Марио Тестино – отклонение от подиума

В традиционните облекла по света перуанският фотограф Марио Тестино открива уникалност отвъд глобализацията

Известен с потретите на британското кралско семейство, на Лейди Гага и Лейди Ди, Никол Кидман и Мадона, с модните фотосесии за Vogue или Vanity Fair, с рекламните кампании за Burberry, Gucci, Dolce & Gabbana или Versace, с много книги и с големите си изложби, Марио Тестино е един от най-плодовитите и разпознаваеми модни и портретни фотографи. През последните години той се „отклонява“ от тази посока. Посещава около 30 държави, снимайки как местните хора с гордост носят своите традиционни костюми.

Марио Тестино
Фотография / Philippe Kliot

Palazzo Bonaparte в Рим показва за първи път организираната от Arthemisia голяма изложба Mario Testino, A Beautiful World (25 май-25 август) с над 70 голямоформатни фотографии.

Мианмар, 2018

„От самото начало чувствах, че трябва да нарека този проект „Красив свят“, защото откривах нови видове красота на места, където никога преди не бях поглеждал. По време на моите пътувания осъзнах, че когато една страна изгуби връзката между своята история и традиционното облекло, се губи нещо наистина ценно“, казва 69-годишният Тестино. Всъщност фотографът се връща в много от страните, където е снимал модни и рекламни фотосесии. Сега обаче в портретите си изследва културната и традиционната уникалност, която все още може да бъде открита във все по-бързо глобализиращия се свят. Фокусира се върху впечатляващото многообразие и изобилните контрасти в човешката принадлежност: индивидуалност и конформизъм, общности, ритуали, себевъзприемане, символи, системи от вярвания.

Настроението на всяко място

Началото на продължаващия проект е в град Куско, в родината на Тестино – Перу. Той показва изложбата Alta Moda с портретите с богати местни костюми в основания от самия него музей MATE в Лима. Гордостта и радостта у хората от демонстрацията на техните традиции го навежда на мисълта да разгърне проекта си първо в Перу, а след това и по целия свят. Екипът пътува с подвижно „студио“, наподобяващо палатка. С времето Тестино установява, че използваното за фон платно е силно чувствително към местния климат и „настроението на мястото“, като така спомага за създаването на още по-автентични и характерни образи. Неутралният фон позволява хората от снимките и тяхното облекло да заемат централно място. Според фотографа жизнерадостта и пищността на костюмите изразяват интензивността на духа на хората, които ги носят.

Етиопия, 2019

От Андите до Сахара

В Колумбия снима вакерос, чиято традиция в ездата е с далеч по-дълга история от тази на американските каубои. Прическа в чест на Фрида Кало в Хучитан де Сарагоса, Мексико, е свидетелство как местните приемат транссексуалните за напълно интегрирани в обществото. Две момичета от общността Кара в долината Омо в Етиопия показват телата си – традиционно украсявани, при това с персонализиран дизайн, още от ранна възраст. В град Дахла в Сахара пред обектива му застават представители на берберския народ туареги в традиционни облекла. В Йокохама Тестино показва многобройните нюанси на японските татуировки, изцяло покриващи телата. Отново в Япония представя физическата сила на борците сумо. Работата на Тестино се разкрива едновременно като документална, естетическа, поетична и визуално много ефективна, свързвайки погледа към традициите по света с прецизността на модния фотограф.

Перу, 2022

В края на пътя

Според известния куратор и писател Матийо Юмери през последните години Марио Тестино е бил изправен пред въпроса какво още би могъл да снима, след като е един от най-видните свидетели на бурното последно десетилетие на ХХ век. „Изглежда че в своята област Тестино не е имал какво повече да доказва. Сякаш е бил в края на пътя и след като е снимал „Ролинг Стоунс“, Мадона или Лейди Ди, е станало трудно да продължи с приблизително еквивалентни знаменитости като риалити звездите или днешните инфлуенсъри“, казва Юмери. Важно е да се отбележи, че в началото на 2018 г. Марио Тестино заедно с друг известен фотограф – Брус Уебър, бяха обвинени в сексуален тормоз от страна на поне 15 мъже, сред които модели и асистенти. Вследствие на скандала водещото издателство Conde Nast (Vogue, Vanity Fair, Glamour и др.) прекрати сътрудничеството си с двамата фотографи. Същото решение взе и британската кралска фамилия.

Spread the love
More from Ивайло Харалампиев
Разум и чувства
Изложбата Beyond Fashion в Лондон показва докъде е стигнала модната фотография в...
Read More
0 replies on “Марио Тестино – отклонение от подиума”