Имаш ядки – пиеш мляко

Полезни и вкусни, растителните млека са все по-популярни

„Мамо, защо не вземем някой път бадемово мляко? Интересно ми е какъв вкус има“, каза един ден детето ми. „Ще вземем, защо не”, съгласих се аз. Вкъщи никой не е с лактозна непоносимост, но пък сме любопитни и не пропускаме възможност да опитваме нови неща. Особено ако има вероятност да се окажат вкусни.

Вкусно се оказа и бадемовото мляко. Вече две или три години то присъства неизменно в хладилника ни като добавка към кафето или просто така, изстудено. Не сме се отказали от кравето – него го пием основно през зимата, когато имаме нужда от повече калории и хранителност, а през топлите сезони предпочитаме леката текстура и деликатния вкус на бадемовото, оризовото или кокосовото.

Ядковите млека добиват все по-голяма популярност през последните години. Причините са най-различни – от лактозна непоносимост през веган лайфстайл до желание за разнообразяване на менюто или просто мода. Всъщност исторически погледнато, те не са нещо ново. В Индия и Югоизточна Азия кокосовото мляко се използва за готвене и пиене от хилядолетия, в Китай пък соево мляко се споменава в документи от XIV в.

Как се получава ядковото мляко

Ако трябва да съм точна, по-коректният термин е растително мляко, тъй като освен от ядки (бадем, лешник, кашу, орех, кокос, шамфъстък) мляко се прави още от зърнени култури (овес, ориз, киноа), бобови растения (соя, грах), семена (коноп, сусам, ленено семе), плодове (банан), зеленчуци (картоф). Ядково мляко обаче се е утвърдило като понятие, така че ще продължа да използвам и него. Както е видно, мляко може да се прави от какво ли не, но най-популярните видове са бадемово, оризово, овесено, кокосово и соево.

Независимо от изходната суровина технологията на приготвяне е една и съща. Ядките, зърната или семената се накисват във вода за няколко часа, за да омекнат и да се обработват по-лесно. След това се смилат на каша, която се прецежда и получената течност се разрежда с вода. Обичайното съотношение е една част растителен материал към 10 части вода. За да не е „гола вода“, много производители обогатяват млякото допълнително с витамини и минерали, както и със захар или аромати като ванилия за подобряване на вкуса.

Кои са предимствата на ядковото мляко

Както вече казах, има най-различни причини да замените кравето мляко с ядково. Алергиите и непоносимостите са първата и най-очевидна. Но етичните съображения също не трябва да се пропускат. Млеката на растителна основа са по-добри за околната среда – при производството им не се експлоатират животни, освен това се изразходва много по-малко вода (и никаква храна). Друго предимство на ядковото мляко е, че то обикновено има по-дълъг срок на годност от кравето. Това означава, че търговците разполагат с повече време да го продадат, което от своя страна спомага за намаляване на хранителните отпадъци.

Не е за пренебрегване и фактът, че растителните млека са много по-нискокалорични от кравето. Чаша неподсладено бадемово мляко съдържа около 30-45 калории, докато в чаша пълномаслено краве мляко те са три пъти повече. Това ги прави добър вариант за хора, които искат да отслабнат. Говорим обаче за млека, в които няма добавена захар, така че четете внимателно етикетите.

Освен всичко друго разнообразието сред алтернативните млека е много по-голямо – подсладени и неподсладени, с вкус на ванилия и шоколад или натюр, обогатени с витамини и минерали, с различна гъстота и масленост. Последното позволява широката им кулинарна употреба. По-редките млека – като бадемово или от кашу, са подходящи за заливане на зърнени закуски или мюсли, докато тези с по-богата консистенция – като кокосово или соево, са чудесни за домашен сладолед, бита сметана или лате.

А недостатъците

Всяка монета има две страни и ядковите млека не правят изключение. Да, имат много ценни качества, но и някои неща, за които трябва да внимавате. Много от млеката с растителен произход са с ниско съдържание на протеини (или почти никакво). Консумацията на протеини е от решаващо значение за доброто здраве, така че ако решите да замените кравето мляко с растително, трябва да се постараете да си ги набавяте от други източници. Например ако закусвате мюсли с мляко, може да го поръсите с конопено семе или ядки. Същото се отнася и за калция, както и за витамин D. Ако ядковото ви мляко не е обогатено с тези два елемента, жизненоважни за здравето на костите, може би трябва да ги приемате под формата на хранителни добавки.

Друг недостатък на млеката на растителна основа е, че списъкът със съставките им е много по-дълъг и включва сгъстители, подсладители и подобрители на вкуса. Тези добавки може да причинят възпаление при хора с раздразнени черва или някакъв вид хранителна непоносимост. С количеството също не прекалявайте – лекарите препоръчват по една чаша дневно.

Що се отнася до децата, чиято костна система е в процес на изграждане, за тях по-полезно и хранително е кравето мляко, освен ако няма медицински причини да бъде заменено с растително.

Spread the love
More from Дона Делова
Джоан Крофорд и Бети Дейвис: Войната под прожекторите
Ако съберете две жени на едно място, възможно е да станат приятелки....
Read More
0 replies on “Имаш ядки – пиеш мляко”