В началото на октомври светът е кино! Новото издание на кино-литературния фестивал Cinelibri започва. Ние разбира се, имаме наша лична селекция, която започва с бижуто на скандалния грък Йоргос Лантимос „Клети създания“.
„Клети създания“
За повечето зрители името на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос стана популярно след наградите „Оскар“ през 2019-та, когато филмът му „Фаворитката“ беше едно от заглавията, които предизвикаха нужното вълнение и донесоха наградата на Оливия Колман. Още преди това обаче гъркът вече беше успял да се отличи като едно от ярките имена в модерното кино, което няма да предизвика у зрителя нито безразличие, нито прозявка.
„Клети създания“ е най-новият му филм и е един от най-любопитните филми в годината, в която киното прилича повече на персонаж от история на Тери Пратчет – взаимнозаменяемо. „Клети създания“ е дръзко съчетание от научна фантастика, сюрреалистичен романс и викторианска приказка за себеоткриването и израстването. Главната роля е поверена на талантливата Ема Стоун, като й партнират Уилям Дефо, Марк Ръфало, Рами Юсеф и Маргарет Куоли.
„Клети създания“ е своеобразен постмодерен прочит на историята за д-р Франкенщайн и неговото чудовище. Сценарият на Тони Макнамара е адаптация на едноименния роман от 1992 година на големия шотландски артист Алистър Грей – автор на произведения в жанра научна фантастика, преплитащи реалистичен и сюрреалистичен сюжет и възприемани като забележителна сплав от фантазия, сатира, ерудиция и социален коментар. Филмът е част и от конкурсната програма на 80-то издание на кинофестивала във Венеция и непосредствено след премиерата си там ще се появи с една прожекция в началото на октомври и у нас. После може да го очаквате в комерсиалните кина през януари догодина.
Гръцкият режисьор участва за втори път на фестивала във Венеция – предишният беше през 2018-та с „Фаворитката“. „Клети създания“ е едва четвърти англоезичен филм за него и тук, както във „Фаворитката“, той отново работи със сценариста Тони Макнамара. „Фаворитката“ последва шокиращия предишен филм на режисьора – „Убийството на свещения елен“, който отново направи премиера на фестивал, но този път в Кан и представи на света таланта на ирландеца Бари Киогън. Още тогава повечето критици бяха убедени, че Лантимос е едно от новите имена на различното, алтернативно, сюрреалистично кино, което публиката трябва да следи. Неговите филми обичат да разбиват фундаменталните представи. Ако още се колебаете за „Клети създания“, недейте. Но се пригответе за филми, които са като крошета в лицето. Колкото повече боли, толкова повече ще ви хареса.
Но освен това Cinelibri предлага много богата и разнообразна селекция от кино – като се започне от Роман Полански и се стигне до французойката Валери Донзели. Ето и нашите фаворити.
Дворецът
Роман Полански, който макар да живее в изгнание в Швейцария не спира да работи. На 90 години той вади най-новия си филм – социалната сатира „Дворецът“.
Само ние двамата
Бланш среща Грег и решава, че е попаднала на идеалния мъж. Страстта помежду им е очевидна, те скоро се женят и заживяват заедно. След това идилията се пропуква.
Страсти в кухнята
Роденият във Виетнам френски режисьор Тран Ан Хунг събира на екрана звездите на френското кино Жулиет Бинош и Беноа Мажимел, бивша двойка в живота. Действието се развива през 1885 година, като главната героиня Йожени работи от двайсет години като готвачка за прочут кулинарен шеф и изтънчен гастроном на име Доден Буфан. С течение на времето между двамата се поражда страст, чийто своеобразен израз са уникалните блюда, привличащи в ресторанта клиенти от цял свят.
Процесът
При излизането си на екран „Процесът“ разединява критиците по отношение на оценките, които му дават. Но веднага след премиерата режисьорът Орсън Уелс заявява: „Говорете каквото си искате, „Процесът“ е най-добрият филм, който някога съм правил.“ Днес „Процесът“ на Франц Кафка и едноименният филм звучат като смразяващо прорицание за големите престъпления на ХХ век, за терора и преследванията, а и за принципите на функциониране на модерната държава, поставила под наблюдение своите поданици.
История за любов и мрак
Филмът е адаптация по международния бестселър „История за любов и мрак“ на Амос Оз .Животът на малкия Амос и родителите му – европейски евреи, спасили се в Израел от фашистките погроми – е по-ценен от учебник. Освен че адаптира сценария и режисира филма, Натали Портман изпълнява ролята на Фаня, майката на бъдещия писател. Оплетена в мрежата на несполучлив брак и с разбити мечти, тя се опитва да се интегрира в чуждата страна, докато се бори със собствените си демони.
