Левтера Янис: Търся не масовото, а произведения на изкуството

Фотография / The Trackers

Десет години след отварянето на Plus Zero Concept Store – единствения по рода си концептуален мултибранд магазин за луксозна мода у нас, Левтера Янис продължава да доказва, че модата е страст, изкуство и начин на себеизразяване

Фотография, грим и стайлинг / The Trackers
Коса / Кристиян Милев

От първите ѝ стъпки в бизнеса до днешния луксозен бутик в сърцето на София тя неуморно поддържа вълнението към нестандартната мода. В ексклузивно интервю за празничния брой на D!VA Левтера споделя за своя път през любимото ѝ царство на дрехите, уроците, които е научила, и мечтите за бъдещето, включително за новото попълнение в семейството на Plus Zero – бутика за pre-loved находки Revie.

Колие Monies, сет By Malene Birger

Как откри призванието си? Винаги съм се интересувала от мода. Още когато бях дете и майка ми работеше в култовия тогава магазин „София“, обожавах да ходя при нея да продавам и да пробвам различни дрехи. Обличах дори булчински рокли и си спомням как продавачките ми се караха, че няма да се омъжа, щом се обличам с тях. Години по-късно, когато още нямах магазин, обичах да ходя на шопинг с приятелки и да ги съветвам какво да си купуват, без да печеля нищо от това. Водех ги в различни бутици, помагах им да комбинират дрехите. Дори понякога им купувах сама и им ги носех. Така че разнасям торби още оттогава (смее се).
След време, когато отворих магазина си в хотел „Вега“, не беше нужно да търся клиентела, защото вече имах такава, която добре познава вкуса ми. В този период доказах сама на себе си, че когато човек обича да прави нещо, страстта го движи, не парите.

Отношението ти към дрехите винаги е личало и по личния ти стил. Как избираш какво да облечеш всеки ден? Да, винаги съм обичала различните дрехи и съм бягала от масовката. Обличам се според това дали бързам или не. Ако имам възможност да го обмисля, най-напред избирам долното – панталон, пола, и тогава го съчетавам с останалите елементи. В случай че времето ме притиска, залагам на сигурно: клин с уголемен пуловер.

Кога събра смелост да отвориш бутик в центъра, и то много по-голям от този, който си имала във „Вега“? Преместването от първия ми магазин беше сериозно предизвикателство най-вече заради мащаба. От пространство от 15 квадратни метра се озовах в магазин от 180. С отварянето на Plus Zero Concept Store дойде и стремежът да предлагаме още по-луксозни и престижни марки. Ако трябва да съм честна, докато работех в хотел „Вега“, някои брандове отказваха да работят с мен заради локацията.

Преместването в центъра ми осигури нови възможности, но и ме постави в конкуренция с други луксозни бутици. Разбира се, имаше много несигурност и притеснение – работата се увеличи многократно, а ценовият клас на предлаганите дрехи е по-висок от средния. Въпреки това бях уверена, че усилията ще дадат резултат, защото винаги влагам сърце и енергия във всичко, което правя.

Моята позната Марина ми помогна много, когато започнахме да привличаме големи имена като Marni, Comme des Garçons и Rick Owens. С времето портфолиото от брандове започна да се разширява, а с това и доверието на още повече компании да работят с мен. В началото имаше страх, но никога не съм се съмнявала, че нещата ще потръгнат. Аз съм всеки ден в магазина от сутрин до вечер и държа да контролирам всеки аспект от работата. Това е ключът към успеха ми. Дължа го и на моя съпруг, който ме подкрепя и ми дава кураж и до днес.

