Ту-ту, тюл и Алекзандър Петровски

Естетиката балеткор влиза по сатенени пантофки в модния речник

Балетната естетика, наречена балеткор, не е нещо ново под слънцето. Съвсем естествено специфичната униформа от сцената на това танцово изкуство вълнува въображението на дизайнерите със своята разпознаваема визия, запазила се векове наред. И още нещо – освен многопластов тюл, прилепнали трика, полупрозрачни материи, равни пантофки и пастелни цветове балетната визия носи със себе си още и аура на ефирна нежност. Ценност, особено необходима в онези периоди от историята, когато играта на действителността загрубее. И така до поредната постпандемична и опасна за бизнеса и луксозните стоки 2024-та, когато мечтите за балетно бягство от реалността разцъфват на подиума на най-известните световни модни къщи. Или по думите на Виржини Виар, творчески директор на Chanel (пред модните медии по повод кутюр колекцията ѝ за бранда за сезон пролет-лято’24) – става въпрос за блянове, свързани с „много тюл, крака, освободени и оставени на показ, лекота и лято“. Които водят до „обединяване едновременно на силата и на финеса на тялото и дрехата“.

Балетът и градът

Модната вселена като черна дупка засмуква всеки източник на вдъхновение, но вместо да го разруши, го претворява. Точно както прави с балетното изкуство и всичко свързано с него – като балетиста Михаил Баришников, който през годините преплита професията си със света на модата. Още през 1979-а, само пет години след като емигрира от Латвия, той вече е „звездата на Нюйоркския балет“ (както го нарича журналистът Уилям Мидълтън в книгата си „Раят тук и сега“) и влиза в радара на Карл Лагерфелд – едно от най-силните светски магнитни ядра на Париж по това време. Дизайнерът организира пищна вечеря на свещи в чест на Баришников в апартамента си на Рю дьо л‘Юниверсите, вдъхновен от галаспектакъла му в театър Шан-з-Елизе, както и от неговата артистична и изящна аура. Списанията GQ и Vanity Fair проявяват интерес към танцьора и го поставят на кориците си през годините, а през 1986-а Баришников изгрява на първа страница и на Vogue, заснет от легендарния фотограф Ги Бурден. Представата за организираната от Лагерфелд вечеря в края на 70-те е претворена повече от 25 години по-късно в сцена от последния сезон на сериала в „Сексът и градът“, в който Баришников (като вече познато лице не само от сцената, но и от киното) влиза в ролята на меланхоличния художник бохем Алекзандър Петровски, любовен интерес на Кари Брадшоу. Появата му в сюжета на филма отвежда Кари не само до Париж, но и до нов парижки гардероб, в който изобилстват балетните препратки като обемни разкроени поли и бюстиета със сърцевидно деколте – едновременно намигване към личността на Баришников и към търсената нежно-меланхолична естетика на сюжета. Една от иконичните визии на Кари от този период включва дълга до глезена обемна ту-ту пола в млечнозелена салвия с тесен корсет, късо сако, мъхест маншон и винтидж чантичка Christian Dior. И Баришников, и Сара-Джесика Паркър остават свързани паралелно с двата вълнуващи творчески свята – на модата и балета. През 2015-а танцьорът е лице на кампанията на бранда за улични облекла Rag & Bone, заснет във вихъра на танца, а през 2022-ра става център на шоуто на Vogue World в Ню Йорк, изтанцувайки пътя си по подиума за специалните гости на събитието. Паркър пък е член на управителния съвет на Нюйоркския балет и въвежда ежегодна колаборация на балета с различен моден дизайнер – нещо, което се превръща във фокус на ежегодната балетна есенна галавечер. През 2012-а Валентино Гаравани прекъсва пенсионирането си и създава серия костюми за новия сезон на балета – в класическото за едноименния бранд червено, а също и в черно и бяло, с тюлени обеми и елегантна дантела. През есента на 2014-а свои балетни ансамбли представят Сара Бъртън, Том Браун, Каролина Ерера и Мери Катрандзу.

