Цветът като идентичност

Червеното на Valentino, оранжевото на Hermès, „шокиращото“ розово на Schiaparelli… Някои модни къщи имат свой емблематичен цвят и дотолкова го експлоатират в дрехите и аксесоарите си, че винаги го свързваме с тях. Също като логото, шрифта или дребните детайли (и даже още по-успешно)  цветът се запечатва в подсъзнанието на потребителя и моментално извиква асоциации с марката. Понякога той символизира нещо и е част от историята и философията на бранда, а понякога изборът му е наложен от обстоятелствата и случайността. Както се казва, неведоми са пътищата, по които нещо се превръща в легенда.

Fendi: Код „жълто“

От основаването си през 1925 г. Fendi се специализира в производството на чанти и кожени палта. Логично, цветовата гама на техните изделия е тази на естествените материали – различни оттенъци на бежово, кафяво, сиво или червеникаво, в зависимост от използваната кожа. Но преди трийсетина години към тях се прибавя нов цвят, който постепенно се превръща в подпис на италианската модна къща. Това е топло наситено жълто, нюанс между слама и лютиче. Цветът е вдъхновен от пергамента – изсушена животинска кожа, който широко се използва за изработка на чанти и куфари през 30-те години на миналия век. Отначало жълтото се появява плахо върху няколко чанти, после върху фирмените опаковки, а след това се настанява трайно във всяка следваща линия дрехи и аксесоари. През 2012 г. Карл Лагерфелд и Силвия Вентурини Фенди включват в есенно-зимната колекция палто от кожа с косъм, боядисана в дръзко жълто. А в мъжката колекция есен/зима 2020/2021 легендарните хартиени торби и картонени кутии на Fendi вече се трансформират в кожени аксесоари – разбира се, в емблематичния цвят.

Hermès: Код „оранжево“

Днес Hermès и оранжевото са неразривно свързани в съзнанието ни, но това невинаги е било така. Всъщност когато Емил-Морис Ермес основава компанията през XIX в., намерението му е да превърне кафявото в емблематичен цвят заради кожените аксесоари, с които брандът става известен. През 20-те години на миналия век Hermès прави първите си опаковъчни кутии от фин бежово-кафяв картон и те остават такива до Втората световна война. Заради ограниченията и недостига на материали модната къща е принудена да използва картон в единствения наличен в момента цвят – оранжевото (между другото подобна е историята и на друго знаково оранжево, това на финландските режещи инструменти Fiskars). Малко по малко от опаковките този цвят се премества и върху продуктите и става знаков за марката заедно с фигурката на кон, а нерядко в аксесоарите се комбинира с кафявото на естествената кожа като уважение към наследството. В наши дни оранжевите опаковъчни кутии на Hermès се произвеждат в 900 различни размери и форми и сами по себе си са се сдобили с култов статут.

Spread the love
More from Дона Делова
Да настръхнеш от удоволствие
ASMR или в търсене на „мозъчния оргазъм” Еее, ти откри ASMR –...
Read More
0 replies on “Цветът като идентичност”