В продължението на легендарния сериал „Клюкарката“ дизайнер на костюмите отново е възпитаникът на Сорбоната, работил и като асистент на дизайнера на костюмите на “Сексът и градът” Патриша Фийлд
Портфолиото на Ерик Деймън включва и други сериали на HBO като „Милиарди“ и „Дневниците на Кари“. Днес обаче разговаряме за новата екранизация на „Клюкарката“ – вече достъпна в HBOGO, с нов актьорски състав, нова мода и нова доза тийнейджърски драми.
В Gossip Girl 2021 забравяме за именитите диадеми и цветните чорапогащи на Блеър Уолдорф, както и елечетата и тънките вратовръзки на Серина ван дер Удсън. Пищността на оригиналния сериал е пренебрегната за сметка на изчистения preppy стил. Персонажите се подвизават с oversized бомбъри, винтидж чанти и къси панталони или клинове, които едва се подават от уголемените им горни дрехи. Изпъкват нови герои като Зоя (Уитни Пийк), която наподобява Джени Хъмфри от оригиналния сериал. Но стилът ѝ е далеч по-гръндж – носи кубинки, карирани ризи и удобни суитшърти. Поглеждаме и към Макс Улф (Томас Дохърти), чийто гардероб се състои от ефирни блузи с много свежи десени, и веднага го сравняваме с Хари Стайлс. Наш фаворит обаче са облеклата на Одри Хоуп (Емили Линд), тъй като те са най-кукленски и устойчиви на тенденциите. Най-вероятно точно заради името ѝ Ерик е заложил на по-класически визии.
Костюмите в оригиналния Gossip Girl (2007-2012) са доста по-цветни, дори кичозни, в сравнение с по-минималистичните от новия. Как избирате цветовете, с които да работите?
За оригиналния сериал беше важно да сме по-смели в цветовете. Разполагахме с палитра за всеки персонаж. Например Блеър беше предимно в цветовете на американското знаме – червено, бяло и синьо. Докато Серина обличахме в по-златисти и топли нюанси. Но тогава времената бяха други – да правиш гардероб за предаване, което ще се излъчва по телевизията, изискваше ярки цветове и по-смели комбинации между тях. Докато в „Клюкарката“ от 2021-ва сме се съобразили с настоящите тенденции – по улиците виждаме по-монохромни и изчистени визии. Взех под внимание и това, че новият сериал е осветен по различен начин – всичко е по-тъмно.
Една от силните ви страни е да създавате разпознаваем стил за всеки персонаж. Как го постигате?
Обучението в Сорбоната ме научи да проследявам всеки проблем от различни гледни точки. Така подхождам и при избирането на костюми. Чета сценария и избирам стила на героите спрямо личната им история. Например в първия Gossip Girl майката на Блеър не прекарва много време с нея като дете. Затова и дъщеря ѝ носи толкова диадеми и дрехи, напомнящи на гардероба на малко момиченце. Акцент от новата продукция определено е гардеробът на Джулиен Калоуей, гимназистка, която е инфлуенсър и модел. В детството ѝ нейният баща е бил популярен диджей, което несъмнено повлиява на стила ѝ. Затова голяма част от референциите ми за нея са червените килими на музикалните награди на MTV от началото на хилядолетието и стилът на големи звезди от тогава като Риана и Бионсе. Затова потърсих и как съвременни дизайнери интерпретират тази ера. Такъв е нюйоркският La Quan Smith, който пусна колекция, вдъхновена от Destiny’s Child, точно когато започнахме приготовленията за сериала.
Разбира се, Инстаграм също бе източник на идеи. Опитах се да си представя какъв тип инфлуенсър е Джулиен. И така стигнах до супермодела Адут Акеч. Тя има невероятен off-duty стил, който много пасва на персонажа на Джордан Аликзандър. По подобен начин преди години се бях повлиял от Кейт Мос за образа на Блейк Лайвли – Серина в оригиналния сериал.
Несъмнено сте успели да превърнете Блеър Уолдорф и Серина ван дер Удсън в истински модни икони. Според вас чий стил от новия сериал ще остане в историята?
Всички имат какво да кажат с облеклото си. Например Мах Улф определено е изгряваща звезда. Но на хората им допада и стилът на Акено (персонажа на Еван Мок), който е много normcore и е повлиян от скейтър културата. Колкото до дамите – погледите няма да са само към Джулиен, а и към Зоя, тъй като нейният стил е по-уличен и е лесно да се припознаеш в него. Също така тя настойчиво изразява вижданията си (включително и чрез памучните торбички с лозунги, които носи – б.р.). Тя носи дрехи на тъмнокожи дизайнери, а за мен беше важно да обвържа това с образа ѝ.
Пазарували сте втора ръка – нещо, което не е било възможно при предишната продукция. Коя е любимата ви находка, която предстои да видим в сериала?
Мога да разкрия само, че ви очаква рокля на легендарния Jean Paul Gaultier. Тя ме върна в 90-те, студентските ми години в Париж, когато той беше на върха. Ще има и много винтидж чанти на Prada. Това нямаше как да се случи в предишния вариант на „Клюкарката“. Никога няма да видите Серина да носи малка винтидж чанта. Много се радвам, че новото поколение се интересува от устойчива мода. Благодарение на това можем да извадим невероятни творения от архивите. Когато пазаруваш втора употреба, намираш вещи, които само ти ще притежаваш и които не са произведени на конвейер. Точно това търси поколението Z – индивидуалност, която да изрази и чрез стила си.
Има ли филм, за който мечтаете да бяхте създали костюмите?
Имам доста фаворити и се опасявам, че ако аз бях работил по тоалетите, филмите нямаше да бъдат същите (смее се). Но един от любимите ми, който често е пренебрегван или е непознат за мнозина, е „Миналата година в Мариенбад“ (1961). Малко известен факт е, че самата Коко Шанел работи по костюмите на главната героиня Делфин Сериг. Представете си какво би било да си колаборирате с талант като нея…
А как човек бива нает да работи за толкова големи и популярни продукции като Gossip Girl, The Carrie Diaries и Sex and the City?
Преди да стана дизайнер на костюмите на първия Gossip Girl, си бях казал, че няма повече да се занимавам с телевизионни продукции. Бях работил по „Сексът и градът“ и се отказах заради дългите и тежки часове работа. Но получих пилотния сценарий на Gossip Girl“ и приятелят ми Брайън ми го прочете по такъв драматичен начин, че ме убеди да пробвам. Направих проучване и изготвих своя lookbook, който тогава се правеше изцяло на хартия. Показах го на Стефани Савидж (продуцент и създател на сериала) и ѝ разказах как си представям героите. Тя също се бе подготвила и снимките ни съвпадаха на 90%! А никога преди това не бяхме разговаряли. Тогава осъзнахме, че трябва да работим заедно, това бе начало на дългогодишната ни колаборация.