С чантичките minaudiere на Карл Лагерфелд славим радостта от живота

Чантичка миниатюрна ски лифт кабина, съвършена до последния детайл – послание и сърце, изписани с пръст от някой въображаем герой върху запотения от студа прозорец. Или чанта с форма на туба за автомобилно гориво, изработена от прозрачен плексиглас и с позлатен обков. А също и такава, имитираща купчина бели порцеланови чинии, подредени една върху друга. Или истинска отваряща се традиционна кукла матрьошка. Или миниробот с видима дънна платка с кристали и части, образуващи бранд лого и стилизирано цвете.

Всичко това звучи доста забавно, креативно, почти невероятно и гениално. Ясно е, че става въпрос за аксесоари/арт предмети Chanel и за подписа на покойния Карл Лагерфелд с неговия „доживотен договор“ за творчество и служба за модната къща. В навечерието на най-бляскавия празничен период от годината дизайнерът за пореден път служи за вдъхновение. Фантазия. Когато става въпрос за празничен гардероб, това е отправната точка. Тема, по която Лагерфелд предлага неизчерпаем извор на идеи. И напомня, че в свят на униформена дизайнерска мода и масовост всичко различно, фантастично и с намигване става все по-ценно.

Цените на чантичките minaudiere на Chanel достигат четирицифрени суми и се увеличават с времето, достигайки петцифрени стойности. Всичко това ги превръща в перфектния колекционерски моден обект

Minaudiere

„Независимо колко е мрачна действителността, той има способността да „измагьосва“ невероятни творения „в каквато и тема да отпътува огромното му въображение“, посочват от Vogue за покойния дизайнер и креативен директор на френската модна къща. И въпреки че в съвремието модните експерти говорят за „демистифициране“ на модата, именно мистиката на необичайните, невероятно екстравагантните и възможно най-неежедневните модни творения носи искрата, която вълнува най-силно въображението и доближава модата до изкуството.

Огромното наследство на Лагерфелд включва и една специална колекция от буквално невероятни миниатюрни официални чантички, създадени като част от колекции ready-to-wear, couture и междинните Metier d’arte между 2000-та и 2019-а. Със своята фантазия и чувство за хумор, както и с помощ­та на ненадминатото майсторство на занаятчийските ателиета на Chanel Лагерфелд завещава модни арт предмети за колекционерите с цени от хиляди евро, а за всички останали модни маниаци – напомнянето, че модата е забавна, иронична, средство за себеизразяване и за диалог между изкуствата.

С присъщия си замах дизайнерът превръща чантичката minaudiere в запазена марка на Chanel и конкурира по креативност и популярност създателите на този моден жанр – компанията за луксозни бижута Van Cleef & Arpels. Терминът minaudiere идва от френското „кокетка“ и през бляскавата джаз епоха (20-те години) се превръща в синоним на миниатюрна вечерна чанта, изработена от твърд материал, често с причудлива екстравагантна форма. Аурата на получанта-полубижу идва и от модната къща, която за първи път произвежда и предлага на пазара този специфичен продукт през 1933-та – а именно Van Cleef & Arpels. Тогава миниатюрата е пригодена кокетно да побира всичко необходимо за вечер на забавления – увеличителни очила за опера, козметика, кутийки за лекарства, носна кърпичка, табакера и запалка, часовник и др. Когато става въпрос за съвременното проявление на чантичката minaudiere, освен Карл Лагерфелд за Chanel модните медии отличават още и Judith Leiber с характерните за тях романтични миниатюри с кристали.

Като чантичката от колекция Париж-Сеул (круиз 2016) с форма и вид на коруба на костенурка – символ, характерен за корейското изкуство и архитектура, символизиращ дълголетие

Тесте карти, матрьошка и робот

Всичко е позволено и възможно, когато става въпрос за Лагерфелд. Освен с аура на лекота, творчество, самоирония и радост от живота, вдъхвана от всевъзможните им форми, миниатюрите, измислени от дизайнера, се отличават още със спиращите дъха детайли въпреки малкия си размер. Кристали, благородни метали и специалният синтетичен материал Lucite – комбинация от плексиглас и акрил, позволяващ изработването на всевъзможни форми по индивидуален калъп – всичко това влиза в репертоара на Chanel. Обяснява и високата цена на крайния продукт, винаги предлаган в ограничено количество, насочено към VIP клиенти и колекционери – от около 5-10 хиляди евро за повечето модели до около 40 хиляди за изработените от перли, сребро и злато. На вторичния пазар аукционни къщи като „Сотбис“ и „Кристис“ продават чантичките в пъти по-скъпо – като робота от колекция пролет-лято 2017-а с начална цена за наддавания от 10 600 евро (над първоначалната си пазарна стойност), както и моделът тип матрьошка от колекция Париж-Шанхай (metier d’arte pre-fall 2010), продаден от „Кристис“ за 32 800 евро през 2018-а.

