Заедно с екореволюцията настъпват модните времена на Стела Маккартни
Когато през 1997-а 26-годишната Стела Маккартни наследява Карл Лагерфелд на поста креативен директор на френската модна къща Chloé (революционна и ключова за модния свят заради въвеждането на конфекция, наистина годна за носене в стилово отношение), гениалният германец възкликва в своя иронично-хаплив стил: „Очаквах да вземат известно име. Направиха го, но от музикалния свят, не от модния!“ Като дъщеря на великия музикант Пол Маккартни, познат във всяко кътче на света (и вероятно в някои части на Космоса), със завършването на британския моден институт Central St. Martins Стела започва борба за себедоказване (много подобно на други жени дизайнери с динозавърски корени, като например създателката на бижута Делфина Делетрез-Фенди). Редом с Фийби Фило Маккартни въвежда минималистични заемки от мъжкия гардероб в Chloé – бранд, дотогава известен с романтичния си бохо стил. Малко след това основава собствения си лейбъл. Двайсет и пет години напред във времето моделите от представянето на колекцията пролет-лято 2024 на Stella McCartney излизат на подиума с перфектно стилизирани цялостни ансамбли, много от тях завършени с минималистични градски чанти със сгънат между дръжките им вестник, наречен The Stella Times. Едновременно игра на думи с иконичния британски седмичник The Sunday Times, както и нескромно – но съвсем обективно – намигване към факта, че настъпват модните времена на Стела.





Чанта от гъби
Stella McCartney е новият стар Celiné (иконичният на Фийби Фило). Освен това Stella McCartney е символ на (истинската!) модна революция. От една страна, брандът предлага изключително модерен минималистичен дуалистичен стил, комбинация от перфектни кройки в мъжки стил и недвусмислено сексапилни елементи, както и иконични градски аксесоари, а от друга – свързва се с рециклиране, ъпциклиране, разработване на нови биоматерии и прескачане към възобновяема енергия за производство и търговска мрежа. Наклонности, които все още навяват на масовия потребител асоциации, свързани с нискокачествени изкуствени кожи и цялостен еклектичен хипи винтидж стил от типа „направи си сам“. А брандът на детето Бийтълс е точно толкова далеч от това, колкото изобщо е възможно.

Чрез бранда си Стела Маккартни претворява и предава важни лични послания и символи, закодирани в съзнанието ѝ – като силната връзка с баща ѝ, първо поколение в авангарда на веган движението, както и любовта ѝ към природата и животните под формата на любимото ѝ пони порода Фалабела
Част от тръпката да бъде дизайнер за Маккартни е свързана с това да създава вегански и наистина екологични продукти, толкова стилни, качествени и луксозни, че клиентите никога да не могат да предположат от какво са направени. Тъй като традиционните вегански материи като масовия полиуретан често са вредни за природата заради свързаната с тях микропластмаса, от Stella McCartney почти навлизат в сферата на научната фантастика, прибягвайки до ресурси като гроздови и ябълкови отпадъци, банани, гъби и дори пух от растения (използван за вата вместо обичайните гъши пера). Във връзка с тях през годините модната къща си партнира с иновативни млади компании, посветени на изобретяването на истински екологични алтернативи както на опасните познати досега вегански ресурси, така и на традиционните животински материи, отговорни за избиването на около 1 милиард животни годишно (по данни на Stella McCartney) и за генерирането на огромно количество парникови газове, свързани с животновъдство в такива мащаби. През годините брандът първи изцяло заменя традиционната гума с биоразградима при производството на обувки. Само за един сезон – есен-зима 2023 – на подиума едновременно дебютират чанта от фунги материята Mirum, ботуши от Vegea (от гроздови отпадъци, оставащи след производство на вино) и аксесоари от имитиращата крокодилска кожа AppleSkin (от ябълкови отпадъци след производство на сокове и сладка). Не е учудващо, че Stella McCartney забранява използването на PVC (поливинилхлорид) в състава на продуктите си заради неговата токсичност. Невероятно е обаче, че под влиянието на дизайнерката същия ход предприемат и всички до един брандове под шапката на бившия ѝ инвеститор – холдинга Kering (сред тях Saint Laurent, Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta, Alexander McQueen). Към днешна дата дизайнерката е консултант по устойчиво развитие за конгломерата LVMH „заради това, че първа поставя въпросите за устойчивост и етика на преден план“, казва изпълнителният директор на LVMH Бернар Арно.




