Или как логиката на цифрите отстъпва пред креативността
„Прекрасно странни дизайни”, „сюрреализъм”, „хумор” са думите, с които модните медии най-често свързват творенията на дизайнера Джонатан Андерсън, независимо дали става въпрос за собствения му бранд JW Anderson, или за поверената му преди единадесет години историческа модна къща Loewe.
Насред модна реалност, в която креативни директори разменят местата си от компания в компания със скоростта на светлината, през 2013-а, когато едва на 29-годишна възраст е обявен за творчески ръководител на Loewe (компания, собственост на конгломерата LVMH, който паралелно с назначението придобива и миноритарен дял в независимата J.W. Anderson), ирландският дизайнер най-изненадващо успява да си извоюва цели осемнайсет месеца „свободно“ време, напълно отсъствайки от модния календар. Първата си колекция за испанския бранд той представя едва през есента на 2014-а, завладявайки сърцето на модния свят с гръм и трясък, изкачвайки се в класациите на най-обичаните брандове. Той използва времето от назначаването до първото си представяне, за да изучи Loewe като прилежен ученик. „През тези осемнайсет месеца имах възможността да прегледам всеки отдел, да се запозная с всеки служител и да осъзная какво сработва и какво не“, казва Андерсън в интервю за списание System през 2020 г. Като резултат колекцията пролет-лято 2015 изглежда като вдъхновяващ пъзел (буквално и преносно), измайсторен и подреден като с магия, а всеки следващ сезон – като перфектното нетрадиционно парче, наместващо се в голямата картина на успеха.
Покойната Маги Смит за Loewe, пролет-лято 2024
Влакът стрела
Компания Loewe води началото си от 1846 година – основана е в Мадрид от група майстори кожари и дължи името си на присъединилия се по-късно към нея (през 1876 г.) германски търговец Енрике Льове. До 1970-а брандът е изцяло съсредоточен в производството на кожени изделия и носи официалния печат за одобрение на испанския крал Алфонсо VIII и лоялността на неговата съпруга кралица Виктория Южени. Дори през 2013-а, когато The Guardian публикува сензационната новина за Андерсън, заставащ начело на Loewe, модната къща е определена като „компания за кожени стоки“. През следващите години младият дизайнер ще пренапише това определение със скоростта на влака стрела Eurostar, отвеждащ го постоянно от Лондон до Париж.
Визии от колекцията пролет-лято 2015
В британската столица се намира щабквартирата на собствения му бранд, а във френската Андерсън измества централата и дизайнерския екип на историческата модна къща (но не и производството, което и до днес е съсредоточено в Барселона и Мадрид). Колекцията пролет-лято 2015 се разграничава от „тежката кожена същност на Loewe и носи лекотата и чувствеността на Балеарските острови“, коментира тогава Тим Бланкс за Style.com. Тя включва мек велур, съединен свободно в пачуърк топове, поли и рокли, при това обагрен в пясъчно жълто, сладоледено розово, мъхесто зелено и средиземноморско лятно синьо. Усещането за перфектна неперфектност се прехвърля върху любопитен продукт – правоъгълна чанта с оригами форма от съединени помежду им различни триъгълници. Наречена е „Пъзел“ и се оказва първият нов модел чанта, представян от Loewe на пазара от 80-те години на миналия век.
Някои от сюрреалистичните модели обувки, раздвижили света на модата със своята закачливост
Смелият ход на Андерсън се оказва добре обмислен и днес, десет години по-късно, от Harper’s Bazaar определят чантата „Пъзел“, която сезон след сезон се появява във всевъзможни размери, цветове и color-block комбинации, като съвременна класика, стояща редом с иконичните Fendi Baguette (любимата на Кари Брадшоу) и седлото на Dior. И до днес всеки Loewe „Пъзел“ е ръчно изработен в Мадрид от 75 отделни части кожа и отнема около девет часа труд, включващ скрояване, шиене и боядисване.
Като модна къща ние олицетворяваме идеята за занаятчийско майсторство в най-чиста форма… на това се основава и до днес нашият модернизъм.
