36-тото издание на „Киномания“ стартира на 17 ноември и ще продължи до 4 декември.
Този месец в София и в по-големите градове у нас има все по-ясното усещане за кино, защото „Киномания“ 2022 вече е тук. Тази година „Киномания“ може да се похвали с прекрасна селекция от по-комерсиалното кино, което така и не стига до родните екрани, онези заглавия, за които само четохме и слушахме, че са обрали награди и адмирации на различни международни фестивали и разбира се, много европейско кино и специални акценти. Изобщо – градът е кино, насладете му се с нашата селекция.
Баншите от Инишерин
Новият филм на Мартин Макдона има само една прожекция всъбота, 26.11, НДК, така че ви съветваме да си вземете билети. „Баншите от Инишерин“ е колкото горчив, толкова и забавен филм, изпълнен с особена, мрачна поетичност. Ситуирана през 1923 година на измисления остров Инишерин, някъде край западното крайбрежие на Ирландия, цялата история започва с едно пренебрежение. Както го прави всеки ден, Падрейк минава да вземе своя приятел Колм, за да отидат на по бира. Когато Колм не му отвръща, а по-късно и отказва да седне при него в кръчмата, Падрейк е напълно слисан. „Просто вече не те харесвам”, обяснява му Колм. Той предпочита да пести енергията си за своето ново хоби и да композира музика, вместо да си губи времето с Падрейк. Нежелаещ да приеме, че приятелството им е приключило, Падрейк продължава да провокира Колм, докато той не му отправя ужасяващ ултиматум. Последиците от този сблъсък скоро се отразяват върху цялото село и никой не е в състояние да предвиди крайностите, до които тази вражда би могла да достигне.
Идиотският триъгълник
Най-новият филм на шведския сатирик и провокатор Рубен Йостлунд – вече двукратен носител на „Златна палма”, – Идиотският триъгълник е не само най-провокативната му творба досега, но и със сигурност най-смешната и яростна. Пристрастеността ни към комфорта взема превес над чувството за помощ или алтруизъм. Безсрамно мизантропска социална сатира, Идиотският триъгълник ще провокира безкрайни дебати.
Брат и сестра
Арно Деплешен се завръща със завладяващ филм за потиснатите чувства и неизречените думи между брат и сестра. Луи е професор и поет, Алис е известна театрална актриса. От години тя мрази брат си и не разговаря с него. Но инцидент с родителите им ги среща край техните болнични легла. Отдаващ почит както към Трюфо, така и към Бергман, Деплешен преразглежда постоянните си теми и затвърждава мащаба на таланта си.
Безкрайността
Рим през 70-те години, време на големи социални и културни промени, изпълнено с нови градежи и блясък. Младото семейство Боргети тъкмо се е настанило в новопострoена жилищна сграда. Но вместо да ги сближи, това променя начина им на живот.
Алилуя: Ленърд Коен, едно пътуване, една песен
Този документален филм е изумително отдаване на почит на култовия музикант и поет Ленърд Коен, видян през призмата на своята прочута песен, превърнала се в химн – „Алилуя”. Този документален филм е построен върху три стълба: Творецът и неговото време; Драматичната съдба на песента от отхвърлена от лейбъла до хит в класациите; Завладяващи свидетелства от прочути музиканти, за които тази песен е лично значима.
Moonage Daydream
Калейдоскоп от концертни изпълнения и искрени интервюта, този портрет на Дейвид Боуи от режисьора Брет Морген (прочул се със свой филм за Кърт Кобейн) ни потапя в недостижимата галактика от музика, изкуство и ексцентричност на знаменития музикант.
Сезария Евора
Този документален филм за легендарната певица от Кабо Верде – Сезария Евора, разкрива сложната личност зад богатия, дълбок и плътен глас, който я изстреля до световната слава след като бе прехвърлила
Опрощение
На ръба на развода, богатата двойка Дейвид и Джо пътуват към разточително уикенд парти, когато ненадейно блъскат с колата си и убиват млад мароканец, продаващ фосили край пътя. Те прибират тялото му в багажника и пристигат на партито в имение, собственост на известна гей двойка. Те скриват трупа в мазето на вилата и се отдават на вакханалията от танци, наркотици и разврат. На следващата сутрин на Дейвид му се налага да се изправи пред бащата на момчето и да посрещне съдбата си. За останалите партито продължава…
Една хубава утрин
Самотната майка Сандра живее в малък апартамент в Париж, опитвайки се да балансира между своите емоционалните потребности, тези на родителите си и на малката си дъщеря. Тя редовно посещава баща си Георг, чието здраве се влошава. Режисьорката Хансен-Льове вплита автобиографични елементи в тази деликатна и затрогваща история за семейни и романтични обвързаности.
