Кралят умря, да живее кралят

Venturelli/WireImage

Кодовете на Роберто Кавали са по-актуални от всякога за пролет-лято 2024 – змия, леопард и пясъчен деним

Роберто Кавали е от онези динозаври, които оставят след себе си широка следа от културно наследство, гениални иновации и ярка, вечна модна аура на оптимизъм, страст, любов към живота и непреходна красота.

Изобретените и утвърдени от него кодове посмъртно завладяха за пореден път света с гръм и трясък. Леопард. Принтиран и декориран деним. Максимализъм. Естетика на изобилие. Това са характеристиките на визията „гангстерска съпруга“, отнесла през 2023-та и 2024-та като вихрушка минимализма на „изчистеното момиче“, което със своя нормкор гардероб в черно, бежово и сиво владееше модния престол почти десетилетие. Именно това са и елементите на попкултурното наследство на Кавали, който със своите животински (и не само) щампи и изобретяването на забавния деним се утвърждава като жизнерадостен „крал на модното изобилие“, както го наричат от Vogue. Съвпадението на смъртта му с поредния възход на иконичните за творчеството му елементи идва като знак за непреходността на кодовете му и за гениалността на изобретенията му. Така към днешна дата освен тренд цунамито от леопардови предложения на всички добре познати бързи брандове, се увеличава и по-устойчивото търсене на винтидж елементи в този стил в платформите за препродажба на използвани дизайнерски дрехи и аксесоари. Съвсем естествено, марките под шапката на компания Roberto Cavalli са на върха на интереса.

От ляво на дясно: пролет-лято 2007, пролет-лято 2015

Флора и фауна

През времето „петната намират фенове, толкова различни едни от други, колкото са кралица Елизабет… а по-късно Кейт Мос и Spice Girls“, посочват от Vogue за настоящата анималистична доминация. Принос за животинския принт в гардероба на тези личности, а и на имена като Дженифър Лопес, Кристина Агилера, Виктория Бекъм (и колежките й от момичешката поп група, облечени в капсулен гардероб Roberto Cavalli за турне през 2007-а), Бионсе, Наоми Кембъл, Синди Крауфорд, Рита Ора, Никол Кидман, Бела Хадид, Лейди Гага, Ким Кардашиян и много други, има именно дизайнерът Роберто Кавали като абсолютен „крал на леопарда“, както го наричат от The Telegraph, и „майстор на максимализма“ по думите на Elle. „Не е точно, че обичам да използвам животински принт, аз харесвам всичко свързано с природата – казва Кавали пред Vogue през 2011-а и допълва: – Започнах да оценявам това, че дори рибата има фантастично оцветена „дреха“, както и змията, и тигърът. Разбрах, че Господ е всъщност най-добрият дизайнер, затова започнах да имитирам Господ!“

Вляво: Принцеса Грейс на Монако с принц Рение на Монако, 1959; Вдясно: Кралица Елица Елизабет Втора
Фотография / Alamy stock, Getty Images

След завършване на Института по изящни изкуства във Флоренция Кавали започва кариерата си в малък магазин за рисувана коприна, където се ражда идеята за революционен (и по-късно патентован) метод за щамповане върху естествена кожа. От 1972-ра с основаването на собствения му бранд гардеробът Roberto Cavalli се отъждествява с жизнерадостни елементи като интарзия върху кожа, декорации с брокат и животински принтове и се представя в също толкова жизнерадостни ваканционни дестинации, свързани с идеята за блясък и безгрижие като Сен Тропе, Сейнт Бартс в Карибско море и Венеция. През 1988-а технологията за принтиране се пренася и върху дънков плат, с който модната къща не спира да експериментира през годините. През 1994-та на подиума на бранда за първи път са представени дънки, състарени чрез обработка с пясък, а на следващата година – такива, сексапилно следващи извивките на тялото заради добавените в памука еластични нишки ликра. Според Vogue популярността на тези иновации „избухва“ с времето и те „разнообразяват пазара на дънки драматично“. Като истински деним пионер Кавали отделя дънковите си творения в цяла отделна линия, наречена през 2000-та година Cavalli Jeans, а по-късно прекръстена на Just Cavalli. Клиентелата на модната къща пък става известна под обобщителното наименование „гламазонки“ – дума, образувана от гламур (блясък) и амазонки (свободно племе от жени-воини).

