Как Даниел Роузбъри и Schiaparelli запазват висшата мода жива

Schiaparelli
Снимка: Edward Berthelot/Getty Images

Даниел Роузбъри е най-хубавото нещо, което се е случвало на модна къща Schiaparelli, от фалита ѝ през 1954-а до днес

На марката ѝ трябват над шест десетилетия, за да се възроди. Представя нова колекция на през 2014 г., но пет години по-късно, през април, я оглавява ново лице. Роузбъри е обявен за нов творчески директор и наследява поста поста на Бетран Гион през 2019-а.

Снимките от пристигането на Зендая, Хънтър Шафър и Дженифър Лопес на сюрреалистичната пролетна колекция висша мода в понеделник бяха навсякъде в интернет още преди шоуто да е приключило. Бебе-робот, рокля с ресни, оформящи конска опашка, и силуети, изваяни почти като космически капсули хвърлят допълнително жар върху разразилия се интерес около марката. А Роузбъри знае как да задържи вниманието на публиката.

Зендая, Хънтър Шафър и Дженифър Лопес преди ревюто на Schiaparelli (Снимки: Getty Images)

Но зад шоуто стои още по-специално, вълнуващо вдъхновение. През 1877 г. чичото на Елза Скиапарели – Джовани, открива „канали“ на Марс. Това предположение за извънземен живот го вдъхновява да си представи марсианците. Знаем какво се случва след това. И така стигаме до „Schiaparalien“ (от Schiaparelli и alien, английската дума за извънземно – б.а.) на Роузбъри.

„Виждам как хора в интернет правят интерпретации на моята работа с изкуствен интелект и питат: „Кой се е справил по-добре?“, казва той пред Сара Моуър от Vogue. Предполагаме от какво е предизвикано това: неговата фалшива лъвска глава, с която се премени Кайли Дженър и която се появи на подиума в кутюрното му ревю „Божествена комедия на Данте“ през пролетта на 2023 г.

Снимки: Isidore Montag / Gorunway.com

Колекцията е завръщане в бъдещето, смесица от ретро технологии, класически научнофантастични филми и препратки към великите кутюриери от миналото, както и тексаския произход на Роузбъри. Виждаме рокли от екзоскелет и цял 3D гръбнак, вдъхновен както от революционниата рокля скелет на Елза Скиапарели от 1938 г., така и от извънземните от филмовата поредица „Извънземното“.

Маги Маурер, муза на Роузбъри, носи бебе робот на бедрото си, облечена в концептуални кутюрни карго панталони. „Гледал съм поредицата „Извънземното“ около шест пъти“, казва дизайнерът. Роклята на жената робот и бебето са блестящи конструкти от носталгични технологии като неработещи електронни дънни платки, компактдискове, телефони с капаче, огледала и скъпоценни камъни, „все неща, с които съм израснал и които сега изглеждат толкова остарели, колкото и Чарлз Джеймс (прочут американски дизайнер от ХХ в. – б.а.)!“.

Дали моделът в лъскавата черна винилова рокля с бяла яка изглежда като извънземна сред нас? Дали огромните заоблени рамене, преувеличените бедра и удължените криле приличат на усилията на марсианец да се впише в някаква форма на земна женственост? Несъмнено.

Уестърн катарами образуват корсет и красят дъгообразните ръкави на мотоциклетно яке, съчетано с панталони с висока талия и островърхи обувки. (Снимка: Isidore Montag / Gorunway.com)

Висшата мода е последният оцелял бастион на ръчно изработената мода, мястото, където фантазиите стават реалност единствено благодарение на човешките умения. Роузбъри силно се опира на това. Не по-малка част от изследванията му в областта на кутюрната мода са свързани с произведенията на Кристобал Баленсиага и Ив Сен Лоран, които Azzedine Alaïa колекционира и можете да видите в специалната изложба в Palais Galliera, Париж.

Снимки: Isidore Montag / Gorunway.com

Spread the love
More from Ина Иванова
Какво носим през януари?
Намираме се в период, в който не сме сигурни дали да насочим...
Read More
0 replies on “Как Даниел Роузбъри и Schiaparelli запазват висшата мода жива”