Какво се случва, когато доказана майсторка на трилъра се съюзи с психолог, експерт по манипулацията, виждаме в трилогията, започнала с BOX, продължила с „Култът“ и завършваща с „Мираж“
Още с първата си криминална книга „Ледената принцеса“ – част от поредицата за детектив Патрик Хендстрьом, през 2002-ра Камила се превръща в световна знаменитост. „Дейли телеграф“ с уместно чувство за хумор отбелязва, че дебютът на Лекберг е „толкова студен, че може да те накара да си облечеш допълнителен пуловер“. У нас романът излиза през 2011 г., а дотогава медиите вече наричат красивата шведка „скандинавската Агата Кристи“, подчертавайки безупречността ѝ в създаването на сложни криминални лабиринти. В книжарниците в Ню Йорк, специализирани в детективски и ноар романи, дори излагат книгите ѝ в центъра на витрините си.
Родена във Фелбака, малко градче в Швеция, Лекберг избира родното си място за арена на своите романи – перфектната сцена, изолирана от света, подвластна само на снежния си антиутопичен декор и на ужасяващите интриги, които задушават капсулираното общество. Тя признава, че е запленена от криминалните романи. Пише от ранна възраст и мечтае да бъде писателка. Но като повечето хора решава да учи нещо по-сигурно – завършва магистърска степен по икономика в Университета за икономика и търговско право в Гьотеборг. В Стокхолм работи няколко години като продуктов мениджър в телекомуникационните компании „Телия“ и „Фортум“. Докато за Коледа нейните близки приятели не ѝ подаряват участие в учебен курс по писане на криминални новели.
Дебютният ѝ роман се завихря като северен ураган от измами и скрити истини около убийството на приятел от детинство на главната героиня Ерика Фалк. „Ледената принцеса“ бързо катери класациите и се превръща в един от най-успешните шведски литературни дебюти, като има над 390 хиляди продадени копия само в Швеция. И разбира се, е купен за филмиране през 2007-а, също както и последвалите го романи. През 2012 г. „Убийства във Фелбака“ излиза на екран като сериал. „Обичам киното и телевизията и за мен винаги е било някак сюрреално да видя собствените си герои, които преди това са били живи само в моята глава, „материализирани“ на екрана с помощта на талантливи актьори.“
Междувременно Камила напуска работата си като продуктов мениджър, за да се отдаде изцяло на писане. Тя има три деца и два брака и живее в Стокхолм. „Обичам да съм заета през цялото време! Семейството ми е на първо място, така че време за децата си винаги намирам. Може да звучи стресиращо, но съм много организирана и графикът ми е стриктен, освен това умея да приоритизирам задачите си.“ Но Камила Лекберг е от писателите, които не се чувстват удобно в свръхкомфорта, затова си поставя ново предизвикателство – поредица от три романа в колаборация с нашумелия шведски менталист и писател Хенрик Фексеус. Поредицата започва с BOX, минава през „Култът“ и завършва с излезлия съвсем наскоро „Мираж“.
„Хенрик и аз сме стари приятели и сме говорили да направим нещо заедно от години. За първи път пиша книга заедно с някого. Ние предизвикваме и развиваме взаимно авторството си“, казва Камила.
„Прекарах по-голямата част от живота си в откриване как да контролирам човешката психика. Сега да го направя под формата на книга заедно с Камила, която е може би най-умелият писател на завладяващи истории в света, е сбъдната мечта“, представя съавторството им Хенрик Фексеус.
Роден в Йоребру, Швеция, когато е 6-годишен, Хенрик се мести с родителите си в предградието на Стокхолм Vallentuna. Както споменава по-късно в някои от своите интервюта, това е моментът, в който е очарован от идеята, че може да има друг свят, различен от този, който виждаме. И това го подтиква да започне да се интересува от всичко, което изследва границата на възможното. Така Фексеус се запалва по електронна музика, наука, научна фантастика и фентъзи. И, разбира се, магьосничество.
Магьосничеството е една от първите страсти на Хенрик заедно с писането. Но както той отбелязва, да си намериш нормална работа, пък и приятелка, като магьосник е доста трудно. Затова започва работа в местен вестник, пишейки и за редица месечни списания за компютри, филми и музика. Щом влиза в университета, Хенрик е наясно, че иска да учи психология. Наред с нея изучава практическа философия и медийни науки. И тъй като електронната музика е част от хобитата му, за известно време обикаля страната като DJ.
Публичната му кариера започва през 2007 г., когато за кратко води радиопредаване за психология, а после бързо се пренася и на малкия екран със собствено шоу. Някъде в този период двамата с Камила Лекберг стават приятели. Тогава излиза от печат първата книга на Фексеус от всичките му седем за практическа психология. „Изкуството да четеш мисли“, както е заглавието ѝ, владее новият герой в трилогията на съавторите Лекберг и Фексеус, но за него – след малко. За най-успешна се смята втората книга на психолога – When you do what I want, удостоена с няколко награди.
Предизвикателството да се впусне в художествената литература заедно с приятелката си Камила Лекберг Хенрик приема охотно и двамата написват ВОХ. В ВОХ полицията намира мъртва жена в кутия, пронизана от мечове. Дали това е объркал се фокус или брутално убийство? Със случая се заема Мина Дабири, следователка в стокхолмската полиция, която моли за помощ Винсент Валдер, менталист и експерт по илюзиите и магията.
„Обичам съспенса и мрака, обичам да изследвам механизмите на човешкото поведение. Ставам маниакална, когато реша да проуча конкретна тема. Вероятно ще ме затворят, ако проследят историята на търсенето ми в Google. Другата ми движеща сила е желанието непрестанно да предизвиквам себе си. Обичам да изразявам креативността си различно, не се плаша да опитвам нови неща,“ казва Лекберг. По това прилича на нея съавторът ѝ Хенрик Фексеус, който също обича да наднича в мрака и ужаса на човешката душа.
След излизането на BOX литературните критици определят Лекберг и Фексеус като изключителен тандем, в който талантът, знанията, опитът и въображението се допълват, образувайки сложно, любопитно и завладяващо съчетание. Мнението им не се променя и след „Култът“ – роман, навлизащ в лепкавите дебри на отвличането на деца. „Мираж“ го бетонира със сюжет, комбинация от психологически трилър и политически игри.