Отвъд щастието: Айседора Дънкан

Обожавана от тълпи поклонници, иконичната балерина живее в свой собствен ад

Текст Ина Иванова

Тя е истинска дъщеря на музата Терпсихора – на ръба между XIX и XX век калифорнийката Айседора Дънкан променя завинаги света на танца. Босонога, облечена единствено в скандално къса туника, тя полага смело основите на модерния балет. Дънкан революционизира разбирането за телата и движението, но и открито провокира отбраната публика от двете страни на океана. Пуританите не вярват на очите си, когато я виждат на сцената без корсет и без трико под сценичното облекло.

Обожавана от тълпи поклонници и дълбоко нещастна в личния си живот, Айседора живее чрез танцуването. И заради него.

Родена на 27 май 1877 г. в Сан Франциско, Дора Анджела Дънкан е последното дете на ирландеца Джоузеф Дънкан. Баща й банкрутира малко преди раждането й и изоставя майката сама да се справя след крушението на семейството. Без средства за препитание и с общо четири деца… По-късно Айседора ще напише, че с бременната й майка се случва трагедия и в някои дни тя хапва само по няколко стриди, които полива с ледено шампанско. И когато я питат как е започнала да танцува, отговорът би трябвало да бъде – още в утробата преди раждането.

Вероятно заради стридите и шампанското

детството на малката Дора не е леко. Изпращат я на училище петгодишна – с една година по-рано, скривайки истинската й възраст. Учителите често се оплакват, че не внимава и сякаш витае в облаците. Едва 13-годишна, тя започва крайно да се бунтува и напуска училището, за да продължи самообразованието си. Присъединява се към гастролираща трупа.

Айседора Дънкан е привикнала да танцува боса заради простия, но трагичен факт, че в началото просто няма пари за балетни пантофки. По-късно това се превръща в нейната пикантна запазена марка.

Истински шок за пуританска Америка обаче е фактът, че сценичното й облекло е повече от оскъдно – къса туника по гръцки образец или няколко воала, които я имитират. Несъмнено публиката открай време обича да бъде шокирана, защото госпожица Дънкан става знаменитост в Чикаго едва 18-годишна. После

идва ред на добрата стара Европа

Айседора обича да танцува сама край брега на океана и години след това твърди, че уникалния си маниер на движение дължи на вълните и на вятъра, които са нейни учители. Тя пропагандира свободата на танца, нарича го „език на душата”, а хореографията й влиза в безстрашно противоречие с общоприетото в балетните школи.

„Изкуството ми е усилие да изразя в жестове и движения моето същество!”, твърди Айседора Дънкан, докато покорява сцена след сцена.

Но сърцето й остава гладно. Винаги в търсене да отдаде някому любовта си, повелителката на съвременния балет има поредица връзки, които неизменно завършват с разрив. Сред първите мъже в живота й фигурират художник и актьор, но нещата не потръгват… И тогава се появява Гордън Крейг – театрален режисьор, с когото Айседора има бурен роман и от когото, вече 29-годишна, ражда дъщеря – Дидра. Заживяват заедно. Година по-късно бащата на детето предпочита да се ожени за бивша своя любовница. Утешение, разбира се, Айседора намира в работата.

И понякога – в ясновидците.

В бездните на мрака и депресията

балерината отива при известен хиромант с молба да надникне в бъдещето си. А той я уверява, че я чакат световна слава и успех, но ще загуби две от най-любимите си същества…

Айседора Дънкан се втурва на сцената, готова както винаги да експериментира и да предизвиква възторг. Обожават я навсякъде – в Париж, в Санкт Петербург, в Лондон. В Мюнхен нейни почитатели се впрягат в каретата й и я отвеждат до хотела; в Берлин фенове разкъсват сценичните й облекла и шалове на ленти, които отнасят със себе си.

Spread the love
More from divamagazine.bg
Деляна Манева: В честна битка за вниманието на читателите
Текст Темз Арабаджиева Със сигурност изглежда строга –  жена с остър ум...
Read More
0 replies on “Отвъд щастието: Айседора Дънкан”