Към момента сайтът за препродажба 1stDibs разполага с един брой чантичка матрьошка от колекцията Париж-Бомбай (metier d’arte pre-fall 2012) и я предлага за космическите близо 92 хиляди евро. Освен разновидностите на специфичната отваряща се кукла, за първи път представена в ревюто Париж-Москва (metier d’arte pre-fall 2009), Лагерфелд вълнува модните любители с всевъзможни хрумвания, подчинени на основната тема на колекциите му през годините. Посветената на Шанхай колекция за 2010-а включва още и възможно най-луксозната кутия за храна за вкъщи от текстурирана кожа, имитираща картон, и с елементи от сребро. Споменатата вече лифт кабинка пък се появява за сезон есен-зима 2019-а и е всъщност последната, родена от въображението на дизайнера, починал същата година. Тя е точно копие на истинска кабина с врати, запотени прозорци, място за поставяне на ски и с миниатюрни ски с логото на Chanel и допълва колекция фантазия за възможно най-луксозната и ефирна ски ваканция с гардероб, изпълнен със зимни пуловери, изплетени от вълна и метализирани нишки, дълги до земята туидени палта и апрески от кожа с косъм.

За Париж-Рим (pre-fall 2016) Лагерфелд се гмурва още по-дълбоко в историята, представяйки ревюто във филмово студио и напомняйки за творенията на Коко Шанел от 50-те години. Така във въображението на дизайнера се ражда чантичката филмова камера от плексиглас

Друга фантазия се материализира за междинната колекция на 2015-а, изпращаща модната къща в Дубай с неговата близкоизточна мистика, с приказките от 1001 нощ, с неговите приказни скъпоценни пещери, претворени под формата на туидени сака, обсипани с бродерия с форма на едри рубини, кожени панталони, промазани сякаш с чисто злато, и… златни чантички с форма на туби за петрол, и те по традиция много по-стилни, отколкото звучат – от напълно прозрачен плексиглас и златни закопчалки или от капитонирана мека златна кожа. Година по-назад с противоречието, запазена марка на Лагерфелд, колекцията есен-зима 2014-а иронизира луксозната мода и едновременно с това като оксиморон прави и най-невероятните ежедневни предмети луксозни и стилни. Тя отвежда моделите в супермаркета, където се разхождат с кори за яйца и кутии за мляко в ръка (невероятно, но факт) и двете обаче стилизирани до истински моден аксесоар с колекционерска стойност – яйченият контейнер от черен плексиглас с бляскаво монохромно лого на дъното, а млякото – облечено в светлосребриста капитонирана кожа и с марка „Млякото на Коко“, изписана с перли!

На супермеркетните пътеки се разхождат още и пазарски телени кошници – стилизирани като Chanel чанта скелет от метална решетка, преплетена с кожа като иконичната дръжка на модната къща. Вдъхновението от битови предмети продължава и през есен-зима 2015-а с темата Brasserie Chanel, когато Лагерфелд канонизира ресторантски менюта (като капитонирани кожени клъчове, носени под мишница) и чинии, натрупани една върху друга за сервиране (като бял твърд клъч с фирмения надпис, напомнящ порцеланова гравюра). Моделите прескачат и до друго заведение за развлечения за кутюр сезон 2015-а – този път казиното, с плексигласови чантички с форма на обемен зар за игра, на тесте карти с Коко Шанел като Дама Пика и на капитонирани кожени портмонета-талисмани с инкрустирани символи за късмет. С това списъкът не се изчерпва и всъщност само загатва за дълбините на въображението на Кайзера. Частица от което всеки може да си открадне, стига да отвори съзнанието си.

Spread the love
Tags from the story
, ,
More from Галина Друмева
Зимно момиче
Супермоделите от 80-те и 90-те се завърнаха не само на кориците на...
Read More
0 replies on “С чантичките minaudiere на Карл Лагерфелд славим радостта от живота”