Петър Петров: Експерименти на добрия вкус

Марката на Петър Петров е за хора с вкус и отношение към добрата кройка и качествените материи. А дрехите му са чудесно попълнение към всеки капсулен гардероб особено ако той е собственост на минималист. Специфичното при Петров е, че никога не ограничава колекциите си в конкретна тема, както например правят от Moschino. Осланя се на усещането, което иска да пренесе до модната публика. И успява да сътвори колекция, носеща вечно търсения cool фактор.

Затова и дрехи с етикет Petar Petrov се предлагат при едни от най-популярните търговци на дребно – от Farfetch до Bergdorf Goodman. Носят ги и множество знаменитости, известни с добрия си стил: Хейли Бийбър, Гуинет Полтроу, Емили Блънт, Ева Чен. А съвсем наскоро и Моника Белучи се появи на корицата на изданието за мода на The Sunday Times, облечена с черна вталена рокля, дело на Петров.

Брандът му още не е достигнал висините на друго известно за Австрия име – Хелмут Ланг, познат като бащата на минимализма. Но някой ден наистина ще се нареди до творците от неговия ранг. И ще бъде напълно заслужено.

Българската следа

Петър е роден в Украйна, но отгледан в България. „Израснах в социалистическа България, където почти нищо не беше достъпно. Всички притежавахме еднакви неща и индивидуалността не беше признавана и уважавана. Мисля, че времето там ми даде стимул да се развия творчески и ме научи да правя от нищо нещо“, спомня си дизайнерът в интервю за австрийското издание на L’Officiel.

Всъщност Петров никога не е мечтал да бъде моден дизайнер. „Майка ми е шивачка и израснах с мода навсякъде около мен. Имах късмет, че тя ми правеше дрехите“, спомня си той. Като малък си мечтае за панталони от кадифе с кройка на дънки. Тогава тя му изработва точно такива, те се харесват на приятелите му, а след това един магазин ги взима на комисиона. Така личният му гардероб се превръща в малък бизнес.

В края на 90-те заминава да учи геология във Виена.  Необичаен избор за човек с такъв творчески заряд, затова се задържа там само година. „Нуждая се от креативността и не мога да си представя да се занимавам с нещо различно“, убеден е дизайнерът. Когато разбира, че може да учи и мода в Университета за приложни изкуства, подготвя портфолио за няколко седмици. „Бях одобрен и ето ме сега“, разказва той. Основава собствения си бранд още докато учи. Сред неговите ментори са самите Виктор и Ролф от едноименната марка, както и Раф Симънс, чието въздействие върху творчеството му няма как да бъде пренебрегнато. 20 години по-късно Петров не спира да развива марката си. Прави го в ателието в красива стара сграда с парапети от ковано желязо, внасящи парижки дух във Виена.

ДНК-то на марката

Виенският модернизъм и типичната за района почит към класиката съвсем ясно личат в стила на Петър. Той избягва излишните декорации, не се кланя на тенденциите, работи само с най-добрите материали и така оформя изисканата естетика на марката си, олицетворение на непринуденост и лукс. Първото постига със свободни силуети, даващи комфорт, а второто – с отлични кройки и материи като кашмир, мериносова вълна, коприна и телешка кожа. Когато започва нова колекция, най-напред избира материалите. Те диктуват дизайните му и това си личи.

Философията на бранда се уповава на контраста – смесват се мъжки с дамски, структурирани и свободни дрехи, елегантността на елитите с уличната мода. И всичко изглежда толкова съгласувано и стилно, че забравяш, че са съединени абсолютно разнопосочни компоненти.

Силно влияние в творчеството на Петров оказват 90-те – все пак това са годините на неговото съзряване. Усещат се наченките на грънджа, унисекс модата и минимализма, типични за същата декада. Налице е и неизменната рок елегантност, която Пати Смит несъмнено би оценила. Всички тези елементи са съвършено съчетани в съвременна марка с отношение към прагматичната и носима мода. Както казва самият той, за да си винаги подходящо облечен, каквото и да става.

