Върджил беше тук

OFF-White есен-зима 2020

Върджил Абло е от новото поколение творци, които не се ограничават само в едно направление. Предпочита да го наричат създател, а не дизайнер. Той е човек на идеите и не се притеснява да изрази себе си по най-различни начини. Затова е същинско олицетворение на думата multihyphenate (човек, най-често знаменитост, с няколко професии – б.р.). Освен да твори за собствената си марка Off-White и за мъжката линия на LouisVuitton той се ангажира и със специални проекти, нови магазини, лекции, интервюта, книги, арт инсталации, поезия, музика… Но колаборациите са най-запомнящата се част от работата му. Създава нов дизайн на куфари за Rimowa, обзавеждане в колаборация с IKEA, работи с Evian по нов облик на бутилките им за вода, дори има своя интерпретация на опаковката на Big Mac менюто… Колаборира още с NBA, Levi’s, Moncler, Jimmy Choo, Timberland и Byredo.

Килим от колаборазията на OFF-White с IKEA

Стига се дотам, че хората започват да се шегуват върху какво Върджил няма да сложи името си. Но към всяка колаборация без изключение той подхожда с нужното внимание. Дори дизайнът да е доста семпъл, вложената мисъл и положените усилия са очевидни.

Най-запомнящите се колаборации

са тези с Nike. Най-амбициозният им съвместен проект се случва през 2017-а, който му носи наградата „Обувка на годината“. По-рано същото десетилетие Кание Уест се оплаква публично, че Nike не му позволяват да прави повече от един модел Yeezy на няколко години. А вижте Абло, който излиза с 10 интерпретации на съществуващи модели на Nike,  Air Jordan и Converse. С работата си по кецовете Върджил напипва един от най-важните сегменти на уличната мода. На кеца се гледа като на универсална обувка, съчетаваща дизайн и носталгия. За някои той показва принадлежност към даден отбор или спомен от детството, а за други е израз на тяхната самоличност. А когато това е примесено с личното му отношение, всичко, създадено от него, става безценно и неповторимо.

Off-White x Air Jordan IV

Времето сякаш се съобразяваше с Върджил, а не той с него. Това може би е единственото реално обяснение на неговата впечатляваща продуктивност в толкова много аспекти. Той успява да го разтегне така, че да успее да събере работа, която по принцип би отнела 50 години, в рамките на десетилетие. Затова Ванеса Фрийдман от The New York Times го нарича Карл Лагерфелд на милениалите.

Независимо с какво се захване обаче, Върджил му придава своя забележим усет за модерен деконструктивизъм. Този стил е белязан от липсата на хармония, подреденост и съвършенство. При него съставните елементи са разбъркани и са наредени по нов начин, за да се получи „подреден хаос“. Ето защо работата на Абло е далеч от съвършена. В това се състои и голямата доза ирония, с която е напоена. Тя струи и от най-запомнящия се елемент за Off-White – кавичките. Или по-точно думите, описващи приложението на продуктите. Как да забравиш ботушите с надписа “forwalking” или “keepoff” върху килима от колаборацията му с IKEA! Но има по-дълбок замисъл зад използването им и той е свързан с опита му като инженер и със строителното проектиране.

Louis Vuitton есен-зима 2020

Именно многопластовостта на идеите показва защо работата му предизвиква такъв интерес. Всеки нов проект е емоционално зареден с неговото любопитство, свеж поглед върху света и вяра, че ще успее. „Когато осъзнах, че е нормално да не си перфекционист, изведнъж си позволих да правя милион неща наведнъж и да спя спокойно през нощта“, искрен е Абло. Тайната на успеха му се крие в стремежа да създава.

Последното ревю

на Върджил първоначално е замислено като физическа презентация на пролетната колекция на Louis Vuitton с няколко нови визии (типично за Върджил е да подобрява собствената си работа). Но се превръща в събитие с хиляди присъстващи, отдаващи почит на дизайнера. Основна част от сценографията са многобройните тънки брези, които моделите заобикалят. Те препращат към късометражния филм AmenBreak, както и към декора в магазина на Off-White в Ню Йорк.

Върджил успява да вдъхнови цяло поколение мъже да се вълнуват от моден дизайн по същия начин, по който техните бащи и дядовци са се вълнували от спорт и музика. Той посява любовта към модата, която заслужава да бъде изучавана като всяко друго изкуство. Вкарва уличната мода в ателиетата на луксозните марки, които доскоро я игнорираха. Вследствие на това индустрията е обсебена от колаборации, събира привидно несъвместими бизнеси и таланти и се пука по шевовете от streetwear. Върджил Абло без съмнение изгради по-достойна кариера, отколкото някои хора биха имали в рамките на три живота. Точно затова той би искал да прочетете следното: „Какво чакате? Имате всичко необходимо, за да започнете.“

Spread the love
More from Ина Иванова
Месецът на полото с Tommy Hilfiger
Преди да се превърне в институция, тениската с якичка изминава дълъг път....
Read More
Leave a comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *