Петър Петров: Експерименти на добрия вкус

Марката на Петър Петров е за хора с вкус и отношение към добрата кройка и качествените материи. А дрехите му са чудесно попълнение към всеки капсулен гардероб особено ако той е собственост на минималист. Специфичното при Петров е, че никога не ограничава колекциите си в конкретна тема, както например правят от Moschino. Осланя се на усещането, което иска да пренесе до модната публика. И успява да сътвори колекция, носеща вечно търсения cool фактор.

Затова и дрехи с етикет Petar Petrov се предлагат при едни от най-популярните търговци на дребно – от Farfetch до Bergdorf Goodman. Носят ги и множество знаменитости, известни с добрия си стил: Хейли Бийбър, Гуинет Полтроу, Емили Блънт, Ева Чен. А съвсем наскоро и Моника Белучи се появи на корицата на изданието за мода на The Sunday Times, облечена с черна вталена рокля, дело на Петров.

Брандът му още не е достигнал висините на друго известно за Австрия име – Хелмут Ланг, познат като бащата на минимализма. Но някой ден наистина ще се нареди до творците от неговия ранг. И ще бъде напълно заслужено.

Българската следа

Петър е роден в Украйна, но отгледан в България. „Израснах в социалистическа България, където почти нищо не беше достъпно. Всички притежавахме еднакви неща и индивидуалността не беше признавана и уважавана. Мисля, че времето там ми даде стимул да се развия творчески и ме научи да правя от нищо нещо“, спомня си дизайнерът в интервю за австрийското издание на L’Officiel.

Всъщност Петров никога не е мечтал да бъде моден дизайнер. „Майка ми е шивачка и израснах с мода навсякъде около мен. Имах късмет, че тя ми правеше дрехите“, спомня си той. Като малък си мечтае за панталони от кадифе с кройка на дънки. Тогава тя му изработва точно такива, те се харесват на приятелите му, а след това един магазин ги взима на комисиона. Така личният му гардероб се превръща в малък бизнес.

В края на 90-те заминава да учи геология във Виена.  Необичаен избор за човек с такъв творчески заряд, затова се задържа там само година. „Нуждая се от креативността и не мога да си представя да се занимавам с нещо различно“, убеден е дизайнерът. Когато разбира, че може да учи и мода в Университета за приложни изкуства, подготвя портфолио за няколко седмици. „Бях одобрен и ето ме сега“, разказва той. Основава собствения си бранд още докато учи. Сред неговите ментори са самите Виктор и Ролф от едноименната марка, както и Раф Симънс, чието въздействие върху творчеството му няма как да бъде пренебрегнато. 20 години по-късно Петров не спира да развива марката си. Прави го в ателието в красива стара сграда с парапети от ковано желязо, внасящи парижки дух във Виена.

ДНК-то на марката

Виенският модернизъм и типичната за района почит към класиката съвсем ясно личат в стила на Петър. Той избягва излишните декорации, не се кланя на тенденциите, работи само с най-добрите материали и така оформя изисканата естетика на марката си, олицетворение на непринуденост и лукс. Първото постига със свободни силуети, даващи комфорт, а второто – с отлични кройки и материи като кашмир, мериносова вълна, коприна и телешка кожа. Когато започва нова колекция, най-напред избира материалите. Те диктуват дизайните му и това си личи.

Философията на бранда се уповава на контраста – смесват се мъжки с дамски, структурирани и свободни дрехи, елегантността на елитите с уличната мода. И всичко изглежда толкова съгласувано и стилно, че забравяш, че са съединени абсолютно разнопосочни компоненти.

Силно влияние в творчеството на Петров оказват 90-те – все пак това са годините на неговото съзряване. Усещат се наченките на грънджа, унисекс модата и минимализма, типични за същата декада. Налице е и неизменната рок елегантност, която Пати Смит несъмнено би оценила. Всички тези елементи са съвършено съчетани в съвременна марка с отношение към прагматичната и носима мода. Както казва самият той, за да си винаги подходящо облечен, каквото и да става.

Петров е от гилдията дизайнери, чиято естетика наподобява тази на Фийби Фило. Докато е творчески директор на Celine, тя налага обемните костюми и палта, както и андрогинния стил. Но най-вече прави така, че жените да носят мода удобна, изчистена и качествена. Когато тя напуска Celine през 2017-а, клиентелата ѝ няма друг избор, освен да се обърне към брандове със сходна философия и визия като Peter Do, Jil Sander, The Row (бранда на сестрите Олсън), както и Petar Petrov.

Мъжката кройка печели

Също като Фило Петров показва, че отличната кройка на дрехите не трябва да е ексклузивна за мъжете. „Много от дизайните ми са заимствани от мъжкия гардероб. Харесва ми прецизността на кройките им“, заявява той. А и въобще не е учудващо, че Петър вкарва маскулинни елементи в дамските си колекции. Модната му кариера започва през 2002 г. именно с линия мъжки облекла. Първата му дамска колекция се появява чак 7 години по-късно. Тогава жени от най-различни области идват в апартамента му в търсене на модерни дрехи, които да разхождат по бизнес срещи, социални събития и на път. „Дамската ни линия се появи, защото всичките ми приятелки обичаха да носят мъжките ни дрехи. Затова създадохме нещо близко, но направено за женското телосложение“, обяснява дизайнерът пред L’Officiel Arabia.

В началото на по-миналата година Петров предприема нова стъпка за бранда си. Прави дебют на Лондонската седмица на модата, представяйки есенната си дамска колекция за 2020 г. „Избрахме Лондон, защото тук имаме връзка с търговците на дребно и искахме да им покажем своята признателност“, разказва дизайнерът. А и графикът на модната седмица там не е толкова интензивен, както в Париж, където той показва своите колекции над 10 години.

Есенната колекция е дебютна и в още едно отношение. За първи път се показват аксесоари и бижута на марката. Цветовата гама отново не прекрачва границите на неутралното и прави моделите още по-лесни за носене от съвременната жена. Налице са емблематичните панталони на марката в млечни, сиви и теракотени тонове. Не липсват и типичните за Петров свободни рокли от трико и коприна. Някои от тях са с разкопчани копчета на ръкавите (които впрочем са необичайно дълги и често се срещат при колекциите му).

Най-новата колекция

Видеото на пролетната му колекция е заснето на открито във Виена. „Пролетта е сезонът, който харесвам, защото носи свежест и имаме повече светлина, хората са по-усмихнати, усеща се като ново начало“, разказва дизайнерът на Сара Моуер от Vogue. Действително моделите му се движат с такава скорост, че си представяш как досега са били затворени у дома и копнеят за глътка свеж въздух.

Ревюто започва с по-неутрални визии, но постепенно се появяват и други нюанси предимно в зелената гама. Следва мастър клас по tonal dressing (съчетаването на сходни цветове): широк панталон в ментов нюанс е комбиниран с изумруденозелена риза и шлифер в цвят тютюн. И след като вече си направил мислена бележка, че трябва да пробваш да съчетаеш зелено с кафяво, се появява рокля в точно тези нюанси. Тя е асиметрична и райетата са  по диагонал, за да не разширяват фигурата. А в долната част е добавена сатенена пола тип балон. Личи си, че Петров отделя специално внимание на различните комбинации. Това се вижда и при другия color blocking тренд за пролетта – розово с оранжево-червено. Явно предстоящият топъл сезон ще е време за нови модни експерименти. Преминали през призмата на добрия вкус, разбира се.

Spread the love
Публикувано от
Още от Ина Иванова

Какви обувки да носим през новия сезон?

Обувките от подиумите на есенно-зимните колекции ни накараха да се замислим на...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