Представяне на монография и изложба с непоказвани картини на Цанко Лавренов

Родопски пейзаж, 1963 Маслени бои, платно, 50 х 57,7 см Подпис и дата долу дясно Колекция на Венцислав Кадиев

На 12 декември 2023 г. в галерия „Мисията“ към Държавния културен институт към Министъра на външните работи ще се открие изложба с непоказвани досега творби на големия български художник Цанко Лавренов. В експозицията централно място ще заема творба, част от богатия художествен фонд към Министерство на външните работи, която екипът от Държавен културен институт организира да пристигне от Българското посолство в Букурещ, за да се включи в представителната изложба, организирана и със съдействието на Фондация „Цанко Лавренов“.

Заедно с изложбата ще бъде представена и монография за художника на английски език, преведена от Нигрита и Филип Дейвис. Книгата е издание на фондация „Цанко Лавренов“ и Книгоиздателска къща „Труд“, в партньорство с музеи и галерии от страната, както и частни колекции. Обемното и с богато съдържание издание е първото, което в цялост представя творчеството и личността на една от най-изтъкнатите фигури на българското изкуство от началото на XX век. В своите 568 страници то включва 1321 изображения на творби, снимки, писма и документи. В книгата за първи път се публикуват студии за графичното творчество на Лавренов, а също и за писменото му наследство като критик и изследовател на изкуството. Съставена е  подробна биография с богат документално-илюстративен материал, произхождащ от личния архив на художника. По-голямата част от факсимилно предложените документи и писма от архива на художника се публикуват за първи път.

Натюрморт с портокали, 1933.
Маслени бои, картон, 53,8 х 48 см
Подпис и дата долу дясно
Колекция на Министерство на външните работи

Цанко Лавренов е роден в Пловдив през 1896 г. Още по време на ученическите си години във Френския колеж в родния си град, знае, че ще посвети живота си на изкуството. Не успява да получи мечтаното академично образование, но с още по-голяма убеденост се отдава на художническото поприще. След завръщането си от Виена в Пловдив развива активна творческа и обществена дейност, свързана с изложбите на Дружеството на Южнобългарските художници. Един от върховете в творчеството му е големият живописен цикъл, създаден след пътуванията му до Света Гора през 1935-1936 година.

Паун, 1933
Гваш, бронз, черна хартия, 48 х 31 см
Подпис и дата долу дясно

Самият той споделя, че е достигнал своя художествен стил след много „пот на челото“. Знаейки, че живота му е обвързан с изкуството, той е започнал да черпи вдъхновение от прекрасната българска архитектура, българската икона и всички изделия на художествените занаяти. Преминавайки през средновековни елементи и вдъхновение от работата на Захарий Зограф, изучавайки гравюра върху дърво, той овладява похватите за нанасяне на светлинни петна и черти на черен фон, които прехвърля върху работата с маслени бои. Цанко Лавренов казва:

При манипулирането с тези похвати открих, че в зависимост от композиционните ми изисквания в картината на места мога да работя в техниката на сграфито, а другаде да използувам измиванията, присъщи на акварела. И така, в много мои картини са съчетани възможностите на три изобразителни техники. В тях съм използувал силата на пастьозната маслена боя, точността на графиката и нежността на акварела.

Присъствието на Цанко Лавренов  в общите художествени изложби в София през 30-те години на миналия век го откроява като един от интересните български живописци. Доминиращата в изкуството ни оттогава родна тематика е водеща и в картините му. Сюжети от българската история и образи на старата ни архитектура определят основно тематичните му предпочитания. Но неговите обвеяни с романтично-идилична атмосфера възрожденски къщи и манастири носят различен от познатия до тогава пластичен изказ. Те се запомнят със съзнателното търсене на иконописната стилистика чрез наивистичен рисунък и условно пространство. В тях, тогавашната критика вижда новаторство и обещаващи хоризонти. Не случайно за неговата премиерна на конкурс картина „Стария Пловдив“, 1930 говорят всички.

Игра на табла, 20-те г. на ХХ в.
Гваш, акварел, хартия, 23,5 х 28,8 см
Подпис долу дясно
Частна колекция

Освен като художник, Цанко Лавренов има солидно присъствие в културния живот на България с активната си критична дейност по въпросите на изобразителното изкуство. Оставя голям масив от публикации, научни рецензии, монографични изследвания за художници.“ – споделя изкуствоведът Анелия Николаева през 2016 г. по повод 120 години от рождението му.

Изложбата ще открие заместник министър-председателят и министърът на външните работи Мария Габриел в галерия „Мисията“ към Държавния културен институт към Министъра на външните работи на 12 декември, от 18 часа. Адресът е: ул. „Алфред Нобел“ 2, Гео Милев, София.

Spread the love
More from Вида Пиронкова
Зорница Иларионова и „Пасакалия“
Със Зорница Иларионова сме ви срещали неотдавна на страниците на списанието. В...
Read More
0 replies on “Представяне на монография и изложба с непоказвани картини на Цанко Лавренов”