Успех, Лио Гранд
Нанси Стоукс – пенсионирана английска учителка, търси сексуално приключение. Като си наема жиголо, представящ се като Лио Гранд, с надеждата той да я отърве от сексуалните ѝ задръжки, Нанси не просто се озовава тотално извън зоната си на комфорт, но е и в леглото с доста по-млад мъж.
Семейство Фейбълман
Вдъхновен от собственото детство на Спилбърг, „Семейство Фейбълман“ е дълбоко лична история за порастването на един млад мъж, който открива шокираща тайна, заплашваща да разруши така или иначе крехкия баланс на сложните отношения в семейството му.
Нейната дума
Кери Мълиган и Зои Казан влизат в ролите на разследващите журналисти от „Ню Йорк Таймс“ Меган Туи и Джоди Кантор, които работят съвместно по една от най-важните истории на нашето време – история, която разби продължилото десетилетия мълчание по темата за сексуалното насилие в Холивуд и завинаги промени американската култура.
За финал сме ви оставили няколко класически удоволствия…
Дискретният чар на буржоазията
Филм на Луис Бунюел от 1972 година. Американски посланик, двама негови високопоставени приятели – и тримата трафиканти на наркотици – заедно със съпругите си опитват да организират дружеска вечеря. Но при всеки опит се случва инцидент (злополучна смърт, военни маневри, арест, гангстерско нашествие…), който води до отлагане на събитието за следващия ден. Тази комедия, основана на повтаряне на една и съща ситуация и непрекъснато преминаване от реалност към кошмар, накрая до суетене на разочарованите герои по безлюдно шосе, е шедьовър на черния хумор.
Веднъж да дойде неделя!
Последният филм на Франсоа Трюфо с Фани Ардан от 1983 година.По време на ловен излет Клод Масулие става жертва на убийство. Заподозрян е Жюлиен Версел, чиято съпруга Мари-Кристин е била любовница на убития. Когато насилствената смърт застига и Мари-Кристин, Жюлиен инсценира заминаване за чужбина и се укрива в офиса на фирмата си за недвижими имоти. Секретарката му Барбара Бекер води разследване в негова полза. Ще успее ли да отърве своя шеф от ноктите на полицията?…
Едно дете чака
Смятан за пионер в жанра Американ синема верите, характеризиращ се с голямата свобода за импровизация на актьорите и реалистичния начин на заснемане, наблягащ на емоционалните състояния на персонажите, Джон Касаветис е изключиотелен режисьор. „Едно дете чака“ е много въздействащ филм за съдбата на умствено изостаналите деца. Заснет в полу-документален стил, като използва истински болни деца, „Едно дете чака“ разказва за новата учителка Джийн Хансен, чиято прекомерна загриженост за затрудненията на Ройбен води до конфликт с директора. Както винаги, Касаветис извлича впечатляващи изпълнения от артистите си, като особено удачно използва развълнуваната емоционалност на Джуди Гарланд.
Патица с портокали
Гледайте разкошната Моника Вити в тази драма на Лучано Салче от 1975 година.Женени от 10 години, богатото семейство на Лиза и Ливио обичат леките забежки и изневери. Балансът между тях е нарушен от пристигането на млад чужденец – Жан-Клод, който се влюбва в Лиза, поласкана от ухажванията му. Ливио се опитва да го прогони, като засяга гордостта му. Когато Лиза се съгласява да замине с любовника си, той ги проследява, убеден, че съпругата му няма да го изостави.
Теорема
Екстравагантен филм на Паоло Пазолини от 1968 години. Теоремата от заглавието е митологична фигура, чието пристигане е предизвестено от актьора фетиш на Пазолини – Нинето Даволи, чийто герой носи телеграма в дома на миланския индустриалец Паоло. Привлекателен млад с впити панталони, Посетителят, се появява, и успява да съблазни всеки член на семейството – бащата, майката Лучия, дъщерята тийнейджърка Одета, малко по-големия й брат и прислужницата Емилия. Всичко това се случва под повтарящите се звуци на Моцартовия Реквием и модернистичната музика на Енио Мориконе. След това непознатият напуска дома по същия мистериозен начин, по който се е и появил. Всеки от семейството преживява катарзисни и травматични промени.