Дните дълги, има време за всичко. И най-много за изключителното удоволствие от четенето в морните следобедни часове. На сянка
„Капризно лято“, Владислав Ванчура
„Колибри“
На фона на едно капризно лято в рамките на три дни и три нощи се разиграва не по-малко капризна история, в която неочаквани приключения и любовни афери с непредвиден край разстройват за кратко спокойния живот в чешкото курортно градче Крокови Вари. Магията се крие не толкова в самата история, колкото в колоритното изграждане на героите, в пародийно пресъздадената провинциална атмосфера в годините след Първата световна война, в съвършения образен език и най-вече в тънкия неповторим хумор. Всичко това превръща „хумористичното романче“ на Ванчура, илюстрирано от знаменития чешки художник Йозеф Чапек, в истински литературен шедьовър.
„Четиринайсет дни“, Под редакцията на Маргарет Атууд
„Бард“
Действието на този роман се развива в жилищна кооперация в Ню Йорк в началото на пандемията от ковид-19. Дело на Писателската гилдия и уникален най-вече с произхода си, защото всеки участник в тази разнообразна и ексцентрична съседска общност говори с гласа на различен писател. Една седмица след началото на локдауна обитателите на стара кооперация в Манхатън започват да се събират на покрива и да разказват истории. С всяка следваща вечер броят им расте. В тази подобна на „Декамерон“ творба редакторите Маргарет Атууд и Дъглас Престън, както и звездният набор от писателски гласове, създават красива ода за хора, попаднали в капана на пандемията.
„Градът не забравя“, Богдан Русев
„СофтПрес“
В тази трета и завършваща част от поредицата за модерните пловдивски Шерлок Холмс и д-р Уотсън – д-р Филипова и Бързаков, двамата се изправят пред сложен случай. Един ден д-р Агнес Филипова изчезва без следа. След първоначалния шок, отчаяние и безсилието на полицията Бързаков впряга острия си ум и проследява троха по троха всички подсказки, за да разкрие не само местонахождението ѝ, но и тайна на повече от 20 години. Финалното приключение на дуото започва от Пловдив, води до София и разкрива сенчестите истини не само за силните на деня, но и за миналото на двамата герои, както и за техните семейства.
„Момичетата от пансиона“, Симон Сейнт Джеймс
Benitorial
Действието започва през 1950 г. във Върмонт, където съществува място за нежеланите момичета – за размирниците, за незаконородените, за непокорните умници. Това място се нарича „Айдълуайлд Хол“. То събира четири момичета, които стават близки и прошепнатите помежду им страхове ги обвързват в дълбоко приятелство, докато една от тях не изчезва мистериозно. През 2014 г. млада журналистка разследва мястото, което е купено и ще бъде реставрирано, с надеждата да открие какво се е случило със сестра ѝ преди 20 години. Оказва се, че случаят от 50-те е по-близо до модерните времена, отколкото някой предполага.
„Внучката“, Бернхард Шлинк
„Кръг“
Берлин, 2015-а. След самоубийството на съпругата му книжарят Каспар разкрива тайна, която тя е пазила – петдесет години по-рано, малко преди да избяга при него на Запад, Биргит е родила дете от друг мъж. Търсейки отговори, Каспар решава да направи това, за което жена му така и не е събрала смелост – да открие дъщеря ѝ. Пътуването му през болезнената история на Германия го отвежда до общност на неонацисти, сред които живее внучката на Биргит – четиринайсетгодишната Зигрун. Надеждата му е да я спаси, като є покаже един напълно различен свят. Обвързан идейно с най-прочутата творба на Бернхард Шлинк – „Четецът“, романът „Внучката“ въздейства с не по-малка сила.