Кой е любимият ти момент от работата? Да продавам, разбира се! Най-много се радвам, когато клиент дойде с конкретна идея какво иска, а си тръгва щастлив и доволен, често с повече, отколкото е планирал. Това ме радва най-много, защото знам, че ще се върне отново.
Пазаруването при нас е цяло изживяване. Клиентите често идват да ме видят, да пием кафе и да поговорим, а след това разглеждат и пазаруват. Ценят факта, че винаги сме честни с тях – дали дадена дреха им стои добре или не, и че предлагаме съвети как да комбинират новите си придобивки.
Аз пък помня кой какво има в гардероба си и обичам да давам идеи как да съчетаят новите си покупки. Това лично отношение създава незаменимо доверие и връзка между нас.

Как се пребори с дежурния скептицизъм към този сегмент от модата, който с отварянето преди 10 години е бил повсеместен? Няма спор, че има клиенти, които разбират от мода и не търсят масовото. Но смея да твърдя, че с годините научих много хора да носят по-авангардни марки като Comme des Garçons. Нещо повече – да ги харесват. Дали покрай мен, виждайки ме облечена в тях, или от желанието да са по-различни от останалите… Модата за мен не е в тенденциите, тя е индивидуалност. Затова много често взимам артикули, които най-вероятно няма да продам, но слагаме на витрина и ни носят имидж, защото са произведения на изкуството. Бранд портфолиото на Plus Zero e за истински ценители, затова търся противоположността на масовото.

Топ Uma Wang, клин Helmut Lang, ръкавици Личен архив, обувки Rick Owens

Кои са ключовите уроци, които си научила за бизнеса? Най-важният е, че не бива да предлагам само дрехи, които бих облякла. Оказва се, че този подход не е правилен. Убедих се в това, когато една от марките ни – By Malene Birger, все още имаха каталози на хартия. Клиентите ги разглеждаха и ме питаха защо не съм взела това или онова. Тогава ми светна лампичката, че греша. Така започнах да наблягам повече на разнообразието от стилове и на кройките, подходящи за различно телосложение…
Другият ценен урок е никога да не преценяваш клиента по външния вид. За съжаление, по магазините това е често явление. Важно е да сме еднакво любезни към всички, включително към тези, които само разглеждат. Не са единични случаите, когато изваждаме сума ти предложения за клиент със славата на такъв, който уж никога не пазарува, а на следващия ден се връща и прави покупка.

Кои моменти от историята на магазина ти носят най-голяма гордост? Това, че клиентите са доволни от обслужването ни. Обаждали са ми се специално да изкажат адмирации за екипа, който съм подбрала. Да видя, че нещата се случват и без мен, е прекрасно. Горда съм и с партньорите от чужбина, с които работя. С всички тях съм в страшно добри отношения и това прави работния процес много по-приятен.

Как успяваш да се съхраниш при работа на толкова високи обороти? Всяка седмица ходя на масаж. Това е моето време за тишина – с музика на заден фон, без разговори, просто пълно спокойствие. Когато съм далеч от морето, което ме зарежда с енергия, си слагам слушалките и си пускам шум на дъжд. Няма по-приятно преживяване от това да е неделя, навън да вали, а аз да си почивам у дома. Неделята е моят специален ден – приятелите ми знаят, че тогава не излизам, а си оставам вкъщи, готвя, пия кафе и се наслаждавам на спокойствието.

С какво би запълвала дните си, ако не работиш? Не съществува такава възможност. Преди години бях няколко месеца без работа и този период остави дълбок отпечатък у мен. Помня как като голяма почитателка на Marithé et François Girbaud облякох най-новата си рокля от марката, гримирах се и излязох на пазар. След няма и половин час се върнах вкъщи и се разплаках. Бездействието ме убиваше – исках да работя, да се движа, да бъда активна. Моя приятелка ме спаси тогава, като ми предложи работа в хотел „Вега“. От управител на фризьорски салон там стигнах до първото си магазинче, което по-късно прерасна в бизнес. Не си представям живота без работа. Може би едва когато навърша 80, ще си позволя почивка, но и това не е сигурно.

