Естетиката балеткор влиза по сатенени пантофки в модния речник
Балетната естетика, наречена балеткор, не е нещо ново под слънцето. Съвсем естествено специфичната униформа от сцената на това танцово изкуство вълнува въображението на дизайнерите със своята разпознаваема визия, запазила се векове наред. И още нещо – освен многопластов тюл, прилепнали трика, полупрозрачни материи, равни пантофки и пастелни цветове балетната визия носи със себе си още и аура на ефирна нежност. Ценност, особено необходима в онези периоди от историята, когато играта на действителността загрубее. И така до поредната постпандемична и опасна за бизнеса и луксозните стоки 2024-та, когато мечтите за балетно бягство от реалността разцъфват на подиума на най-известните световни модни къщи. Или по думите на Виржини Виар, творчески директор на Chanel (пред модните медии по повод кутюр колекцията ѝ за бранда за сезон пролет-лято’24) – става въпрос за блянове, свързани с „много тюл, крака, освободени и оставени на показ, лекота и лято“. Които водят до „обединяване едновременно на силата и на финеса на тялото и дрехата“.
Балетът и градът
Модната вселена като черна дупка засмуква всеки източник на вдъхновение, но вместо да го разруши, го претворява. Точно както прави с балетното изкуство и всичко свързано с него – като балетиста Михаил Баришников, който през годините преплита професията си със света на модата. Още през 1979-а, само пет години след като емигрира от Латвия, той вече е „звездата на Нюйоркския балет“ (както го нарича журналистът Уилям Мидълтън в книгата си „Раят тук и сега“) и влиза в радара на Карл Лагерфелд – едно от най-силните светски магнитни ядра на Париж по това време. Дизайнерът организира пищна вечеря на свещи в чест на Баришников в апартамента си на Рю дьо л‘Юниверсите, вдъхновен от галаспектакъла му в театър Шан-з-Елизе, както и от неговата артистична и изящна аура. Списанията GQ и Vanity Fair проявяват интерес към танцьора и го поставят на кориците си през годините, а през 1986-а Баришников изгрява на първа страница и на Vogue, заснет от легендарния фотограф Ги Бурден. Представата за организираната от Лагерфелд вечеря в края на 70-те е претворена повече от 25 години по-късно в сцена от последния сезон на сериала в „Сексът и градът“, в който Баришников (като вече познато лице не само от сцената, но и от киното) влиза в ролята на меланхоличния художник бохем Алекзандър Петровски, любовен интерес на Кари Брадшоу. Появата му в сюжета на филма отвежда Кари не само до Париж, но и до нов парижки гардероб, в който изобилстват балетните препратки като обемни разкроени поли и бюстиета със сърцевидно деколте – едновременно намигване към личността на Баришников и към търсената нежно-меланхолична естетика на сюжета. Една от иконичните визии на Кари от този период включва дълга до глезена обемна ту-ту пола в млечнозелена салвия с тесен корсет, късо сако, мъхест маншон и винтидж чантичка Christian Dior. И Баришников, и Сара-Джесика Паркър остават свързани паралелно с двата вълнуващи творчески свята – на модата и балета. През 2015-а танцьорът е лице на кампанията на бранда за улични облекла Rag & Bone, заснет във вихъра на танца, а през 2022-ра става център на шоуто на Vogue World в Ню Йорк, изтанцувайки пътя си по подиума за специалните гости на събитието. Паркър пък е член на управителния съвет на Нюйоркския балет и въвежда ежегодна колаборация на балета с различен моден дизайнер – нещо, което се превръща във фокус на ежегодната балетна есенна галавечер. През 2012-а Валентино Гаравани прекъсва пенсионирането си и създава серия костюми за новия сезон на балета – в класическото за едноименния бранд червено, а също и в черно и бяло, с тюлени обеми и елегантна дантела. През есента на 2014-а свои балетни ансамбли представят Сара Бъртън, Том Браун, Каролина Ерера и Мери Катрандзу.
