След 37 години начело на американския Vogue Ана Уинтур отстъпва мястото си като главен редактор. И макар че остава начело като глобален редакционен директор на Vogue и като главен директор директор по съдържанието на Condé Nast, едно е сигурно: ерата на абсолютния редакционен контрол приключва.
Решението е част от мащабна организационна промяна – американският Vogue ще има нов ръководител на редакционното съдържание, в тон с вече установената структура във Франция, Италия, Япония и други ключови пазари. Така Уинтур ще може да се посвети по-пълноценно на глобалните си отговорности и стратегическата визия за всички издания на Condé Nast – от GQ до Architectural Digest.

Приносът на Ана Уинтур за модната индустрия е огромен. От първата ѝ корица от 1988-ма на Михаела Берку, облечена с нестандартния за времето си тоалет: дънки за $50 и пуловер на Lacroix за $10,000 до ролята ѝ като съорганизатор на Met Gala (която тази година събра рекордните 31 милиона долара за Института за костюми към музея „Метрополитън“ – б.а.), тя превърна естетиката в икономическа и културна сила. Мнозина я описват като незаменима. Други – като архитект на съвременното модно мислене.
Но светът се променя. Със смяната на медийния пейзаж и възхода на дигиталните платформи ролята на модните издания се трансформира. Какво място ще заеме новият ръководител на американския Vogue – и ще бъде ли той добър стратег, който да адаптира изданието за TikTok ерата?

Фотография / Robin Platzer/Images/Getty Images
Какво предстои?
Макар че Уинтур остава влиятелна фигура, нейното оттегляне от ежедневното ръководство на Vogue US отваря врата за нов тип лидерство – потенциално по-малко монолитно, по-чувствително към социалните динамики и по-близо до автентичността. Ако Уинтур въплъщаваше ерата на статуса и дистанцията, но новото поколение редактори вероятно ще търси диалог и емоционална свързаност.
“Възможно е да видим разпад на едноличното влияние и преминаване към колективни гласове,” казва психоложката Дженифър Хайнен. “Тонът ще се промени от елитарност към социална чувствителност.”
И докато индустрията прави тази преориентация стои въпросът: кой ще наследи редакционния трон на най-влиятелното модно списание в света?
Кандидатът, който Уинтур ще избере (защото изборът, вярваме, ще бъде неин) ще бъде натоварен с тежката задача да запази както авторитета на списанието, така и позицията главен редактор. Но и възможността да пренапише правилата.