Изложбата Beyond Fashion в Лондон показва докъде е стигнала модната фотография в пресъздаването на границата между реалността и фикцията
През 1988 г. немският фотограф Питър Линдберг (1944-2019) снима група изгряващи модели, сред които Кристи Търлингтън и Линда Еванджелиста, да се забавляват на плажа в Санта Моника близо до Лос Анджелис, облечени с големи бели ризи. Така той изразява своето разбиране за показването на жените в модните списания по съвсем нов, разкрепостен, близък до реалността начин. Първоначално неговата фотосесия не се приема в американския Vogue. Докато не дойде като главна редакторка Ана Уинтур. Тя толкова харесва работата на Линдберг, че му поръчва да снима първата корица под нейно ръководство за ноември 1988 г. А през януари 1990-а за корицата на британския Vogue той събира за първи път супермоделите на 90-те години Синди Крауфорд, Наоми Кембъл, Кристи Търлингтън, Татяна Патиц и Линда Еванджелиста. Днес неговата снимка „Санта Моника“ се смята за олицетворение както на неговия силно характерен артистичен стил, така и за повратен момент в историята на модната фотография.
Koto Bolofo, Black Beauty, 2008
Краката на Виктория Бекъм в пазарска чанта на Марк Джейкъбс
Сега тази фотография е сред над сто творби в изложбата Beyond Fashion („Отвъд модата“) в галерия Saatchi в Лондон до 8 септември. Сред фотографите са още Елън фон Унверт, Майлс Олдридж, Инез и Винуд, както и много млади. Изложбата е своеобразен визуален разказ за развитието на модната фотография чрез четири раздела: Съблазън, Фантазия, Реализъм и Сюрреализъм. Визията проследява трансформацията от маркетингови материали за каталози до уважавана самостоятелна форма на изкуство. Модната фотография е преминала от простото представяне на продуктови линии към отразяване на реалността на живота, изследване на нашите стремежи и разширяване на границите на творчеството. Тя се е превърнала в нов и вълнуващ визуален език, казват организаторите.
В изложбата попадат класическите корици на VOGUE, краката на Виктория Бекъм в пазарската чанта на Марк Джейкъбс, дизайнери като Christian Dior, Commes des Garcons, Alexander McQueen и Valentino, както и легендата на уличния стил The Sartorialist. Част от изложбата е посветена на значението на филма в съвременните модни образи. Представени са творбите на уебсайта SHOWstudio, основан и ръководен от Ник Найт, един от първите и най-известни имиджмейкъри, които възприемат дигиталния филм като средство за представяне на модата.
Инсталацията Under Your Smell приканва посетителите да се запознаят с алтернативен и динамичен начин за работа с модни изображения. Студентите по фотография на Университета по изкуство и дизайн (ECAL) в Лозана предлагат визуална интерпретация на парфюмите на Жан Пол Готие. В поредица от инсценирани изображения ароматите се превръщат във фон на истории за трансгресия и фантастични проекции. Куратор на продуцираната от Foundation for the Exhibition of Photography изложба е Натали Хершдорфер, директорка на Photo Elysée в Лозана.
ALLURE
През последните 100 години модната фотография създава образ на съблазнителната красота обикновено под формата на стройно, младо, сияйно, силно и ефирно женско тяло. Все още се сблъскваме с постоянното възхваляване на стереотипни идеали за красота, които са всичко друго, но не и реалистични. Тези очевидно въображаеми тела са ретуширани и, предполага се, винаги желани. Западното общество продължава да боготвори един скулптурен вид красота, възприемана като изключително фотогенична. Всъщност жените са били обожествявани още от древността под различни форми и настоящата идеализация е само една от тях. Тези фотографии показват, че е възможно да се позоваваме на понятията за съблазън и красота, но без да прибягваме до изтъркани стереотипи. Модните фотографи вече експериментират с изображенията, за да комуникират по един по-просветен и овластяващ начин, твърдят организаторите на изложбата.
Peter Lindbergh, Milagros Schmoll, Paris, 2006
ФАНТАЗИЯ
Фотографиите изследват някои от най-екстравагантните сценарии в модната фотография днес. И ако по принцип е грешка да се смята, че фотографията като цяло е верен запис на действителността, това е още по-вярно за модната фотография. Свидетели сме на грижата и вниманието, които се отделят на сценографията, реквизита, актьорската игра, режисурата, осветлението и композицията. Всички тези елементи допринасят за изтънчената умелост при измислянето на изображения. Почти всичко е позволено при създаването на нови фикции, които разкриват привидно неограничените възможности на фотографския разказ.
Anaïs Leu, Walk with Pierre Hardy, 2016
СЮРРЕАЛИЗЪМ
Модната фотография не може да бъде сведена до един-единствен визуален език. Съществуват подходи и техники, които вдъхновяват безкрайни форми на изразяване. Иновациите и експериментите са ключови понятия за тези артисти. Дигиталните технологии дават възможност на фотографите да постигат безпрецедентни ефекти и да разширяват границите на възприетото. Например превключването между фиксирано и движещо се изображение им позволява да развият нов език на стила, основан на свежи ритми.
Erik Madigan Heck, Comme des Garçons
РЕАЛИЗЪМ
В този раздел са представени фотографи, които напускат студиото и излизат на улицата. Те черпят вдъхновение от всекидневния живот на детската площадка, кухнята, домашния интериор. Тук модата е не само лукс, но и неразделна част от реалния свят. Тези фотографи предпочитат реалистична, документална естетика, използвайки естествена светлина и минимален ретуш, и се характеризират с усещане за спонтанност. Те се намират на пресечната точка между фикция и реалност, между обикновения живот и необикновения свят на модата.