Колекция пролет-лято 2023
Мечти срещу бизнес
Към настоящия момент Loewe се намира на върха на модния свят. Или поне на модното желание на купувачите според индекса на технологичната компания Lyst за най-популярни брандове, който излиза четири пъти годишно, използвайки различни показатели за своето подреждане. Испанската модна къща се изкачва до номер едно за второто тримесечие на 2024-та – място, което заема и през 2023-та. Най-новите звездни инициативи на Loewe включват цялостен гардероб, сътворен от Джонатан Андерсън за филма „Претендентите“ (с участието на Зендая), както и няколко поредни рекламни кампании, включващи знаменитости (като Даниъл Крейг, доскоро в обувките на Джеймс Бонд, а специално за Loewe – в бунтарско небрежна роля). Колкото и странно да звучи обаче, „продаването“ не е пътеводната светлина на Андерсън. Оказва се, че при него то произтича като следствие от „творенето“. Когато стартира едноименната компания J.W. Anderson през 2008-а с мъжки облекла, той приема „продажбата дори на една тениска за огромно нещо“. „Не гледах глобалната картина, защото всичко, което ме интересуваше, беше да създавам“, казва пред списание System. С тази философия Андерсън се радва на менталната свобода да не робува на онова, което пазарът търси, а да твори според вътрешния си компас. Резултатът – неочаквани продукти, предизвикващи вълни със силата на своята отличителност. Като кожените къси панталони с накъдрена като волан долна част, носени от модели мъже в една от първите колекции на Андерсън, включваща едновременно мъжки и дамски облекла в опит за представяне на „споделен гардероб“ (по думите на самия дизайнер), една от най-силните концепции в модата в момента. При представянето ù обаче The Daily Mail я определя като „унизителна“ и поставя под въпрос спонсорството, предоставено на бранда от Британския моден съвет.
Даниъл Крейг
И ако можеш, смей се на живота…
Андерсън е „неуморима креативна и преоткриваща сила във време, в което модата най-много се нуждае от нея“, казват от мъжкото списание GQ и обявяват Джонатан за дизайнер мъжка мода за 2023-та. От модния сайт Fastcompany.com определят влиянието му не само като „превръщащо прашасалата испанска луксозна модна къща в най-желания бранд на момента“, но и в такова, което „създава на Loewe нова репутация на световен моден авангард, разбиващ правилата и влияещ на културния свят в по-широк смисъл“. Добър пример за способността на Андерсън да претворява попкултурния цайтгайст е простичка пъстроцветна плетена жилетка от мъжката колекция на едноименния му бранд за пролет-лято 2020. В крайна сметка тя се пенсионира в експозицията на лондонския музей „Виктория и Алберт“ заради необичайния си живот на модния пазар. Жилетката е достатъчно жизнерадостна и унисекс, за да влезе в радара на Хари Стайлс и след като през февруари 2020-а се появява облечен с нея, тя се превръща в социален моден феномен. В безпрецедентните условия на пандемичен локдаун хора от целия свят започват да споделят в социалните мрежи своите собствени ръчно изплетени версии на жилетката. Като благодарност за любовта на публиката брандът споделя на официалния си сайт кройка и инструкции за плетене на модела. На подиума на Loewe пък сезон след сезон Андерсън се забавлява да представя аксесоари на ръба на сюрреализма, в стил objet trouvé – буквално от френски „намерен обект“ или течение в изкуството от началото на ХХ век, което предизвиква традиционната идея за произхода и смисъла на истинското изкуство и при което сюрреалисти издигат в култ утилитарни или природни предмети, създадени първоначално не като произведения на изкуството, но изложени като такива. След серия мистериозни маркетингови видеа, представящи на пръв поглед нонсенс за смисъла на модата предмети, като лилав тоалетен сапун, лак за нокти и счупено яйце в колекция пролет-лято 2022, Андерсън представя модел, който разбунва духовете в Париж.
Това са сандали на десетсантиметров ток с формата на споменатите предмети. Показаните модели включват още ток с формата на цветна свещ за рожден ден и откъсната роза. „Макар че Париж не се свързва с идеята за експериментални обувки, показаното на Седмицата на модата този път се докосва до артистичния ъндърграунд на града – богат на нетрадиционни събития и секси партита“, посочват от L’Officiel за събитието. Това е момент на „раждане на нова естестика“ с усещане за „истеричност и напрежение“, казва авторът на сюрреалистичната обувка Джонатан Андерсън. Специално за модните любители с подчертано влечение към обувките той представя интерпретация с надут балон, „настъпен“ от тока на обувката или притиснат отпред между кожените каишки на сандалите (есен-зима 2022), и обемни обувки, изградени от огромен брой ненадути и прикрепени едни към други балони (пролет-лято 2023). От GQ определят подхода на дизайнера като „еднолична война срещу скучната мода“. „Трябва да има забавление, защото няма нищо по-лошо от колекция, пълна от горе до долу с конфекция. Моята работа е да правя дрехи за хората и за живота им. А в живота трябва да има хумор“, заявява дизайнерът пред изданието.