Пътуваме до Бордо и до последната Седмица на дизайна в Милано, за да усетим отблизо духа на прочутия френски дизайнер Филип Старк. За своите новаторски, провокативни и забавни творения той често си задава въпроса: „Защо?“ И си отговаря сам отново с въпрос: „Защо не?“
Бордо между природата и човешкия интелект
В самото сърце на град Бордо разположената само върху десет хектара винарска изба Château les Carmes Haut-Brion изненадва със смесицата между преклонение пред природата и любов към футуризма, между старото, наподобяващо малък замък имение, и съвременната, сякаш кацнала от някакви извънземни пространства винарна. И ако Бордо в най-голяма степен дължи световната си слава именно на най-доброто вино, то това са единствените лозя съвсем в пределите на града. Зад атрактивното преплитане на иначе трудно примиряващи се помежду се понятия стоят френският дизайнер Филип Старк и архитектът Люк Арсен-Анри.
Металният корпус на модерната винарна може да бъде оприличен на акостирал сред лозята кораб. Той изцяло е заобиколен от малко езеро и буйна растителност. Архитектът Люк Арнес-Анри стига още по-далеч в размаха на своето въображение. Според него настанилият се сред полето пришълец е „като паднал от небето насред една прекрасна гора метален бръснач“. А според Филип Старк новият дом за виното е „поетичен, минималистичен, по-близо до интуицията и до размишлението“. Друга препратка е идеята за подобие на храм, подсилена чрез използването на естествен и жизненоважен елемент като водата. Съвсем не на последно място е търсена и драматична театралност. В подземието на четириетажната винарна се пази самото вино, а водата като изолиращ материал го предпазва от големи температурни промени. Залата за дегустации е нещо като луксозен бункер с панорамни прозорци към лозята. Стоманена вита стълба, създаваща усещането за космически кораб, извежда до откритата панорамна тераса на покрива.
„Телуричните сили ли са избутали на повърхността това метално острие, или пък то е паднало тук отнякъде? Като хармонично противопоставяне между природата и човешкия гений, то се смесва с водата, почвата и кората на дърветата“, пояснява Филип Старк провокативното си творение. Според него винарната е „продукт на подобряването на природата от човешкия интелект“ и същевременно „израз на чистата интелигентност на природата“.
Филип и Жасмин насред нищото
Известен с многостранната си изобретателност, Филип Старк споделя, че най-важното е всяко негово творение да подобри живота на възможно най-много хора. Философията си определя като „демократичен дизайн“. Плодотворната му работа се разпростира в почти всички области. Създава ежедневни продукти (мебели, преса за цитрусови плодове, електрически велосипед, индивидуална вятърна турбина), архитектура (хотели, ресторанти), военноморско и пространствено инженерство (мегаяхти, жилищeн модул за частен космически туризъм) и много други.
Самият Старк твърди, че вижда дълга си като дизайнер в рамките на определения като „подривeн, етичeн, екологичeн, политически, хумористичeн“. 72-годишният дизайнер и съпругата му Жасмин прекарват по-голямата част от времето си в самолети или „насред нищото“ по собствените им думи.
От Милано за дома
На последното издание на Мебелния салон в Милано известната италианска компания за дизайн Kartell представи новия си проект In/Casa Kartell за жилищно пространство и стил на живот. В новите виждания навлизат иновативни идеи със съвременни цветове, нови функционалности и устойчиви материали благодарение на най-новите производствени технологии. Една от водещите фигури е именно Филип Старк. Той дебютира в осветлението с Kartell, като тръгва от формите на класическата традиция и стига до най-иновативните технологии. Лампата за Angelo Stone е любопитна с това, че „осветява собствената си сянка от LED“, като играта на отражения идва от високотехнологични лещи.
В своето изследване на осветлението Старк стига до „най-романтичния източник – свещта“. Лампата Goodnight преразглежда свещта в нейната първична форма и я превръща във високотехнологичен обект. „Светлината на свещта е най-красивата, естествена и почти първата светлина на нашата цивилизация, дори и днес. Но за съжаление модерността не обича свещите“, казва Старк. Полилеят Joe Tzar напомня елегантно палацо от XVIII век, но при съвременната интерпретация е изработен от новия поликарбонат 2.0.
В областта на мебелите тапицираният фотьойл Eleganza обединява света на висшата мода с луксозната дискретност.
Прочутата серия лампи Guns се появява през 2005 г. като открито осъждане на войната и насилието. Дизайнът е „провокация срещу алчността и икономическите интереси, свързани с глобалния конфликт“. Тази години в Милано бяха представени лампи с две нови специални покрития: матово бяло и матово черно. Още от стартирането с, 20% от печалбата от лампите се даряват на неправителствената организация Freres des Hommes, помагаща на развиващите се страни, много от които страдат от изтощителни конфликти.
Фотьойлът Adela Rex е първото сътрудничество на Старк с испанската компания Andreu World и е част от проекта им за 100% чисто дърво, което идва само от избрана бавно растяща дървесина от залесяване, добита на собствен терен на компанията. Колекцията е направена в полза на кръговата икономика, като всички компоненти са лесно отделяеми и рециклируеми в края на полезния им живот.
Вдъхвайки нов живот в традицията на френското боазери от XVII-XVIII век, в серията Pieces of Styles за компанията Bottega Ghianda Филип Старк включва модулни елементи от масивно дърво, даващи възможност за различни комбинации в интериора и постигане на класическа атмосфера, подобна на тази в кралските дворове на Луи XIV и Луи XV.