Анатомия на енигмата

Музей-галерия „Анел“ представя Изложба-живопис на Петър Георгиев Рей – „Анатомия на енигмата“. Куратор на изложбата е  Аксиния Джурова. Вернисажът е на 31 май от 18.00 часа в Музей-галерия „Анел“, София, бул. „Тодор Александров“ 14

Петър Георгиев Рей е роден в Перник. През 1987 завършва ВИТИЗ, актьорско майсторство. Играе две години във Врачанския театър. През 1989 получава Втора награда на Националния преглед за драма и театър, за ролята на Лило,
в пиесата „Суматоха“ на Радичков (реж: Бина Харалампиева). През 1991
емигрира в Канада. Там написва стихосбирката „Гвоздеи Кръстни“ и романите „Мислителят или Насаме с един живял“, „Пътят“ и „Планината“. Също и
пиесата „Светлината, която мами“. През 2000 започва да рисува. Оттогава досега е участвал в повече от 50 индивидуални и групови изложби в Канада, САЩ, България, Франция.

Аксиния Джурова определя неговото майсторство като екшън живопис: „Изложбата на Петър Георгиев Рей в Музей-галерия „Анел“ в София е най-мащабната проява на живеещия в Канада художник, напуснал България през 1991 г. В продължение вече на четири десетилетия той продължава да следи художествения живот у нас и след утвърждаването му като „необичайно явление“ в арт средите в Канада и Ню Йорк  амбицията му е да бъде видян и оценен и у нас. И в действителност експозицията, открита в Музей-галерия „Анел“, не само дава възможност да се проникне в неговия свят и атрактивен пластичен изказ, но тя е и доказателство как изкуството контактува с всички възможни времена, за да извика в нужния момент това, което е необходимо от него.“

„Почитателите на изкуството ще се убедят сами във въздействието на печатляващия му пластичен стил, на начина на излагане на творбите и елементите на пърформанс при представянето им пред зрителите. Петър Георгиев Рей ни предлага серия от мащабни картини на тема „Анатомия на енигмата“, скрити първоначално от зрителя и чрез разкъсване от самия автор на тяхната обвивка, оголени и очакващи нашия коментар. А може би и присъда?!“

И както художникът сам признава: „Тъмните фонове и акцентите, които се получават от отразената светлина, придават на картините ми загадъчност и енигматичност. Чрез  абстрактни елементи исках да постигна религиозното въздействие, което доминира в класическия барок. Аз вярвам, че вселената и животът са сътворени и се ръководят от някаква космическа енергия. Много хора я наричат Бог. В класическите картини той е изобразен в човешки образ. В моите творби аз искам да го изобразя като енергия. Динамична, загадъчна, енигматична енергия“.

Проф. Джурова добавя: „Не знам доколко съм права в този паралел, породен от цикъла „Анатомия на енигмата“ на Петър Георгиев Рей, показан в изложбата, но неговият „Съвременен  барок“ се появява също във време на големи обществени промени и културни размествания, довел до комерсиализирането на съвременното изкуство, достигнало като че ли своя краен предел. В днешния оглозган, лишен от духовност, съкровеност и интимност свят, Рей ни предлага и запълва глада към загадъчна и чувствена живопис с характерното си живописно визионерство и мистичен плам. Състояния, усетени още преди две десетилетия, от известния американски критик на изкуството доктор Кенуърт Мофет, който определя картините му, показани в изложбата в Ню Йорк през 2004  като „технически ослепителни и хипнотизиращи хиперилюзионистични изображения“.

Необичайна за родната арт сцена, изложбата на Петър Георгиев Рей предлага безусловно възможности за различни интерпретации, вариращи в двата крайни полюса, което означава, че художникът иска да ни каже нещо извън тривиалното. Какво е обаче неговото послание, остава всеки сам да си отговори, заставайки пред „Анатомия на енигмата“ на Рей, а защо не и пред тази на собствения си прочит!

Spread the love
More from divamagazine.bg
„Работилница за кукли“, Елизабет Макнийл
Дебютният роман на Елизабет Макнийл разказва пленителна история за изкуството, маниакалността и...
Read More
0 replies on “Анатомия на енигмата”