Модната седмица 080 Barcelona: мотото Undress Your Mind в архитектурното бижу „Ла Педрера“на Антонио Гауди
За втори пореден път и отново по вина на глобалната пандемия модната седмица Barcelona 080 се проведе в дигитален формат. Едно от предимствата е, че така всеки зрител получава привилегирован, макар и виртуален достъп до толкова дефицитния иначе първи ред. Официалният сайт показва интервюта с дизайнерите, допълнително модно съдържание, информация за кастинга и моменти от бекстейдж. Така модните фенове получават много по-богато съдържание, отколкото изобщо можеше да се очаква преди коронакризата. А организаторите са категорични: дори при връщането на присъствените модни ревюта, богатото и полезно дигитално съдържание „остава завинаги“.
Мотото на модната седмица в Барселона е Undress Your Mind, а най-силният заявен от страна на организаторите ангажимент е към многообразието, креативността, дизайна и иновациите. Ревютата са предварително записани в къщата „Каса Мила“, известна повече като „Ла Педрера“. Разположена на централния луксозен булевард „Пасео де Грасия“, тя е една от най-посещаваните забележителности на Барселона и умишлено търсена добавена стойност към каталунската мода. В модната седмица Digital edition участваха 22-ма предимно каталунски дизайнери с фешън филми, за декор на които служат различни части от модернистичната сграда.
Любопитно е, че свръхминималистичното обяснение на колекциите от страна на модните дизайнери допреди няколко години, често изчерпващи се с три абстрактни думи, днес отстъпва повсеместно пред богатото, включително и философско разясняване на идеи, намерения и виждания както за модата, така и за живота.
Друг момент, вече доста характерен и за други модни седмици, е смесването на сезоните – на виртуалния подиум бяха показани дрехи и за лято 2021, и за есен-зима 2021/22. Това е продиктувано в известна степен от объркването и трудността за производство на модни колекции през последната година. Все по-валидни са също и пазарно-маркетингови фактори, и доминиращата напоследък тенденция да се купува „тук и сега“. Размиването на контурите на конкретните сезони обаче се обяснява също и от наложените и преосмислени вследствие на глобалната пандемия възприятия за екоустойчивост. Новото разбиране за използване на природните ресурси налага все по-силно „безвремевата“, по-трайна и издръжлива мода, която не е свързана и не е ограничена от моден сезон.
От Данте до Капоти
Дизайнерът Alvaro Calafat твърди, че „дисбалансът използва като лост греховете, които Данте описва с поразителна точност и съвременност в „Божествена комедия“. Според него универсални недостатъци като алчност, лъжа и завист, съществували във флорентинското общество, описано от Данте, са живи и актуални и днес, включително и в модната индустрия.
Дизайнерът Avellaneda ни изпраща на обратния полюс на емоциите и възхвалява „анцестралната функция на живота“: да бъдем обгърнати от красота, радост, забавление и дори известно бягство от реалността. Според него сме толкова впечатлени от извитите форми в „Ла Педрера“, че често забравяме за първоначалната цел на Гауди: да създаде гигантска мултисензорна инсталация, вдъхновена от природата. Вътрешен пейзаж на половината път между горите и морските дълбини. Място, където хората да избягат от шума и бързането. Колекцията му изобилства от смокинги за мъже и жени, вдъхновени от китайския порцелан щампи и рокли с препратка към изпипваните ръчно облекла. Цветовата гама е едновременно базова и изпълнена с енергия – бяло, черно, червено, синьо. Все цветове, свързани както със средиземноморската култура, така и с тържествата по принцип. Общата нишка е вселена, изпълнена с блясъка, енергията и изтънчеността на организирания през 1966 г. от американския писател Трупан Капоти маскен бал Black and White в Ню Йорк, ненадминат и до днес купон.
Хлорофилно зелено
Генетиката на колекцията Wake Up World на Custo Barcelona за пролет-лято 2021 идва от „новото съзнание, възникнало от обстоятелствата, в които се озовахме“. В духа на желаните промени те предлагат да спрем, за да се възхищаваме на изобилстващата наоколо красота, „казано накратко – да бъдем по-човечни“. Главен герой е белият цвят, смесен с неони, ярки бляскави елементи и оптични ефекти. Експериментира се с комбинация от различни текстури и форми. Силуетът се обновява чрез създаване на „прозорци“ или „дупки“, разкриващи части от тялото, резултат от тестването на „нова концепция за чувственост“.
Дизайнерката Eiko Ai е създала колекцията Blooming Earth с мисъл за днешната жена: градска, космополитна, вдъхновяваща и чувствена, която се стреми „да се свърже с естествената красота на Земята, с визуалния и сетивния блясък на настоящия момент“. Сатен, тюл, плетиво и прозрачни тъкани се смесват с рисувани и фотографирани флорални щампи. Изобилието от червено, розово, жълто, зеленчуково и хлорофилно зелено представлява „сплав от високи вибрации, пораждащи радост и любов“.
Най-красивите и простите неща
Лейбълът Is Coming залага на „универсални дрехи, които да обичате, да се наслаждавате и да държите в гардероба дълго време“. Според тях „спокойната елегантност“ е истински интелигентна инвестиция. Естествените материи като лен и органичен памук се смесват с фини нотки Lurex.
В колекцията си The Wild Life Barcelona Lola Casademunt by Maite пресъздава духа на Барселона от 90-те години.Отворен за света, космополитен, мултикултурен, с международно признато художествено богатство и с изявена ъндърграунд роля град. В моден вариант това се превежда в изискано-спортен външен вид, съчетан с най-характерната идентичност на марката като животински принт, ярки и силни цветове.
Дизайнерката Menchen Tomas черпи от идеята за дуенде: вроденият и невидим талант, способен да доведе до почти магически резултати. Тайнственият и неизразим чар, който всеки усеща, но никой не успява да обясни. Колекцията играе с плаващи обеми на рокли и поли, пресъздаващи различни настроения чрез кройките и щампите. Използването на коприна, вдъхновена от Изтока, с цветове като порцеланово синьо, ябълково зелено или мандарина, зареждат дрехите с енергия. Paloma Wool дебютира на 080 с колекцията Friendship Is Universal. Арт проект създава шест човешки скулптури с вълнени дрехи. Колекцията на Paraiso изследва безгрижния младежки дух и любовта към живота. Разказва историята на млад бонвиван, намерил красотата в най-простите неща.