Музей-галерия „Анел“ представя Изложба-живопис на Петър Георгиев Рей – „Анатомия на енигмата“. Куратор на изложбата е Аксиния Джурова. Вернисажът е на 31 май от 18.00 часа в Музей-галерия „Анел“, София, бул. „Тодор Александров“ 14
Петър Георгиев Рей е роден в
Перник. През 1987 завършва ВИТИЗ, актьорско майсторство. Играе две години във
Врачанския театър. През 1989 получава Втора награда на Националния преглед за
драма и театър, за ролята на Лило,
в пиесата „Суматоха“ на Радичков (реж: Бина Харалампиева). През 1991
емигрира в Канада. Там написва стихосбирката „Гвоздеи Кръстни“ и романите „Мислителят
или Насаме с един живял“, „Пътят“ и „Планината“. Също и
пиесата „Светлината, която мами“. През 2000 започва да рисува. Оттогава досега
е участвал в повече от 50 индивидуални и групови изложби в Канада, САЩ,
България, Франция.
Аксиния Джурова определя неговото майсторство като екшън живопис: „Изложбата на Петър Георгиев Рей в Музей-галерия „Анел“ в София е най-мащабната проява на живеещия в Канада художник, напуснал България през 1991 г. В продължение вече на четири десетилетия той продължава да следи художествения живот у нас и след утвърждаването му като „необичайно явление“ в арт средите в Канада и Ню Йорк амбицията му е да бъде видян и оценен и у нас. И в действителност експозицията, открита в Музей-галерия „Анел“, не само дава възможност да се проникне в неговия свят и атрактивен пластичен изказ, но тя е и доказателство как изкуството контактува с всички възможни времена, за да извика в нужния момент това, което е необходимо от него.“
„Почитателите на изкуството ще се убедят сами във въздействието на печатляващия му пластичен стил, на начина на излагане на творбите и елементите на пърформанс при представянето им пред зрителите. Петър Георгиев Рей ни предлага серия от мащабни картини на тема „Анатомия на енигмата“, скрити първоначално от зрителя и чрез разкъсване от самия автор на тяхната обвивка, оголени и очакващи нашия коментар. А може би и присъда?!“
И както художникът сам признава: „Тъмните фонове и акцентите, които се получават от отразената светлина, придават на картините ми загадъчност и енигматичност. Чрез абстрактни елементи исках да постигна религиозното въздействие, което доминира в класическия барок. Аз вярвам, че вселената и животът са сътворени и се ръководят от някаква космическа енергия. Много хора я наричат Бог. В класическите картини той е изобразен в човешки образ. В моите творби аз искам да го изобразя като енергия. Динамична, загадъчна, енигматична енергия“.
Проф. Джурова добавя: „Не знам доколко съм права в този паралел, породен от цикъла „Анатомия на енигмата“ на Петър Георгиев Рей, показан в изложбата, но неговият „Съвременен барок“ се появява също във време на големи обществени промени и културни размествания, довел до комерсиализирането на съвременното изкуство, достигнало като че ли своя краен предел. В днешния оглозган, лишен от духовност, съкровеност и интимност свят, Рей ни предлага и запълва глада към загадъчна и чувствена живопис с характерното си живописно визионерство и мистичен плам. Състояния, усетени още преди две десетилетия, от известния американски критик на изкуството доктор Кенуърт Мофет, който определя картините му, показани в изложбата в Ню Йорк през 2004 като „технически ослепителни и хипнотизиращи хиперилюзионистични изображения“.
Необичайна за родната арт сцена, изложбата на Петър Георгиев Рей предлага безусловно възможности за различни интерпретации, вариращи в двата крайни полюса, което означава, че художникът иска да ни каже нещо извън тривиалното. Какво е обаче неговото послание, остава всеки сам да си отговори, заставайки пред „Анатомия на енигмата“ на Рей, а защо не и пред тази на собствения си прочит!