Цветът като идентичност

Червеното на Valentino, оранжевото на Hermès, „шокиращото“ розово на Schiaparelli… Някои модни къщи имат свой емблематичен цвят и дотолкова го експлоатират в дрехите и аксесоарите си, че винаги го свързваме с тях. Също като логото, шрифта или дребните детайли (и даже още по-успешно)  цветът се запечатва в подсъзнанието на потребителя и моментално извиква асоциации с марката. Понякога той символизира нещо и е част от историята и философията на бранда, а понякога изборът му е наложен от обстоятелствата и случайността. Както се казва, неведоми са пътищата, по които нещо се превръща в легенда.

Fendi: Код „жълто“

От основаването си през 1925 г. Fendi се специализира в производството на чанти и кожени палта. Логично, цветовата гама на техните изделия е тази на естествените материали – различни оттенъци на бежово, кафяво, сиво или червеникаво, в зависимост от използваната кожа. Но преди трийсетина години към тях се прибавя нов цвят, който постепенно се превръща в подпис на италианската модна къща. Това е топло наситено жълто, нюанс между слама и лютиче. Цветът е вдъхновен от пергамента – изсушена животинска кожа, който широко се използва за изработка на чанти и куфари през 30-те години на миналия век. Отначало жълтото се появява плахо върху няколко чанти, после върху фирмените опаковки, а след това се настанява трайно във всяка следваща линия дрехи и аксесоари. През 2012 г. Карл Лагерфелд и Силвия Вентурини Фенди включват в есенно-зимната колекция палто от кожа с косъм, боядисана в дръзко жълто. А в мъжката колекция есен/зима 2020/2021 легендарните хартиени торби и картонени кутии на Fendi вече се трансформират в кожени аксесоари – разбира се, в емблематичния цвят.

Hermès: Код „оранжево“

Днес Hermès и оранжевото са неразривно свързани в съзнанието ни, но това невинаги е било така. Всъщност когато Емил-Морис Ермес основава компанията през XIX в., намерението му е да превърне кафявото в емблематичен цвят заради кожените аксесоари, с които брандът става известен. През 20-те години на миналия век Hermès прави първите си опаковъчни кутии от фин бежово-кафяв картон и те остават такива до Втората световна война. Заради ограниченията и недостига на материали модната къща е принудена да използва картон в единствения наличен в момента цвят – оранжевото (между другото подобна е историята и на друго знаково оранжево, това на финландските режещи инструменти Fiskars). Малко по малко от опаковките този цвят се премества и върху продуктите и става знаков за марката заедно с фигурката на кон, а нерядко в аксесоарите се комбинира с кафявото на естествената кожа като уважение към наследството. В наши дни оранжевите опаковъчни кутии на Hermès се произвеждат в 900 различни размери и форми и сами по себе си са се сдобили с култов статут.

Spread the love
Публикувано от
Още от Дона Делова

Лайла Грейс Мос, подобрената версия на Кейт

На 19 години Лайла Грейс Мос Хак много прилича на майка си...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