В рокля на Ели Сааб Селин Дион изпълни две песни
Настъпва нова глава за саудитската мода. Кралството е пред културна трансформация, като за втори път става домакин на събитие, завладяващо публиката с изискано съчетаване на традиционното бедуинско майсторство със съвременен дизайн. Но Саудитска Арабия не го прави с претенцията да покаже само красота и изящество, а и да завладее световния пазар на луксозна мода с творенията на местните дизайнери. Може би тъкмо там е и скритият им коз спрямо големия конкурент в региона – Дубай, който за разлика от Рияд набляга все повече на доказали се глобални имена
Текст / Ина Иванова
Фотография / Getty Images и Пресофис на марките
След успеха на първото си издание през 2023-та тази година Седмицата на модата в Рияд излиза извън рамките на дефилетата, отразявайки нарастващите културни амбиции на кралството. Това е част от амбициозната Визия 2030 на Саудитска Арабия, имаща за цел да изкара страната отвъд контекста на петролната индустрия. Ето защо събитието получава подкрепа от правителството и финансови ресурси, за да се развива с впечатляващо бързи темпове. Още миналогодишното издание привлече глобални купувачи от Selfridges и Browns.
Форматът на Седмица на модата в Рияд не дублира традиционните модели на тези в Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж, а е адаптиран към особеностите на региона. Бурак Чакмак, главен изпълнителен директор на Саудитската комисия за мода, обяснява, че графикът е съобразен с местния начин на живот (затова ревютата започват след залез-слънце и продължават до късно през нощта). Той добавя още, че тъй като климатът в кралството не варира в огромни температурни граници, вместо да се правят стандартните сезонни модни седмици, тази в Рияд се провежда веднъж годишно. Комисията организира и Седмица на модата на Червено море като аналог на resort колекциите, представяни от световните дизайнери. Но както Чакмак отбелязва, „модната индустрия в Саудитска Арабия съставлява едва 1,4% от БВП“, затова има още какво да се желае от сектора.
Страната обаче има ключово демографско предимство: над 50% от населението ѝ е под 25 години, което автоматично прави кралството готово да се превърне в основен пазар за спортни и улични облекла. Докато Саудитска Арабия се утвърждава като луксозен център, Китай изиграва ключова роля в тази трансформация. Кралството се стреми да привлече китайски инвестиции и туристи, тъй като луксозният сектор служи като ключов мост между двете нации.
Колкото до самата мода – на подиума не виждаме само дежурния микс от пайети и пера, важна част от ДНК-то на арабския свят. Новото поколение смело се захваща и с модерно облекло както за мъже, така и за жени, независимо дали става дума за streetwear, видян през погледа на 1886, или за марки, сливащи традицията с модерността, като Abadia и KAF by KAF.
Представяме ви най-интересното от най-голямото модно събитие в арабската столица.
ABADIA




Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Шахд Ал-Шехаил, основателка и творчески директор на Abadia, се утвърждава като една от най-бързо изгряващите модни звезди в Саудитска Арабия. Наскоро тя се завърна от Седмицата на модата в Париж, където представи новата си колекция в емблематичния Galeries Lafayette. А в Рияд представи феерични рокли и ансамбли, обагрени в характерните за марката и родната ѝ държава пустинни тонове. Традиционната саудитска бродерия е върху маншети и колани, допълващи разпознаваемите силуети на марката. Сред тях са популярните за бранда рокли с ниска талия. Това е най-силната заявка на Шахд досега, която успява да постигне баланса между комерсиалния успех и артистичното изразяване само пет години след основаването на Abadia.
1886



Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Създадена от Фахад Ал-Джомия и Халид Ал-Джамаз по време на следването им в Лондон, 1886 бързо се утвърждава като една от най-горещите марки в Саудитска Арабия. Под новото творческо ръководство на Николас Отърстън, чието портфолио включва работа за Acne Studios, Kenzo, Tommy Hilfiger и Axel Arigato, най-известният саудитски лейбъл за улично облекло представя дръзка колекция от деним, която бихме определили като арабския аналог на Balenciaga. Вдъхновени от ъндърграунд и acid house сцените в Англия през средата на 90-те, артикулите от деним са изсветлени и декорирани с шипове, комбинирани са с утилитарни класически облекла. Дизайните майсторски съчетават носталгията по субкултурите и футуристичния почерк, придаващ нужния младежки характер на дрехите.
MONA ALSHEBIL



Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Скромната история на тази марка започва от пандемията. В началото залага предимно на костюми за нежния пол, който в Саудитска Арабия има право на работа едва от десетилетие. Напипвайки нишата, Mona Alshebil бързо се трансформира в глобален съвременен лейбъл.


Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Най-актуалната колекция е вдъхновена от бабата на дизайнерката и умело комбинира традиционни елементи с модерни форми. Сред акцентите са колани с мотиви, вдъхновени от къна, и вечерна рокля от деним, изработена от рециклирани и преработени материали. Кремавият деним и свежите бели рокли са създадени както за работещата жена, така и за по-младата модерна потребителка, която според дизайнерката Алшебил олицетворява собствената ѝ дъщеря.
KAF BY KAF





Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Колекцията „Изкуствена красота“ на дизайнерката Кавтар Алхораиш изследва сблъсъка между технологиите и природата, като противопоставя органичните линии на изкуствените конструкции. Сред ключовите модели са холографски топове, като че ли улавящи силата на природата, както и лазерно изрязани и 3D отпечатани феерични цветя, люлеещи се, сякаш побутвани от вятъра.
RAZAN ALAZZOUNI





Фотография / INDIGITAL.TV/Getty Images for Riyadh Fashion Week
Една от най-признатите марки за вечерни облекла в Саудитска Арабия дебютира с първото си дефиле в своята родина. Колекцията, вдъхновена от вековния занаят на „лов“ на перли, умело съчетава традиционни елементи с иновативен дизайнерски подход. Вместо да използва перлите директно, дизайнерката избира да интерпретира темата, като включва мотиви от стридите, бродерии, вдъхновени от рибарски въжета, и подводни образувания, изразени чрез сложни техники.
45 ГОДИНИ ELIE SAAB, 45 ГОДИНИ БЛЯСЪК

Фотография / Getty Images for Riyadh Fashion Week
Наградата за най-пищното шоу в Рияд заслужено присъждаме на ливанския дизайнер. Сааб насочи светлините на прожекторите към своя бляскав оазис, за да отбележи края на ерата на тихия лукс и да отпразнува рождения ден на своя бранд.






Фотография / Getty Images for Riyadh Fashion Week
Събитието, наречено „1001 сезона на Ели Сааб“, е вдъхновено от „Приказките за 1000 нощ“ и е същински музикално-визуален спектакъл. Над 900 гости станаха свидетели на ревю с над 300 визии, което накара множество онлайн потребители да го сравнят с шоуто на Victoria’s Secret, което се завърна тази година, но не успя да отговори на очакванията. А хореографията на испанската артистка Бланка Ли и стайлингът на легендарната редакторка на френския Vogue Карин Ройтфелд подчертаха уникалния подпис на Saab: рокли, обсипани с пера, драперии и искрящи кристали. Специално ушитите модели се редуваха с творения от архивите на Elie Saab, носени от най-добрите, сред които Хелена Кристенсен, Ева Херцигова, Адриана Лима, Кандис Суейнпоъл, Мариакарла Босконо, Алек Уек и Джордан Дън.



Фотография / Getty Images for Riyadh Fashion Week
Разгърната в четири тематични сцени, продукцията в стил Бродуей бе придружена от изпълненията на разгорещената Дженифър Лопес, облечена в оскъден костюм с ресни, и Камила Кабейо, която пя с минирокля с пайети, съчетана с подходящи високи ботуши. Най-запомняща се бе появата на Селин Дион, облечена в прилепнала по тялото рокля тип русалка и ослепителна шифонена пелерина, обсипана със златни пайети (горещо препоръчвам да гледате цялото ревю, което лесно ще откриете онлайн – б.а.). По-късно Сааб се пошегува, че на откриването на Олимпийските игри в Париж (където Дион носи рокля на Dior) певицата е изпълнила само една песен, докато неговото събитие тя удостои с цели две: The Power of Love и I’m Alive.

Фотография / Getty Images for Riyadh Fashion Week