„Сексът и градът“
Ту-ту за 52 хиляди долара
Най-новият възход на балеткор тренда води началото си от колекцията на Miu Miu за сезон есен-зима’22, когато на подиума се възражда един от класическите аксесоари на бранда – сатенената балетна пантофка с кръстосани връзки с лого. Социалните мрежи бързо сигнализират за завръщането на пантофките начело с инфлуенсъри като стилистката Пърнил Тайсбек и знаменитости като Дуа Липа и Кортни Кардашиан, заснети с равни обувки с обли върхове с марка Miu Miu, Chanel или напълно разпродадените мрежести Alaia. „Завръщането на балетната пантофка отваря вратата към по-широкообхватен балеткор тренд“ през следващите сезони, посочват от The Guardian. Манията по филма „Барби“ от миналата година доразвива обсесията по всичко „кукленско“, включително панделките. А когато през октомври 2023-та Сара-Джесика Паркър се появява на ежегодната галавечер на Нюйоркския балет със саморъчно направена макси панделка в косата (и с тематична рокля Carolina Herrera с прилепнала горна част и обемна тюлена пола), популярността на балетната естетика буквално избухва като бомба. В резултат актрисата анонсира нов сектор в онлайн магазина на едноименния си бранд (специализиран в продажбата на обувки), а именно секция „Панделки“ с различни многофункционални модели от винтидж платове и сатенени ленти. Другият голям принос на Паркър за балеткор тренда през годините, естествено, е свързан с иконичната пола-пачка на алтерегото ѝ Кари Брадшоу. Яхвайки тренд вълната, в началото на настоящата година лосанджелиската аукционна къща Julien’s продава ту-туто на Кари на търг за рекордните 52 хиляди долара (над 6 пъти повече от очакваната продажна цена). Като кулминация само дни по-късно балеткор трендът е официално коронясан с помощта на кутюр колекцията на Chanel за пролет-лято’24 като „новата модна обсесия“ по думите на The Gardian.
Miu Miu
1924-та, Коко и Le train bleu
56 визии, всички завършени с лъскави плътни бели чорапогащници, напомнящи трико. Обемни многопластови тюлени поли. Буфан ръкави, пристегнати с ластик на китката. Високи пухести яки. Бродерии и ефирни материи в прасковенорозово, кремаво, зелена салвия, черно и бяло. Това включва колекцията на Chanel, маркираща 100-годишнината от работата на Коко Шанел с Ballets Russes – балетна трупа, създадена от Сергей Дягилев и пътуваща из Европа и Америка в началото на ХХ век. През 1924-та дизайнерката пренася модата на балетната сцена, като създава костюмите за балета Le train bleu, представен от трупата през същата година в Париж. По огледален начин днес Виржини Виар пренася балета в реалния живот (или иначе казано – в гардероба). Освен обемните ръкави и яките тип Арлекин колекцията ѝ включва още обувки за танци с каишка ниско на глезена и лъскави сатенени панделки в косите на моделите. Балетната пантофка изненадващо и триумфално прави плие скок и към мъжкия подиум – в изпълнение на Ким Джоунс за Dior Homme и неговата колекция есен-зима’24, вдъхновена от един от най-известните балетисти на ХХ век Рудолф Нуреев. Колоритна личност, добре позната не само в балетните среди, през 70-те и 80-те години на миналия век Нуреев се подвизава в Лондон и Париж, където творческият му свят се припокрива с модния в лицето на Ив Сен Лоран и неговата мултикултурна компания. Така Ким Джоунс не се ограничава в най-новата си колекция само до препратките към балетното изкуство – под формата на балетни пантофки с кръстосани каишки, дълги сатенирани цветни чорапи и високи къдрави якички. Той черпи вдъхновение и от визиите на Нуреев в реалния живот. И ги интерпретира на подиума като килнати на една страна шапки и тюрбани, кожени връхни дрехи, широки панталони, вталени тренчкоти и специални ръчно изработени кимона с бродерии или от цветен жакард.
Chanel
Гръндж балет
През настоящия сезон по темата се произнасят и други брандове. Издигнатата в култ през миналата година усъвършенствана балетна пантофка от ново поколение в изпълнение на Alaia, Khaite, The Row, Sandy Liang и Christopher Esber е все още на върха в тренд списъка. Става въпрос за модернизиран хибрид с характеристиките на пантофка, но изработен от прозрачна мрежа с едри кристали при Alaia или изцяло от фина блестяща мрежа при Christopher Esber. Като доказателство за пълна хегемония мрежестите балетни пантофки вече са част от предлагането и на бързи брандове като Mango, които по традиция яхват най-силните тренд вълни. Гръндж и секси привкус към балетния тренд пък идва от Седмицата на модата в Ню Йорк за пролет-лято’24 и по-конкретно – от колекциите на Collina Strada, Christian Siriano, Alice+ Olivia. Първите два бранда комбинират балетното с улично облекло – или съответно пристегнат корсет с ниска талия и обемна долна част с широки прокъсани дънки при Collina Strada (които освен това директно сплитат множество тюлени ленти към рапърските плитки в косата) и класическа тюлена ту-ту пола със скъсено мъжко сако при Christian Siriano. При Alice+ Olivia черните панделки прескачат от прическите върху облеклата като обемни брошки.
Collina Strada