„Сексът и градът“

Ту-ту за 52 хиляди долара

Най-новият възход на балеткор тренда води началото си от колекцията на Miu Miu за сезон есен-зима’22, когато на подиума се възражда един от класическите аксесоари на бранда – сатенената балетна пантофка с кръстосани връзки с лого. Социалните мрежи бързо сигнализират за завръщането на пантофките начело с инфлуенсъри като стилистката Пърнил Тайсбек и знаменитости като Дуа Липа и Кортни Кардашиан, заснети с равни обувки с обли върхове с марка Miu Miu, Chanel или напълно разпродадените мрежести Alaia. „Завръщането на балетната пантофка отваря вратата към по-широкообхватен балеткор тренд“ през следващите сезони, посочват от The Guardian. Манията по филма „Барби“ от миналата година доразвива обсесията по всичко „кукленско“, включително панделките. А когато през октомври 2023-та Сара-Джесика Паркър се появява на ежегодната галавечер на Нюйоркския балет със саморъчно направена макси панделка в косата (и с тематична рокля Carolina Herrera с прилепнала горна част и обемна тюлена пола), популярността на балетната естетика буквално избухва като бомба. В резултат актрисата анонсира нов сектор в онлайн магазина на едноименния си бранд (специализиран в продажбата на обувки), а именно секция „Панделки“ с различни многофункционални модели от винтидж платове и сатенени ленти. Другият голям принос на Паркър за балеткор тренда през годините,  естествено, е свързан с иконичната пола-пачка на алтерегото ѝ Кари Брадшоу. Яхвайки тренд вълната, в началото на настоящата година лосанджелиската аукционна къща Julien’s продава ту-туто на Кари на търг за рекордните 52 хиляди долара (над 6 пъти повече от очакваната продажна цена). Като кулминация само дни по-късно балеткор трендът е официално коронясан с помощта на кутюр колекцията на Chanel за пролет-лято’24 като „новата модна обсесия“ по думите на The Gardian.

Miu Miu

1924-та, Коко и Le train bleu

56 визии, всички завършени с лъскави плътни бели чорапогащници, напомнящи трико. Обемни многопластови тюлени поли. Буфан ръкави, пристегнати с ластик на китката. Високи пухести яки. Бродерии и ефирни материи в прасковенорозово, кремаво, зелена салвия, черно и бяло. Това включва колекцията на Chanel, маркираща 100-годишнината от работата на Коко Шанел с Ballets Russes – балетна трупа, създадена от Сергей Дягилев и пътуваща из Европа и Америка в началото на ХХ век. През 1924-та дизайнерката пренася модата на балетната сцена, като създава костюмите за балета Le train bleu, представен от трупата през същата година в Париж. По огледален начин днес Виржини Виар пренася балета в реалния живот (или иначе казано – в гардероба). Освен обемните ръкави и яките тип Арлекин колекцията ѝ включва още обувки за танци с каишка ниско на глезена и лъскави сатенени панделки в косите на моделите. Балетната пантофка изненадващо и триумфално прави плие скок и към мъжкия подиум – в изпълнение на Ким Джоунс за Dior Homme и неговата колекция есен-зима’24, вдъхновена от един от най-известните балетисти на ХХ век Рудолф Нуреев. Колоритна личност, добре позната не само в балетните среди, през 70-те и 80-те години на миналия век Нуреев се подвизава в Лондон и Париж, където творческият му свят се припокрива с модния в лицето на Ив Сен Лоран и неговата мултикултурна компания. Така Ким Джоунс не се ограничава в най-новата си колекция само до препратките към балетното изкуство – под формата на балетни пантофки с кръстосани каишки, дълги сатенирани цветни чорапи и високи къдрави якички. Той черпи вдъхновение и от визиите на Нуреев в реалния живот. И ги интерпретира на подиума като килнати на една страна шапки и тюрбани, кожени връхни дрехи, широки панталони, вталени тренчкоти и специални ръчно изработени кимона с бродерии или от цветен жакард.

Chanel

Гръндж балет

През настоящия сезон по темата се произнасят и други брандове. Издигнатата в култ през миналата година усъвършенствана балетна пантофка от ново поколение в изпълнение на Alaia, Khaite, The Row, Sandy Liang и Christopher Esber е все още на върха в тренд списъка. Става въпрос за модернизиран хибрид с характеристиките на пантофка, но изработен от прозрачна мрежа с едри кристали при Alaia или изцяло от фина блестяща мрежа при Christopher Esber. Като доказателство за пълна хегемония  мрежестите балетни пантофки вече са част от предлагането и на бързи брандове като Mango, които по традиция яхват най-силните тренд вълни. Гръндж и секси привкус към балетния тренд пък идва от Седмицата на модата в Ню Йорк за пролет-лято’24 и по-конкретно – от колекциите на Collina Strada, Christian Siriano, Alice+ Olivia. Първите два бранда комбинират балетното с улично облекло – или съответно пристегнат корсет с ниска талия и обемна долна част с широки прокъсани дънки при Collina Strada (които освен това директно сплитат множество тюлени ленти към рапърските плитки в косата)  и класическа тюлена ту-ту пола със скъсено мъжко сако при Christian Siriano. При Alice+ Olivia черните панделки прескачат от прическите върху облеклата като обемни брошки.

Collina Strada

Spread the love
Tags from the story
More from Галина Друмева
Кралят умря, да живее кралят
Кодовете на Роберто Кавали са по-актуални от всякога за пролет-лято 2024 –...
Read More
0 replies on “Ту-ту, тюл и Алекзандър Петровски”