Донатела Версаче: Императрицата

Лесна за имитиране, но и пределно неподражаема, Донатела носи короната на Versace вече две десетилетия. Първите години са тежки. Преследват я мъката от загубата на Джани, страхът от провала, зависимостта към кокаина. Днес Донатела е артистичен директор и вицепрезидент на компанията с годишни приходи от 660 млн. евро и стотици бутици по целия свят

Текст Емил Христов

Преди двайсет години Донатела Версаче застана зад руля на модната къща, създадена от брат й Джани, и се изправи пред трудности, които едва ли е планирала – на огромния бизнес, на разпознаваемия бранд, чиято идентичност трябва да съхрани и да пренесе в новото хилядолетие, на очакванията как ще се справи като креативен директор в най-тежкия си личен период… Днес е невъзможно да си представим алтернативна история, в която Донатела се проваля, отдава се на скръбта и кокаина, а Versace остава реликва от ХХ век. Защото италианката има свои  специални начини да се бори с предизвикателствата – винаги в светлините на прожекторите, винаги с подкрепата на звездни приятели, винаги с доза самоирония и арсенал от злато, диаманти, кожа, блясък, ботокс и лукс. Всичко у  нея е характерно и преекспонирано.

Донатела е лесна за имитиране и в същото време пределно неподражаема.

Началото

Приказката за Донатела Версаче започва през 1955 г. в Реджо ди Калабрия. Още когато е бебе, майка й – шивачка, я оставя да си играе в кош, пълен с платове, в средата на стаята, в която работи. Шестдесет години по-късно в ателиетата на Versace също може да видиш деца, които дописват домашни или играят, докато майките им довършват дрехи от най-новата колекция. За Донатела модата винаги е била семейна афера, която по един или друг начин ангажира всички наоколо.

Джани е на осем, когато сестра му се ражда, но връзката им е толкова силна, че заличава възрастовата разлика. „Бях неговата кукла и най-добрият му приятел. Той ме обличаше в красиви дрехи и ме извеждаше на дискотеки и клубове от 11-годишна. Обожавах Джани, това беше най-хубавото време в живота ми!“

Донатела заминава да учи във Флоренция, но бързо се връща в Милано при брат си, за да прекара неотлъчно до него повече от десетилетие и да сподели най-бляскавите му моменти от началото на 90-те – от появата на супермоделите, пеещи Freedom на Джордж Майкъл на подиума през 1991 г., до създаването на емблематичната вече рокля с безопасни игли на Лиз Хърли. Успехът на Versace е резултат от комбинацията между трезвия бизнес ум на най-големия брат Санто, творческата лудост на Джани и вдъхновението на Донатела, която освен муза за колекциите е и най-отдаденото рекламно лице на бранда. Тя олицетворява всичко, което философията на Versace изповядва – дрехи и начин на живот, излъчващи лукс, сексапил, блясък, невъздържаност, излишество, италиански стил. Такива, които ти е трудно да не пожелаеш.

Донатела е муза, почитател, подкрепа и най-сериозният критик на брат си Джани. В края на 80-те той създава дъщерната линия Versus и парфюма Blonde, а сестра му еднолично от самото начало поема креативния им контрол. Отговорна е и за утвърждаването на имиджа на къщата чрез серия ползотворни партньорства с някои от най-добрите фотографи на съвремието ни като Ричард Аведън. Заедно с Джани издига на пиедестал първите супермодели, чийто „супер“ статус би бил невъзможен без Versace.

Трусът

В онези дни бизнесът расте в геометрична прогресия и надхвърля модата, като преминава и в интериора, архитектурата и дизайна на луксозни стоки. Всичко изглежда съвършено, докато през юли 1997 г. серийният убиец Андрю Кюнанан не слага край на приказката за Джани и не захвърля Донатела в най-сложната ситуация в живота й. „Когато брат ми беше убит, всички се вторачиха в мен. 99% от хората мислеха, че ще се проваля. Може би и аз си го мислех в началото, светът ми се беше сринал“, признава тя.

Две десетилетия по-късно, на 62, Донатела е артистичен директор и вицепрезидент на компания с годишни приходи от над 660 млн. евро, стотици бутици по целия свят, два брандирани от марката хотела в Дубай и Куинсленд и трети на път. В спомените й са почти банкрутът през 2004 г., годините на кокаинова зависимост, семейните проблеми, борбата с хранителни разстройства… Днес семейството е едноличен собственик на 80% от бизнеса. Най-голям е делът на Алегра, дъщерята на Донатела, която наследява съществената част от участието на любимия си вуйчо в компанията. Синът Даниел пък получава неговата артколекция, оценена преди години на над 40 млн. евро.

Трансформацията

Когато поема артистичния контрол над Versace, Донатела, разбира се, е объркана и изплашена. Ако има съвет, който с днешна дата би дала на самата себе си в онзи момент, той би звучал така: „Остани силна и вярна на собствената си същност, следвай инстинктите си и в никакъв случай не се опитвай да бъдеш Джани!“

Признава, че през първите години прави куп грешки и започва да се чувства изгубена. По същото време бори и десетилетна зависимост към кокаина, продължила до 2005 г., когато най-накрая постъпва за лечение в американска клиника. От раз спира и кокаина, и цигарите: „Моят начин да отказвам пороците е такъв – веднъж и завинаги. Никога не поглеждам назад!“ В крайна сметка Донатела намира и себе си, и специфичния си глас. „До един момент слушах мнението на всеки около мен. После се замислих: С кой всъщност се консултираше брат ми постоянно? С мен!“

Ако нещо ясно я отличава от масата дизайнери, това е огромното й любопитство. Консумира информация, книги и филми със стръв на тийнейджър, а влиянието им може да бъде разпознато във всяка колекция на Versace. Често е в компанията на Фарел, Джей-зи и Бийонсе, сред които се чувства точно толкова в свои води, колкото в бекстейджа на ревютата си. Легендарно е и чувството й за хумор, размиващо културни и възрастови различия. „Не съм се родила фантастично красива, но винаги съм искала да бъда впечатляваща. Именно затова се изрусявам и нося високи токове“, казва самоиронично тя.

С личното самочувствие на Донатела расте и самоувереността, излъчвана от дрехите на Versace. Те са създадени за жени, които съблазняват мъжете, без да се превръщат в техни украшения; за дами, които контролират съдбата си и са активни героини в собствения си живот. Стилът на Джани е продължен, но колекциите, освен още по-женствени, стават и по-феминистки. Лицата на Versace – от Мадона до Лейди Гага – са независими, често скандални представителки на съвременния свят. А в основата на марката е посланието, което Донатела разказва със собствената си история – на силна жена, преодоляваща бариери и предразсъдъци.

Spread the love
More from divamagazine.bg
Меган за загубата на бебе
Когато преди година се отказаха от кралските привилегии, принц Хари и Меган...
Read More
0 replies on “Донатела Версаче: Императрицата”