Януарско сиво с Dior

Кодовете на модната къща рисуват строга елегантност, за да издигнат женствеността в култ

Текст Галина Друмева

От 1947 година до днес фасадата на култовия бутик Dior на парижкото Avenue Montaigne е сива като студеното, бледо стоманено зимно небе. Когато сградата става собственост на основателя на едноименния бранд, той избира именно този нюанс, за да брандира екстериора и интериора на резиденцията си. Кристиан Диор описва в книгата си „Малкият речник на модата“ ключовия за творенията си нюанс като „практичен и неутрален“, а също така и като константно елегантен независимо от превъплъщенията си – върху дантела, вълна и дори небрежно трико. През годините и днес  сивото се оказва перфектното платно за шедьоврите на модната къща и заедно със знаковата пристегната в талията new look визия то поставя своята обитателка и формите на нейното тяло в центъра на вниманието. Перфектната женственост – неподсладена, уверена и истинска, това е ключовата дума за кодовете на Dior, които остават да живеят и днес като част от непоклатимите основи на модата.

Константна елегантност с Trianon grey

Жената Dior е сива, но също и вълнуващо секси. Излиза от 50-те години, когато едва създаденият тогава френски бранд е вече „най-известният в света“, по думите на професора по история на модата Флоранс Мюлер. Героинята на дизайнера Кристиан Диор е съвсем завършена притегателна личност, която провокира въображението със своите луксозни кутюр облекла и с мистично сивия си парфюм Miss Dior, ухаещ на тайнствена цветна градина оазис. Всичко това във фантастичен контраст с нищетата и тъгата на скоро приключилата Втора световна война. В сивите салони на Avenue Montaigne 30 моделите представят обемни A-образни поли, всяка изработена от по осемнайсет метра надиплена вълна, в комбинация с пристегнато в кръста сако – иконичния модел Bar. „Това е истинска революция… облеклата имат съвсем нова визия“, възкликва главният редактор на американския Harper’s Bazaar Кармел Сноу след дебютното кутюр ревю на Диор през февруари 1947-а. И макар женствеността да не остава застинала в 50-те години, както казва пред Vogue настоящият креативен директор на бранда Мария-Грация Кюри, първата жена начело на модната къща, съвсем естествено тя се връща към кодовете на дизайнера основател. И създава нова революция със съвременната им интерпретация. Специфичният нюанс Trianon, известен вече като Dior сиво, блед и крайно неутрален, се оказва неразривно свързан с най-елегантната френска модна къща, защото поставя акцент върху детайлите и кройката и перфектно се комбинира с цялата палитра и особено със страстно червено и невинно розово – също характерни за творенията на Кристиан Диор. Така като тържество на носталгичната парижка елегантност сиви поли и палта, сиви сака, сиви шапки, сиви корсети и дантели, сиви плисета, сиви коприни и надиплен сив тюл, преливащ в огненочервено или нежно розово-прасковено, се представят на подиума на Dior за кутюр сезон есен-зима 2017. В навечерието на 70-ата годишнина от основаването на френската модна къща Мария-Грация Кюри спазва обещанието си да бъде куратор на заветите на Dior, направено при дебюта й година по-рано. С нейна помощ сивото възкръсва в свеж  съвременен вид, а женствеността е олекотена, приспособена за ежедневието и много уверена, комбинираща се дори с елементи от мъжкия гардероб – като тюлените максиполи от кутюр есен-зима 2017, носени с груби обувки, подходящи за експедиция на Индиана Джоунс. Малко по-късно – за есен-зима 2019, А-образните вълнени сиви поли са представени в комбинация с попарт тениски с принт послания We should all be feminists или с небрежни кожени якета. Дори най-нежните модели от дантела се комбинират с кубинки за есен-зима 2021.

Красив ум с монограма Dior

„С тази изложба на Dior исках да претворя фантазията за елегантна жена от Париж, столицата на лукса и изтънчеността… Когато Кристиан Диор създава модната си къща, той отново утвърждава идеята, че трябва да отидеш в Париж, за да видиш най-новите тенденции в модата. Той е бил истински посланик на френския моден вкус. Той е бил двигателят на идеята за стила, който съчетава в едно архитектура, изкуство и лайфстайл. Особено интересно е, че всичко това остава в сила и в наши дни“, казва професор Флоранс Мюлер, куратор на изложбата „Легендарни кадри: Великите фотографи и Dior” от 2014-а. Тази фантастична представа за уникална френска елегантност е неразривно свързана и брандирана от монограма на модната къща. Става въпрос не само за класическото лого с името на дизайнера основател, но и за специфичната комбинация от инициалите му, избродирани наклонени и припокриващи се върху текстил. Монограмът е създаден през 1967-а от тогавашния креативен директор Марк Боан и е представен за първи път пред публика под формата на чанта за сезон пролет-лято 1969. Тази идея ще се окаже поредна революция и също като Dior сивото монограмът ще се свърже неразривно с идентичността на модната къща и нейните творения. С времето наклоненият лого принт ще се окаже използван върху всичко – от пътните чанти през 1971-ва до цялостния интериор (стъпала, килими и завеси) в един от бутиците на Dior през 1974-а. С времето като таен код той неизменно се появява във всевъзможни превъплъщения върху облекла и аксесоари, в интерпретацията на всеки дизайнер, наследил челното място в Dior. С него Джон Галиано стартира истинска стрийт лого мания за сезон есен-зима 2000, когато представя на подиума цялостни визии от полупрозрачни рокли, чанти и колиета с монограм. В търсене на съвременна, силно разпознаваема идентичност за бранда пък Мария-Грация Кюри открива заровения назад в архивите култов предмет – чантата с монограм от 1949-а. Кюри я съживява още в първата си колекция за френския бранд за сезон пролет-лято 2017 и се оказва предводител на нова ретро тренд лавина. С всяка следваща колекция дизайнерката издига принта в култ, а за есен-зима 2018 възражда и класическата чанта тип седло, взета сякаш директно от миналото. През времето интерпретациите на Кюри по лого темата стават все по-смели, иновативни, много женствени и съвсем приложими в ежедневието. Като брандираните каишки на обувки и презрамките на сутиени за сезон пролет-лято 2017, вдъхновените от идеята на Галиано колиета с монограм от колекция pre-fall 2017, както и плетените гривни с избродирано лого за есен-зима 2018.

Spread the love
Тагове
Публикувано от
Още от divamagazine.bg

Bottega Veneta напусна мрежите

Ако го няма в Instagram, значи не е било. Социалните мрежи са...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