Представете си следното. Разхождате се в слънчев зимен ден в Париж и сте се насочили към известния Pont des Arts. Този мост е специален и е описан от историка Кенет Кларк в книгата му Цивилизацията така:
„Стоя на моста на изкуствата в Париж. От едната страна на Сена е хармоничната фасада на Френския институт, построен около 1670 г. като колеж. На другия бряг е Лувърът, чийто строеж се случва през Средновековието. От другата страна на моста през последните 150 години студенти от училищата по изкуствата в Париж бързат да стигнат до Лувъра, за да изучават произведенията на изкуството. А след това се връщат в ателието си, за да ги обсъдят и да мечтаят и те да създадат нещо достойно.“

Днес по моста се разхождат всякакви хора – от туристи до местни жители. Но погледът ви веднага попада на двуметрова прозрачна надуваема сфера. В нея е застанал художник и рисува по вътрешната ѝ страна. Това е Юлиан Станкулов, доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства и асистент в катедра „Живопис“ в Националната художествена академия. Той изобразява моста, минувачите и сградата на Френския институт. А човекът зад кадър е съпругата му Алмур Тезджан Станкулова.
За да разберат повече за субективизиращата роля на художника, двамата автори решават да „копират“ случващото се пред очите им върху прозрачната повърхност. Но изобразяването на реалността такава, каквато е, се оказва невъзможно. Всяко полюшване на сферата от вятъра и всяко докосване на четката води до несъответствие между нарисуваните линии и обектите зад тях. А дишането на оскъдния въздух в сферата води до кондензация, която прави очертанията прозрачни.

Вдъхновението за проекта Лични граници идва от базирания на истинска история филм Момчето в пластмасовия балон (1976), както и на по-скорошната му адаптация – Балоненото момче (2001). Сценарият много им напомня на настоящата ситуация с пандемията от COVID-19. Роден без имунна система, главният персонаж е изолиран в стерилна среда. За да излезе навън, той се нуждае от специален защитен балон.

„Според тези експерименти точното възпроизвеждане на обективната реалност е неосъществимо. Тоест от момента, в който художникът докосне повърхността, започват неизбежни процеси на субективизация“ – до това заключение стигат Ялмур и Юлиан в официалното представяне на проекта си Лични граници.
Пърформънсът на Моста на изкуствата е част от изложбата им в Българския културен институт в Париж, която бе открита в края на миналата година и ще продължи до 14 януари, петък.