Дизайнерката Холи Уодингтън обяснява ролята на дрехите, с които е облечена Бела Бакстър, и вдъхновението за тяхното създаване
Ако наред с всичко останало сте забелязали костюмите на Ема Стоун в ролята на Бела Бакстър, нищо че през голяма част от филма тя е гола, то знайте, че те са дело на Холи Уодингтън. Нейната работа включва филми като „Лейди Макбет“ с Флорънс Пю, пилотния епизод на сериала „Велика“ и тийндрамата „Джинджър и Роза“. Но „Клети създания“ определено е пикът в динамичната ѝ кариера.
Тоалетите, които Холи избира за Бела Бакстър и за останалата част от каста – Марк Ръфало разказва как е трябвало да носи корсет почти през цялото време на снимките – илюстрират духа на историята. „Но най-важното за мен беше, че Йоргос Лантимос не искаше да правя костюми за драма в епоха“, казва Холи.
„Любим ми е белият топ с волани, който носи в Лисабон. Може да се комбинира с викториански син барлет (вид късо горно сако)”
Проучването ѝ започва с годините в края на XIX и началото на XX век и по-конкретно 1890-а, когато масивните ръкави са били модерни. Уодингтън ги преосмисля и преправя, така че да паснат на фантастичния сюжет. „Използвах викториански форми и след това намерих други начини да интерпретирам богатите текстури, които за мен трябваше да се усещат непокорни и органични като Бела.“
Ексцентричните, но по-скоро спокойни тоалети скоро се превръщат в живи, готови за приключения дрехи, поли, рокли и фусти – отразяват детинското любопитство и въображението на Бела, когато тя напуска уюта на единствения дом, който някога е познавала, и тръгва да изучава външния свят. От този момент нататък костюмите „растат“ с обем и цветове, както расте персонажът на Ема Стоун. Дрехите ѝ, както и тези на нейния спътник Дънкан Уедърбърн се превръщат в експлозия от цветове и надиплени силуети, които понякога изглеждат като извадени от приказка на Братя Грим. Сред тоалетите на Бела има ансамбъл от бяло горнище с волани и жълти шорти, които тя съчетава с малки слънчеви очила, синьо изрязано яке и ботуши; и още бял топ с волани с ефирна прозрачна розова пола.
„Премахнахме корсетите, това кара дрехите да изглеждат доста освободени. „Клети създания“ е феминистки филм и не стои много добре концептуално, ако се опитвате да облечете главната актриса в дреха, която ограничава тялото ѝ. От самото начало Йоргос смяташе, че това би било нелепо. Движенията на Бела са като на малко дете – непокорни и извън контрол. Имахме сцена с хореография, която Ема измисли и която не би могла да изглежда така, както изглежда, ако тя носи корсет.“
Всяка сцена от филма е илюстрирана с определен тоалет, изразяващ чувствата на героинята или контрастиращ със ситуацията, в която е попаднала. Осъзнала, че е по-привилегирована от други, и раздаваща парите си, Бела Бакстър носи чисто бяла непорочна рокля с огромни буфан ръкави. „Всички дрехи във филма се основават на заемки от викторианско облекло с характерните му компоненти и след това свалянето на доста от тях. Много се забавлявахме да си играем с идеята колко облечена или колко съблечена трябва да бъде Бела. Представете си петгодишно дете, което се облича в дрехите на майка си. Искахме да е нещо такова. Филмът говори за сексуално пробуждане, затова искахме тя да се чувства удобно в кожата си и дрехите трябваше да засилват тази идея. Трябваше да са освободени и много чувствени. Копринени, леки и ефирни, те работят за създаването на усещане за органичност, което „Клети създания“ носи. Защото Бела е непокорно живо дишащо творение.“
Намигване към бебешките дрехи и женските гениталии
Когато я срещаме за първи път, Бела е в най-ранните етапи на своето развитие – бебе, което допълнително е инфантилизирано от начина, по който я обличат нейните прислужница и настойник. „Посветихме се на идеята, че никога няма да я видите правилно облечена. Като всички деца – аз имам две – когато ги облечеш, те много бързо се събличат. Така че във всичко, което виждате, нещо липсва. Понякога е по-облечена отгоре, където носи обемна блуза, но отдолу е само с чифт гащички и боси крака. Исках наистина детски платове: юргани, волани, памук, неща, които изглеждаха малко като пелена. Има и много препратки към женски гениталии – една блуза нарекохме вагинална блуза, след това блуза на клитора. Всички те имат отвор под формата на наклонена черта по средата и след това много гънки.“
С порастването на Бела тоалетите стават по-смели, както и материите. „Събирах препратки към неща, които живеят под морето, странни същества, гледах тактилните повърхности на организмите, давайки това усещане за всичко дишащо и живо.“
Викторианският бохемски стил е игриво преосмислен
„Любимият ми костюм е един странен викториански кринолин. Той е като произведение на изкуството – прилича на опашката на русалка. Беше направен от хартиена коприна и беше наистина трудно да се конструира. Също така целият тоалет бе частично вдъхновен от пухено яке Moncler – всъщност видях тази препратка в историческа книга за костюми и си помислих, че прилича на Moncler. Колкото и да е смешно, наистина е вярно и за периода. Има модерност в костюмите в този филм, но всичко идва от исторически източник – корсажите например са базирани на викториански модели. Просто реших, че няма да робувам на точен стил, когато говорим за използването на материали или за начина, по който се носят определени неща.“
Възхитителна смесица от стилове и периоди
Когато Бела тръгва на голямото си пътешествие и започва да се облича сама, гардеробът ù става още по-ексцентричен. „Любим ми е белият топ с волани, който носи в Лисабон. Има и други тоалети, които вървят с него – викторианския син парлет например, или просто скромно парче плат, което да закрива голите ù гърди. Когато гледах различни горни и долни дрехи от този период, си помислих, че са почти като малки горнища. Идеята беше, че Бела се е върнала в хотела, където е била с Дънкан в леглото, а когато излиза, просто не си прави труда да си облече полата. Така тя просто носи сатенирано бельо в стила на 30-те – пробвахме с викториански кюлоти, но изглеждаха много в епоха, затова ги заменихме със сатена – и добавихме забавни ботуши, вдъхновени от Courrèges от 60-те.“
В Париж Бела наметало – дълго леко яке за дъжд, което дизайнерката Холи Уодингтън шеговито нарича The condom coat, защото напомня на голям презерватив
Палтото The condom coat в публичния дом
„За сцените в публичния дом в Париж наистина исках да работя с палитра, която изобщо не напомня бордей. Трябваше да избегна черно и червено и не исках никакво черно бельо. Спрях се на цветове в тона на кожата на Ема, затова направихме тези големи якета от вълна с латекс, излят върху нея. Нито една от жените в бордея не носи корсети – те са символ на робството, така че това ни се стори грешно за този филм. Бела също има наметало – дълго леко яке за дъжд, което носи със себе си за спешни случаи. Когато за първи път разорени с Дънкан пристигат в Париж, тя облича това дълго латексово нещо с цвят на парче сирене. Забавно е, защото е студено, но тя носи само него, дори за първия си сеанс в публичния дом. И по същество, чисто символично, носи гигантски презерватив. Основно връхната ѝ дреха исках да напомня цвета на презерватив. Знам, че звучи доста отвратително, но това си мислех.“