Триъгълникът Дария Вербови, Фийби Фило, Сабато де Сарно се очертава на модния небосклон
В модата нещото, което хората обичат повече от дебют, е завръщане.“ Това казват от Vogue по повод няколко дългоочаквани събития на настоящата есен. Става въпрос, от една страна, за първата колекция на дизайнера Сабато де Сарно за модна къща Gucci, очаквана с интерес от модния свят от началото на годината, когато нетолкова популярният Де Сарно беше обявен за наследник на гениалния Алесандро Микеле. За да направи встъпването си в длъжност още по-пикантно и мистериозно, в края на лятото Де Сарно публикува в социалните мрежи един-единствен кадър от нова рекламна кампания на Gucci с познато лице и сантиментално послание, които неочаквано водят към дългоочаквано завръщане номер две. Кадърът оставя дебютната колекция на Де Сарно изцяло забулена в мистерия и вместо нея поставя в центъра на вниманието супермодела Дария Вербови (най-популярна като двойничка на дизайнерката Фийби Фило и нейна муза от времето ѝ в Celine).
Появата на Вербови идва също като завръщане от миналото след седемгодишно отсъствие на модела от подиума. „Дария, започнахме заедно в бизнеса през 2003-та и ето те отново до мен в началото на това ново приключение“, посочва Де Сарно като коментар към кадъра, представящ Вербови край басейн в Лос Анджелис, облечена само в долнище на минималистичен бански с класическото златно лого на Gucci и с чифт масивни златни обеци. Лицето на модела буквално носи асоциации, свързани с друга ера в модата и с Фило, чийто едноименен уебсайт и обещан бранд остават все още на тъмно, достъпни единствено за регистрация за известия при наличието на такива в бъдеще време. Неосезаемата творческа аура на Фило остава да витае, докато Дария и Де Сарно се потапят във физическо съществуване.
За последната си колекция за Celine (пролет-лято 2018) Фило черпи вдъхновение от архивни рекламни кампании на модната къща, „където моделите от кадрите са по-възрастни и носят със себе си усещане за задоволство, свързано с облеклото, в ранните години на 80-те… с радост и свобода“, по думите на самата дизайнерка като коментар към творенията ѝ през 2017-а. Така представените облекла се превръщат в „радостно тържество на живота“, както допълва Фило. Именно това усещане за тихо тържество, свобода, спокойствие и увереност е закодирано в кадъра, споделен от Сабато де Сарно. И въпреки че завръщането на Фило, един от онези „гиганти, които – внезапно изчезнали от средата си, формират още по-голям култ около отсъствието си“ (Vogue), често се обвързва с това на Дария Вербови, Сабато де Сарно успява да изпревари едното и да предизвика другото, с увереност съживявайки 2000-та и кариерата на Вербови.
Моделът с украински корени, роден в Полша и отраснал в Канада, се появява като лице на рекламните кампании на Celine под ръководството на Фийби Фило повече от десет сезона поред между 2011-а (когато е дебютът ѝ за модната къща) и 2016-а (когато се оттегля напълно). Освен прилика във външния вид Вербови и дизайнерката споделят още аура на модерен, достъпен, непретенциозен лукс – нещо, което дефинира работата на Фило като цяло. С незабележим грим, атлетична фигура и специфични запомнящи се черти, излъчващи спокойствие и увереност, моделът с лекота се превръща в олицетворение на жената Celine.
Дария за Paco Rabanne (Снимка: Jean Baptiste Lacroix/WireImage)
След пробива си в модния свят като вълнуващо момиче томбой през 2003-та тя завзема подиума и рекламните кампании на най-големите модни къщи в света, сред които Prada, Balenciaga, Givenchy, Dior, Tom Ford, Chloé, Gucci, Versace, Miu Miu, Alexander McQueen, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Chanel и коя ли още не. Според модните медии моделът и до днес държи рекорда за най-много откривания и закривания на ревюта по време на седмиците на модата – и то през дебютната си година, за сезон пролет-лято 2004. Съвсем естествено още през 2003-та Дария се появява на корицата на Vogue Италия, а по-късно и на Elle, Harper’s Bazaar, W, Marie Claire, Allure, Glamour и Numéro.
Общо в кариерата си Вербови е заснета на повече от 50 корици на международните издания на Vogue, появява се два пъти в календара Pirelli – през 2009-а и 2011-а. Въпреки огромния успех само пет години след дебюта си тя си взема двегодишна почивка, завръща се и пак изчезва през 2016-а. Заради неочакваните прекъсвания от Vogue я наричат „неохотния“, „неуловим“ модел, който всички модни къщи искат, защото всеки миг може да избяга отново. Тя разкрива причината пред Interview през 2013-а, посочвайки различни „морални и етични терзания“, свързани със справянето с популярност и богатство.
Gucci
Проверката в модните архиви показва, че през годините до Дария често като приятел в сянка застава Сабато де Сарно. 2003-та е дебютна не само за нея, но също и за дизайнера, който тогава постъпва в Prada като асистент. Случайно или не, Prada е и първата модна къща, която предлага договор на Дария през същата година. През 2004-та пък тя става лице на кампания есен-зима на Gucci под ръководството на Том Форд. Така, още преди да е показал каквото и да било на подиума (което е планирано за 22 септември като част от Седмицата на модата в Милано), Де Сарно дава обещания за завръщане към семпла елегантност, сексапил и пречистен лукс.
Познат като дясна ръка на Пиерпаоло Пичоли през последните 13 години като директор на мъжките и дамските колекции на Valentino, Де Сарно има опит в модата още и с работа в Dolce & Gabbana. Назначаването му в Gucci идва като продължение на стратегията на модната къща да подкрепя италиански дизайнери и да изважда от сянката нови таланти, давайки им поле за изява. Големият дебют предстои.