Колие Monies, сет By Malene Birger, чехли By Malene Birger

Как виждаш бъдещето на Plus Zero след още десетилетие? Да превземем и горния етаж! (смее се) (Бутикът се помещава в необитаема сграда от началото на миналия век, чието обновяване не само би разширило магазина, но и би допринесло за облагородяването на ул. „Позитано“ – б.а.)

Обичаш да държиш целия процес изкъсо. Ще ти бъде ли трудно в някакъв момент да пуснеш контрола? Със сигурност след 10 години, когато ще съм на 62, няма да имам същия ентусиазъм. Надявам се моята дъщеря да поеме бизнеса и аз да работя по-кротко. Представям си само да ходя и да избирам дрехите и да се отдам на живота, на повече пътешествия и да обръщам повече внимание на семейството си. Днес прекарвам повече време с момичетата в магазина, отколкото у дома, така че ще обръщам повече внимание на моя мил съпруг и на децата.

Кое е най-ценното качество, което предаваш и на децата си, и на по-младите и би искала повече хора да го притежават? На първо място за мен е честността. Обичам коректните отношения. Не по-маловажно е, че негодувам срещу мързела. В България мнозина подхващат бизнес, инвестират пари, но си седят у дома и оставят някой друг да работи и само минават да приберат оборота. Не става така. Не се ли потрудиш, нищо няма да падне от небето даром.

Би ли споделила как се роди идеята за новия член в семейството на Plus Zero – Revie? Роди се в пет сутринта (смее се). Но тъй като от няколко години правим благотворителни разпродажби, които се радват на голям успех, реших, че е време да предприемем нещо по-голямо. Хората откриват находки на изключително добри цени от висок клас марки, включително такива, които вече не съществуват. Така клиентите ни ще могат да продадат излишни неща, които заемат място в гардероба им, а други – да излязат радостни от магазина, че са намерили своето нещо.

Как ще подбирате артикулите? Тъй като пространството на магазина, който също се намира на ул. „Позитано“, само на няколко крачки от Plus Zero Concept Store, е ограничено, ще подбирам марки от най-висок клас. Много често в Plus Zero влизат млади хора, които не идват да купуват, а да се докоснат до нашите дрехи. Искам да им дам шанс да притежават нещо такова, защото цените ще са много по-достъпни.

Обеца Acne Studios, сако Comme des Garçons, пола Noir Kei Ninomiya, чорапи Tabio, обувки Noir Kei Ninomiya

Как ще се отличите на фона на пренаситения вече пазар с pre-loved мода? С внимателно курираната селекция и редовно попълване с нови находки.

Как може хората да продадат находките си при вас? За да продадат своите находки, клиентите може да ги донесат в магазина, за да ги селектираме. При продажба взимаме комисиона, а останалото се изплаща в брой или като ваучер за покупки. Много е важно продуктите да са оригинални, затова за стоките от луксозни марки или на стойност над 500 лв. изискваме сертификат или касова бележка, а при липса на такъв проверяваме автентичността чрез лаборатория.

Няма как да не попитам човек с търговски нюх като теб какво би посъветвала младите, които тепърва стартират собствен бизнес? Няма да лъжа, че е лесно. Преди, да речем, 10 години, за да отвориш магазин, трябваше много по-малка инвестиция. Днес хората са по-осведомени от всякога и трябва да оправдаеш очакванията им и да им предложиш нещо различно.

Но младите предприемачи не бива да забравят, че колкото и да е трудно, ако вярват в себе си и гонят целите и мечтата си, ще успеят. Не бива да се страхуват да опитат. И да се провалят. По-добре да пробват и да не стане, отколкото цял живот да се тормозят с мисли като „какво би станало, ако бях…“. През това са минали абсолютно всички, които вече имат успешни бизнеси.

Spread the love
More from Ина Иванова
Матю Уилямс напуска Givenchy
Общата история между дизайнера и френската модна къща Givenchy приключва след три...
Read More
0 replies on “Левтера Янис: Търся не масовото, а произведения на изкуството”