Четирима непораснали възрастни
Филм, който е трогателен и хуманен портрет на четирима възрастни, чиято емоционална зрялост е поставена на изпитание. Юлия е успешен депутат с привидно безупречен брак.
Високо и ниско: Джон Галиано
Създаден като документално разследване, филмът отразява подхода към работата на ексцентричния моден дизайнер Джон Галиано, очертава някои особености на характера му и дава представа за подбудите, които стоят зад изричането на антисемитски обиди. Чрез интервюта на близките приятели и семейния му кръг, на някои от най-влиятелните знаменитости от света на модата и киното, както и на самия Галиано, Кевин Макдоналд обрисува човека зад модния гений и неговото пътуване към изкуплението.
Умберто Еко: Библиотеката на света
Личната библиотека на Умберто Еко е сама по себе си цял свят: повече от 30 000 съвременни книги и 1500 тома редки и антични четива. Режисьорът Давиде Ферарио е работил с Еко една година преди смъртта му по видеопроект за Венецианското биенале на изкуствата през 2015 г., получавайки достъп до библиотеката. С помощта на семейството на бележития италиански ерудит – културолог, есеист, белетрист и философ, Ферарио продуцира документален филм за това единствено по рода си място, но също така се опитва да улови и представи универсалната идея за библиотеката като „паметта на света“, както самият Еко я възприема. Филмът обръща подобаващо внимание и на неговите романи, по-специално на емблематичното заглавие „Името на розата“.
Убийците на цветната луна
Мартин Скорсезе е поредният голям режисьор с филм на фестивала. Последният му филм е епичен разказ за племето Осейдж в щата Оклахома, САЩ, на което петролът носи огромно богатство през 20-те години на XX век.
Звярът
Тази хипнотична научнофантастична мелодрама, изследваща копнежа, обсебването и екзистенциалния страх, е дело на прозорливия френски творец Бертран Бонело. Винаги безупречната Леа Сейду и магнетичният Джордж Маккей играят двама влюбени, които се срещат отново и отново във времето и пространството, докато не надвисва катастрофа.
Престъплението е мое
Действието се развива през 30-те години в Париж. Мадлен – красива, млада, безпарична и бездарна актриса, е обвинена в убийството на известен продуцент. Подпомогната от най-добрата си приятелка Полин, млада безработна адвокатка, Мадлен получава оправдателна присъда, защото деянието е извършено при самоотбрана. Така започва новият й живот, белязан от слава и успехи, докато истината не излиза наяве.
Господин Блейк на вашите услуги
„Господин Блейк на вашите услуги!“ е адаптация на бестселъра на Жил Льогардиние от 2012 г. „Напълно побъркан!“, от който са продадени повече от един милион екземпляра във Франция. Романът е преведен на 17 езика в 22 страни. Жил Льогардиние, вече в ролята на режисьор, събира на екран звездния дует Фани Ардан и Джон Малкович за първи път след участието им в „Казанова вариации“ от 2015 г. Тук Малкович изпълнява ролята на Андрю Блейк, наскоро овдовял британски бизнесмен. След смъртта на съпругата си той се отчуждава от дъщеря си и изпълнява служебните си задължения без страст в един свят, чиято ценностна система не му се нрави. Един ден решава да загърби бизнеса си и започва работа като иконом в западащо имение в Северна Франция, близо до мястото, където той и покойната му съпруга са прекарали първите дни на своя любовен роман.
Сидони в Япония
Докато е на турне за премиера на новата си книга в Япония, френската писателка Сидони Персевал е все още безмилостно преследвана от призрака на покойния си съпруг. Разхождайки се из Киото заедно с мистериозния си японски издател, откривайки красотите на древни светилища и храмове, тя се впуска в една вълнуваща афера. Опиянена от неочакваната тръпка и от уханието на японските пролетни цветя, Сидони ще се опита да загърби миналото.
Ваймар експрес
Когато литературната слава отменя хуманността, едно пътуване се превръща в път към Ада. Дебютният документален филм на Милена Фучеджиева представлява потресаващо изследване на пропагандата за нацистка културна хегемония над Европа от страна на Йозеф Гьобелс, Фани Попова-Мутафова, Кнут Хамсун, Робер Бразийяк.