Роклята „Гръбнак” на Cavalli от колекция есен-зима 2000, която облече Зендeя

Естетика на изобилието

„Минете през вълшебното огледало в свят, в който манто тип халат, обсипано с брокат, с обръщащо се второ лице от копринено гладка норка, може да се счита за ежедневно облекло. Това е паралелната вселена на Роберто Кавали“, коментира Тим Бланкс за Vogue колекцията на едноименния бранд за сезон есен-зима 2006. Това определение дава добра представа за естетиката на модната къща. „Модата може да бъде блясък и фантазия и в най-добрия си вид може дори да направи реалността поне малко по-забавна. Точно такъв е ефектът от това да носиш творенията на Кавали“, казва пък представител на H&M по повод специалната колаборация на шведския гигант с дизайнера. Колекцията е представена през 2007-а и е изкупена в рамките на няколко часа. За есен-зима 2009 – сезон, белязан от световната финансова криза, на подиума настъпва промяна, но модната къща никога не страда от депресия. По случай необичайните и провокативни обстоятелства на икономическата действителност жената Cavalli се преражда в нова своя версия, която е „силна, агресивна, секси, млада и ще ми помогне да се преборя с тази криза“, казва самият дизайнер по повод колекцията. Косите са прибрани в стегнати кокове, палитрата е приглушена в черно, бяло и среднощносиньо, а гардеробът включва минирокли от велур с метални капси, къси връхни дрехи с подсилени с кожа с косъм ръкави, кожени ботуши с тънък метален ток, плетива, обгръщащи силуета, както и напълно прозрачни официални максирокли с блестящи панели.

От ляво на дясно: пролет-лято 2002, есен-зима 2006, есен-зима 2009

Оттеглянето на дизайнера-основател идва през 2015-а с продажбата на 90% дял от компанията на италианския частен инвестиционен фонд Clessidra, а творческите му кодове заживяват свой собствен живот. Най-новият му наследник Фаусто Пулизи (креативен директор на модната къща от 2020-а насам) отново създава „трепет около Roberto Cavalli и начина, по който прави връзка с по-ранни колекции на основателя на бранда“, посочват от Forbes. Според Vogue колекциите му са „секси по правилния Cavalli начин“. През ноември 2021-ва Зендая (официално провъзгласена от Teen Vogue за „модна икона“) се появява на церемонията по връчване на Златната топка във винтидж рокля на Roberto Cavalli от сезон есен-зима 2000. Роклята се превръща в хит на вечерта с изчистения си бодикон силует и напълно голия гръб с метална декорация с форма на златен змийски скелет. Още за есен-зима 2022-ра Фаусто Пулизи представя на подиума своя интерпретация на модела със серия от черни рокли с провокативни прорези на гърба или в предната част. Есен-зима 2024-та пък идва със съвсем нов за модната къща принт на любим за Пулизи материал, а именно мрамор. С майсторска интерпретация дизайнерът доближава цветните нишки на камъка до ДНК-то на бранда, представяйки бели, кремави, жълти и черни рокли с цветни нишки – ефект, намигващ към tye-die щампа – бохемска и хипи, точно по Cavalli начин.

Roberto Cavalli на Фаусто Пулизи

Spread the love
More from Галина Друмева
Круиз 2025: До Чикаго и назад
Тазгодишните пътеписи на дизайнерите включват вдъхновяващо цветни гардероби и спиращи дъха дестинации...
Read More
0 replies on “Кралят умря, да живее кралят”