си и го дообогатява със собствен почерк. Запазва обаче цялостното изящно звучене на парфюмите Goutal, правени сякаш за феи. Ако кажа, че в парфюмерията Goutal са това, което е Ботичели в живописта, няма да е преувеличение.
В края на септември Камий Гутал проведе мастърклас за журналисти от Европа. Бях поканена и аз като представител на DIVA. Трудно ми е да опиша вълнението си от срещата с тази естествена и симпатична жена, която ръководи любимия ми парфюмен бранд. Бях впечатлена от лекотата, която излъчва, и от начина, по който съхранява ценностите на марката – щастие, свобода и любов.
В юнския брой на DIVA ви разказах историята на Аник, Камий и Maison Goutal. Няма да я повтарям, а вместо това ще дам думата на самата Камий.
Goutal е част от френската култура. Кое прави бранда ви толкова иконичен?
Трудно е за обяснение. Вероятно това, че емоциите, които влагаме в ароматите си, са истински, няма фалш в тях и хората го усещат. Има и нещо друго специфично, това е съкровеният момент, в който майката за първи път предлага на детето си парфюм. Много от нашите клиенти са споделяли, че първият парфюм, който са купили за дъщеря си или за сина си, е „Гутал”. Има приемственост. Освен това много от френските звезди са верни на марката, това също допринася за популярността ѝ.
Трудно ли беше да наследите майка си?
Тя беше на първо място моя майка и след това всичко останало. Беше много любяща и безусловно вярваше в мен и в успеха ми в живота. Когато почина и се наложи да поема марката, не мислих много – просто се доверих на инстинкта си и си припомних увереността, която тя имаше в силите и способностите ми. Това направи нещата по-лесни за мен.
Кой е най-важният урок, който научихте от нея?
Тя винаги ми повтаряше да слушам инстинкта си. И до днес колкото пъти се опитам да направя компромис и да угодя на всички, аз самата оставам недоволна, защото резултатът не е такъв, какъвто съм очаквала. А също и да не обръщам внимание какво говорят хората. Може да ви изглеждам уверена в момента, но повярвайте, не съм. На 46 години съм и все още се опитвам да науча този урок.
Кое е най-голямото предизвикателство при създаването на парфюми?
Да успеем да реализираме идеите си. Най-трудната част не е да се измисли аромат, всъщност имам много идеи в главата си и понякога настава хаос. По-трудното е да се фокусирам и да успея да пресъздам аромата, който съществува само в мислите ми.
А кое е най-важното за един аромат?
Индивидуалността. Всяка ароматна нотка има хиляди вариации, затова е важно предварително да имаме ясна идея какво точно искаме и с каква комбинация от нотки да го постигнем. Имаме и парфюми, които не са кой знае колко оригинални като композиция, но имат нещо друго, нещо специално.
Когато създавате парфюм, знаете ли предварително дали ще бъде за мъже или за жени?
Зависи от вдъхновението, но обикновено не си представяме конкретен пол. В повечето случаи това, което правим, е чрез парфюма да разкажем история, а тя е и за мъжете, и за жените. Разбира се, в зависимост от нотките тази история може да бъде с по-женствено звучене като Songes, или по-мъжествено като Duel.
Каква роля играе въображението?
Мисля, че когато изпитваш някаква емоция и се опиташ да я предадеш чрез парфюм, хората я усещат. Не търся тези емоции специално, не си казвам сутрин „добре, да видим какво ще ме вдъхнови днес“. Не става така. По-скоро се опитвам да държа ума и сърцето си отворени за всичко в ежедневието, което предизвиква емоции – звуци, гледки, дъжда, вятъра, дори вкуса на храната в ресторанта. И после трябва да задържа тази емоция и да я облека в аромат, да я пресъздам чрез парфюмни нотки.
Как бихте описали парфюмите си с една дума?
Труден въпрос. Първите думи, които идват в ума ми, са емоция, поезия, женственост.
Кой е любимият ви парфюм на Goutal?
Обичам бели цветя, така че нося основно Un Matin d’Orage и Songes, но харесвам и Ce Soir Ou Jamais върху приятелките си.
Как изглежда жената, която носи Goutal? Какви са типичните ви клиенти?
Днес, когато марката е известна, имаме голяма и разнообразна клиентела. Но преди 25 години, да кажем, много от клиентите ни бяха писатели, журналисти, музиканти, актьори… Хора на изкуството, които не искат да миришат като всички останали, а търсят качественото и различното. Така е и до днес.
*В интервюто са използвани въпроси и на други медии