Петров е от гилдията дизайнери, чиято естетика наподобява тази на Фийби Фило. Докато е творчески директор на Celine, тя налага обемните костюми и палта, както и андрогинния стил. Но най-вече прави така, че жените да носят мода удобна, изчистена и качествена. Когато тя напуска Celine през 2017-а, клиентелата ѝ няма друг избор, освен да се обърне към брандове със сходна философия и визия като Peter Do, Jil Sander, The Row (бранда на сестрите Олсън), както и Petar Petrov.

Мъжката кройка печели

Също като Фило Петров показва, че отличната кройка на дрехите не трябва да е ексклузивна за мъжете. „Много от дизайните ми са заимствани от мъжкия гардероб. Харесва ми прецизността на кройките им“, заявява той. А и въобще не е учудващо, че Петър вкарва маскулинни елементи в дамските си колекции. Модната му кариера започва през 2002 г. именно с линия мъжки облекла. Първата му дамска колекция се появява чак 7 години по-късно. Тогава жени от най-различни области идват в апартамента му в търсене на модерни дрехи, които да разхождат по бизнес срещи, социални събития и на път. „Дамската ни линия се появи, защото всичките ми приятелки обичаха да носят мъжките ни дрехи. Затова създадохме нещо близко, но направено за женското телосложение“, обяснява дизайнерът пред L’Officiel Arabia.

В началото на по-миналата година Петров предприема нова стъпка за бранда си. Прави дебют на Лондонската седмица на модата, представяйки есенната си дамска колекция за 2020 г. „Избрахме Лондон, защото тук имаме връзка с търговците на дребно и искахме да им покажем своята признателност“, разказва дизайнерът. А и графикът на модната седмица там не е толкова интензивен, както в Париж, където той показва своите колекции над 10 години.

Есенната колекция е дебютна и в още едно отношение. За първи път се показват аксесоари и бижута на марката. Цветовата гама отново не прекрачва границите на неутралното и прави моделите още по-лесни за носене от съвременната жена. Налице са емблематичните панталони на марката в млечни, сиви и теракотени тонове. Не липсват и типичните за Петров свободни рокли от трико и коприна. Някои от тях са с разкопчани копчета на ръкавите (които впрочем са необичайно дълги и често се срещат при колекциите му).

Най-новата колекция

Видеото на пролетната му колекция е заснето на открито във Виена. „Пролетта е сезонът, който харесвам, защото носи свежест и имаме повече светлина, хората са по-усмихнати, усеща се като ново начало“, разказва дизайнерът на Сара Моуер от Vogue. Действително моделите му се движат с такава скорост, че си представяш как досега са били затворени у дома и копнеят за глътка свеж въздух.

Ревюто започва с по-неутрални визии, но постепенно се появяват и други нюанси предимно в зелената гама. Следва мастър клас по tonal dressing (съчетаването на сходни цветове): широк панталон в ментов нюанс е комбиниран с изумруденозелена риза и шлифер в цвят тютюн. И след като вече си направил мислена бележка, че трябва да пробваш да съчетаеш зелено с кафяво, се появява рокля в точно тези нюанси. Тя е асиметрична и райетата са  по диагонал, за да не разширяват фигурата. А в долната част е добавена сатенена пола тип балон. Личи си, че Петров отделя специално внимание на различните комбинации. Това се вижда и при другия color blocking тренд за пролетта – розово с оранжево-червено. Явно предстоящият топъл сезон ще е време за нови модни експерименти. Преминали през призмата на добрия вкус, разбира се.

Spread the love
Tags from the story
,
More from Ина Иванова
Едуард Енинфул: Цветнокожият, променил Vogue
Пет години след като оглавява английската модна библия, най-влиятелният тъмнокож мъж в...
Read More
0 replies on “Петър Петров: Експерименти на добрия вкус”