Момчето и вълшебният куфар

Приказна история пренася модните кодове на Louis Vuitton от XIX век в наши дни

Текст Галина Друмева

„Когато беше само на 16 години, Луи Вютон взе решение, което щеше да промени не само бъдещия му живот, но също и живота на синовете му и на следващите поколения –  беше решил да стане майстор на куфари“, така в официалния сайт на едноименната модна къща, точно като във вълшебна приказка, започва разказът за нейната история. Става въпрос за 1837-а – годината, в която основателят на бранда се премества в Париж и се заема с осъществяването на решението си. То се оказва съдбовно за модната индустрия и като резултат ражда безсмъртен, постоянно видоизменящ се, неостаряващ и винаги популярен продукт – аксесоарът с монограм LV.

От създаването си като уникален за времето пътен куфар творението на Louis Vuitton претърпява всевъзможни метаморфози и остава в модното ежедневие десетилетие след десетилетие, носейки вдъхновение за всеки креативен директор, застанал начело на френския бранд.

Легенди за неотваряема ключалка

През 1886-а илюзионистът Хари Худини, световноизвестен с номерата си за измъкване от всевъзможни капани, е публично предизвикан чрез местен френски вестник да опита излизане от кутия Louis Vuitton. При това – заключена с уникална, изобретена от Жорж, сина на основателя Луи, и наскоро патентована за куфарите Louis Vuitton, ключалка. Намесата на името Худини утвърждава вълшебната аура на продуктите LV, възприемани като тайнствени съкровищници. Въпреки че Худини не се отзовава на поканата, произведенията на модната къща вече са на върха на славата, тъй като уникалната им ключалка предпазва багажа от кражби – до такава степен, че се използва и до днес. Както и за други модни къщи като Hermes, развитието на транспортната мрежа, начините на придвижване и популярността на пътуванията дават тласък на Louis Vuitton. Основателят на бранда се утвърждава като майстор, създаващ по поръчка най-добрите кутии за багаж – херметично затварящи се и леки, изработени от водоустойчива промазана в сиво памучна тъкан. Заради постоянно нарастващата клиентела след първия си магазин на площад „Вандом” Луи отваря ателие в Североизточен Париж, което с годините се разраства от 20 до 200 работници. То е отворено и до днес под формата на частен музей и действаща работилница за кожени изделия и специални поръчки на клиенти от целия свят. Онова, което свързва миналата слава на бранда със съвремието обаче, е още едно изобретение на наследника Жорж от 1896 г. –  световноизвестният монограм, познат и използван и днес, патентован като дизайн и търговска марка още със създаването си. Той комбинира геометрично инициалите на Луи с флорален мотив и се оказва не само практичен за брандиране на уникалните произведения на модната къща, но също и много стилен. Специфичният принт и кафявият шахмат, също измислен и патентован от Жорж Вютон, изместват първоначално използвания в производството сив материал и правят произведенията на модната къща разпознаваеми по целия свят. С времето чантите се превръщат в задължителна част от дамската визия и така Louis Vuitton намира място в ежедневието на най-популярните лица на своето време. Сред почитателите на аксесоарите LV са известната муза на Пикасо Дора Маар, както и самата Коко Шанел. От практична покупка куфарите Louis Vuitton се превръщат в символ на социален статус и през 50-те и 60-те години на миналия век стават задължителна част от страниците на Vogue, а малко след това и от визията на модни икони като Катрин Деньов, Одри Хепбърн и Джаки Кенеди.

Магия за любов

Десетилетия по-късно логото LV запазва популярността си и се оказва източник на вдъхновение не само за модните дизайнери, наследили челната позиция във френската модна къща, но също и за популярни лица, инфлуенсъри и представители на съвременното изкуство. Така през 2003-та Марк Джейкъбс, креативният директор на бранда по това време, обявява колаборация с японския художник Такаши Мураками. Той преобразява кафявото ретро лого в поп вид – върху бял фон, обагрено в цветовете на дъгата – и подмладява и разширява почитателите му. Няколко години по-късно светлините на прожекторите отново са насочени към иновативността на френската модна къща. Този път стрийт стайл звездата Уляна Сергеенко привлича интереса на фотографите, появявайки се на Седмицата на модата в Париж от глава до пети в костюм на медицинска сестра с черна дантелена маска с логото LV. Визията й е резултат от колаборация с друг съвременен творец – американския  художник и фотограф Ричард Принс. Той претворява стила си върху колекция чанти с монограм в неонови цветове и вдъхновява сезон пролет-лято 2008 със своя серия картини на медицински сестри. Така моделите се появяват на подиума не само с маски с лого, но също и с брандирани кожени чанти тип лекарски във всевъзможни размери и цветове. За седемнайсетте си години начело на Louis Vuitton заради големия интерес на купувачите  Марк Джейкъбс изобразява логото не само върху чанти, а също и върху всевъзможни облекла и аксесоари като шапки, чорапогащи и ветрила. Наследникът му Никола Геские пък с успех връща лентата към корените и занаята на модната къща. За дебюта си за есен-зима 2014 той представя чантата Malle – абсолютен близнак на класическия LV куфар от началото на ХХ век, но в идеален за ежедневието миниразмер и с практична дълга дръжка за през рамо. За следващия студен сезон Геские възражда идеята за кутията съкровищница в по-голям размер, многофункционална и с множество ключалки. В мъжките колекции на бранда именно куфарът и пътната чанта се оказват източник на вдъхновение сезон след сезон независимо от дизайнера, който стои зад тях. Настоящият креативен директор за мъжка мода Върджил Абло запазва пътната чанта като задължителна част от всяка визия за сезон есен-зима 2021. Така и днес, точно както през миналия век, пътните аксесоари Louis Vuitton поддържат специалния си статут и влизат в обектива на папараците в компанията на най-популярните лица като Сара Джесика Паркър, Риана, Кание Уест, Ким Кардашиян, Дейвид Бекъм, Джиджи Хадид и кой ли още не.

Spread the love
Тагове
Публикувано от
Още от divamagazine.bg

„Наръчник за убийства на добри момичета“, Холи Джаксън

„Наръчник за убийства за добри момичета“ е първата част от трилогията на...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