Музеят към Института за модни технологии в Ню Йорк отговаря на въпроса „Каква е ролята на ръкавите в света на модата?“ с новата си изложба, включваща близо 80 произведения
Изложбеното пространство предстои да бъде открито на 24 януари и ще представи творби на дизайнери като Баленсиага, Том Форд, Скиапарели, Вивиън Уестууд и Тиери Мюглер. Куратор е Колин Хил, която решава експонатите да не бъдат представени по хронологичен ред, а да бъдат подредени по естетики.
Откриващ е секторът „Fundamental Forms“, който ще представи често срещани форми при ръкавите, като например камбана, буфан и реглан. Всяко произведение ще бъде изработено от черен плат, за да може посетителите да се съсредоточат единствено върху силуета.
Корсет от синя коприна с бяла копринена панделка, ок. 1770 г. (Снимка: FIT)
Следващата зала, „Opening Statements“, проследява определени десетилетия с особен афинитет към впечатляващите ръкави. Ще бъдат показани облекла от 90-те години на XIX век, 30-те години на XX век и 80-те години на XX век. Сред акцентите са рокля от 1980 г. на Madame Grès с огромни, драпирани ръкави, както и рокля от пролетта на 2022 г. на LaQuan Smith, която съчетава драпиране и буфан ръкав, оформяйки съвременен силует.
Вечерна рокля от копринена тафта в тъмносиньо, Madame Grès, около 1980 г. Подарък от Милдред Хилсън. (Снимка: FIT)
В „Puffs and Folds“ се проследяват иновативни форми, сред които кафяв копринен вечерен комплект от 20-те години на миналия век на Milgrim с прави ръкави, а в „Pleats and Ruffles“ ще бъде представено синьо кадифено палто от 20-те години на миналия век, продадено в Ню Йорк от Mae и Hattie Green, с ръкави с пишни плисета, които драматично се простират под широката яка.
Следват привличащи вниманието модели в раздела „Embellishment and Adornment“, включително рокля на отишлия си тази година Марк Боан за Dior от есента на 1968 г., с ръкави, богато декорирани с пера, пайети и мъниста.
Christian Dior (Марк Боан), прасковена рокля от копринен креп с декорации от пера и кристали, есен 1968 г. (Снимка: FIT)
В раздел „Performance and Purpose“ се изследва функционалността и приспособимостта на ръкавите. Противопоставя се палто от края на XIX в., ограничаващо движението на ръцете, със съвременен дизайн, дело на Луси Джоунс, който има специално оформени подвижни ръкави, предназначени за хора на инвалидна количка.
Изложбата продължава с „Sheer and Split“, където виждаме рокля от 1830 г. от кремав копринен сатен с къси ръкави, обгърнати от прозрачен шифон, и ансамбъл от пролетта на 2011 г. от коприна в оранжево и фуксия и буфан ръкави, създаден от Марк Джейкъбс за Louis Vuitton.
Стивън Бъроуз, многоцветна рокля на райета от жарсе, около 1971 г. (Снимка: FIT)
„Statement Sleeves“ завършва с „Asymmetrical and Mismatched“, предлагаща закачливи дизайни, сред които цветни творения на Стивън Бъроуз с контрастни ръкави и костюм на Кристиан Франсис Рот от есента на 1990 г. с ръкав от зелена вълна, върху който е изписана думата „Rothola“.
Изложбата ще се проведе от 24 януари до 25 август 2024 г. в Музея към Института на модните технологии в Ню Йорк.