Екологична модна обсесия
„Можем да победим, ако не жертваме (модната) фантазия, свързана с желание, лукс и ескейпизъм“, казва Стела Маккартни в интервю за списание Time през 2023-та. Но модното клише настоява, че е невъзможно да се създаде качествен и модерен луксозен продукт от изкуствена кожа. Напук на стереотипа през 2010-а дизайнерката представя на пазара модела Falabella – кръстен на любимата ѝ порода пони, като продукт, „който не е наранил нито едно същество и е екологичен чак до лепилото“ според официалния сайт на бранда. От Vogue я наричат „иконична“ и „заредена със звездна сила“, а на рамо я носят популярни имена като Кейт Мос, Ема Уотсън, Бела Хадид и Анджелина Джоли. Чантата е специфично разпознаваема, с шестоъгълна форма и с масивна верижка, преминаваща по цялата ѝ дължина. Материята е нещо повече от екокожа, тя е „революционна, направена от гроздови и ябълкови отпадъци… като купа с плодове“, по думите на самата дизайнерка пред Vogue. Резултат е на години, посветени на разработване и тестване, които гарантират не само външен вид, но и устойчивост във времето, неразличими от тези на животинската алтернатива. Меката издръжлива вътрешност е от рециклирана океанска пластмаса, а верижката – от ъпциклиран и рециклиран месинг и рециклируем алуминий. Историята на Falabella е всъщност историята на Stella McCartney: „Авангард в бунта срещу идеята, че луксът изисква животински кожи, чантата се превръща в двигател на веганските иновации и колаборации, постоянно еволюираща и въплъщаваща мисията да не се налага жертване на стила заради устойчивостта“, посочват от модната къща.

Моделът Фалабела – кръстен на породата пони – е революция в модата като първата луксозна издръжлива чанта от веган кожа. Стела казва, че тя е „истинска плодова салата”, защото е изработена от гъби, гроздови чепки, бананови обелки, ябълкови семки и какво ли още не
Чантата олицетворява Stella McCartney и по друго направление – дизайн. Тя е „моментално разпознаваема, с двойствена същност, съчетаваща женствено и мъжествено, нежно и сурово.“ Точно като колекция есен-зима 2024, която носи екстаз за модните сетива с широки строги мъжки костюми в пепелнорозово, носени с провокативно разкопчани ризи, обемни „кожени“ палта с косъм от надиплена вълна и боди или къси панталони в тон, промазани „крокодилски“ тренчкоти до глезена, допълнени от тесни клинове, лъскави мидиполи с дълбоки цепки и оувърсайз пуловери, мотористки „кожени“ якета и двуредни вълнени палта до земята, носени с женствени обувки с остри носове и висок ток. Вместо с музикален съпровод представянето започва с монолог на Майката Земя – „аз още те обичам, а ти обичаш ли ме още, имам нужда да ми го покажеш, покажи ми, че ме обичаш, крайно шибано време е, крайно шибано време е, крайно шибано време е“ (за това). В представяне пролет-лято 2025 във времената на Стела (The Stella Times) графичният надпис „майка“ върху бял топ бележи минималистично женствена колекция, в която героинята – женското начало като олицетворения на Земята – се подвизава в пастелни цветове, ефирни асиметрични ризи, топове с гол гръб от преработени мъжки офис ризи, с колиета с форма на птици и в обемни мъхести кръгли рокли, напомнящи прецъфтяло глухарче. Малко по-късно през 2024-та дизайнерката прибавя и иконичен продукт (вече напълно изкупен от официалния сайт на бранда) – топ с познатия графичен слоугън „крайно шибано време е“ (It’s about fucking time“). За първи път Стела се появява в единична бройка от модела през 1999-а, създадена и посветена от нея на баща ѝ, получил тогава звезда на Алеята на славата. По случай 25-ата си годишнина слоугънът заживява свой собствен живот, пришивайки в едно цяло идеята за таланта на човечеството във всичките му форми с най-сетне настъпващото общо пробуждане за необходимостта от мир между природното и сътвореното. Крайно шибано време е за всичко това!