Тазгодишните пътеписи на дизайнерите включват вдъхновяващо цветни гардероби и спиращи дъха дестинации
Фантазията за вълнуващо лятно пътуване в стила на Джеймс Бонд – до възможно най-слънчево сините луксозни дестинации, с гардероб, прибран в куфари Louis Vuitton, и пълен с полупрозрачни рокли Jacquemus, поли Christian Dior, бански костюми Chanel и винтидж чанти Gucci, за пореден път става реалност заедно с настъпването на топлия сезон, когато дизайнерите представят ваканционните си предложения (колекции круиз 2025). Така Jacquemus, Chanel, Max Mara, Louis Vuitton, Gucci, Hermes, Balenciaga опаковат за път всичко най-стилно и цветно, за да се отправят към остров Капри, Марсилия, Венеция, Барселона, Лондон и Париж.
1. Дестинация: Синьо
До Капри с Jacquemus
Jacquemus
Стръмен частен кей, издълбан директно в отвесните 30-метрови скали на източната част на италианския остров Капри. Къща, проектирана през 1937-а, правоъгълна като кутия, кацнала отгоре, със стълбище от червеникав камък, водещо до отворена равна покривна площадка. Това е декорът за колекцията, маркираща 15-ата годишнина от съществуването на френската модна къща Jacquemus. Показаният гардероб съответства на модернистично-меланхоличната среда и на безкрайно синьото Тиренско море наоколо. Предложенията на младия основател на бранда Симон Порте Жакмюс са традиционно сексапилно женствени, но този път по-минималистични, почти „двуизмерни“ по собствените му думи. Те включват дълги до земята рокли от гладък прозрачен шифон с трапецовидна горна част като пелерина без ръкави в масленожълто, бяло и небесносиньо. Костюми за мъже и жени, изградени от широки бермуди с ръб и връхна дреха с преувеличена моряшка яка. Топове с едва доловими моряшки райета, трапецовидни поли и рокли, сандали и чанти в средиземноморско синьо, жълто, бежово и зеброво черно-бяло.
До Марсилия с Chanel
Chanel
Модна къща Chanel изпреварва олимпийския огън, който пристига от Гърция по вода до Марсилия, посочват от Vogue. Защото именно там Виржини Виар представя новите си предложения за бранда. „Много неща се случват тук… музика, танци, изкуство… Като пристанище Марсилия е пресечна точка на много култури, които си съжителстват… Идването на Chanel тук е начин за откриване или преоткриване на креативната енергия, която е навсякъде“, казва модният директор на компанията Бруно Павловски. Ваканционният гардероб от 76 визии е показан на покривната тераса на емблематичния жилищен комплекс Cité Radieuse, проектиран през миналия век от известния архитект Льо Корбюзие. Под звуците на Жан-Мишел Жар парижанката пристига в Марсилия в свежи цветове и минидължини. Неопреновите бодита-бански костюми са снабдени с черна панделка или имитират десена на разноцветен туид. Комбинират се с обемни плетени жилетки с рехава плетка и с балетни пантофки или джапанки. Класическите туидени сака са в комплект с бермуди от деним, а перлите – по традиция многоредни, са скрити под сянката на сламени минишапки.
До Венеция с Max Mara
Max Mara
Залез. Опустяващият площад „Сан Марко“, проблясващите кадифени води на изпълнената с фериботи венецианска лагуна и издължаващите се сенки на десетките орнаментирани арки на Двореца на дожите. Това не е сцена от венецианска версия на „Шестото клеймо“, а декорът за представянето на спираща дъха ваканционна колекция с подписа на дизайнера Иън Грифитс за Max Mara. Колекцията е вдъхновена от историята на вековния град и от неговия мултикултурен приключенски дух. „Това е магическо място, пресечна точка между Изтока и Запада. Тук е роден луксът. Тук преди седем века търговският гений Марко Поло запознава западната култура с богатствата на Далечния изток чрез пътя на коприната“, казва Грифитс и разкрива подобаващ гардероб, достоен за съвременната жена приключенец и пътешественик, достатъчно вълшебен и богат, за да я отведе от Венецианското пристанище където и да е по света. Пясъчнобежово, бяло, виненочервено, прегоряла охра и черно са подбраните цветове, които напомнят за пустинни пейзажи и дълбоки нощи. Роклите и връхните дрехи са с набори като пелерини табаро – традиционни венециански връхни дрехи от XVIII в. С намигване към легендите от „Хиляда и една нощ“ ръкавите са тип балон, пристегнати на китката, а коланите – от усукано въже, завършващо с пискюл. Освен традиционните за Max Mara гладки луксозни платове като кашмир и коприна колекцията включва още рокли-туники от ламе и жакардови шлифери.
2. Градски туризъм
Из шотландските замъци с Christian Dior
Christian Dior
До друг дворец, или по-точно замък, ни отвеждат от Christian Dior. Изборът им се спира на известния с терасовидните си градини замък Дръмънд, разположен в централната част на Шотландия. С мистиката на каменните си стени и околната тучна зеленина, подхранвана от прохладния топъл сезон на иначе суров климат, той се оказва перфектната локация за поредната модна фантазия на Мария-Грация Кюри, креативния директор на Christian Dior. С обичайната си склонност да проправя мостове между историята и настоящето тя поглежда към поствоенната 1950-а – годината, в която основателят на френския бранд организира в Шотландия благотворително модно ревю. Така за круиз 2025 Кюри представя 89 визии, съчетаващи ретро стил и модернизъм в цялостен гардероб, достоен за истинска съвременна шотландска принцеса – едновременно нежна като самодива и силна като митичен воин. Напълно прозрачните топове и рокли са скрити под обемни палта с дълъг косъм, под тренчкоти със скъсена като пелерина предница и под кашмирени одеяла с картата на Шотландия като десен (изработени от шотландски майстори с използването на местни материали). Полите са плисирани като килт, корсетите са покрити с метални капси като истинска броня, а иконичното вталено Bar сако на Dior е изработено от вълнена материя с тартан.
В лондонския музей Tate Modern с Gucci
Gucci
Културният туризъм продължава под екскурзоводството на Gucci, които завземат лондонския музей Tate Modern с гръм и трясък или по-точно с велур и ретро препратки. Пристигайки от Италия в британската столица, героинята на модната къща е оборудвана с класическия за нея гардероб в нова трактовка. Като намигване към лондонското време на подиума изобилстват връхните дрехи – от класически прави тренчкоти от габардин през кожени сака и якета бомбер във всевъзможни цветове – виненочервено, оранжево, жълто, виолетово и пастелнозелено – до щамповани с релефно лого къси ретро якета от велур в цвят камел. Силуетът напомня за 70-те с трапецовидни минирокли и ефирни ризи с връзка на врата. Аксесоарите също са съобразени с туристическата цел на посещението – моделите се разхождат из музея в балетни пантофки и мокасини, а в допълнение към малките си чанти с метално лого носят още и техни уголемени версии, напомнящи пътен сак.
В парка Гюел, Барселона, с Louis Vuitton
Louis Vuitton
Дизайнерите продължават вдъхновяващата си разходка по света, прибавяйки към туристическия си списък вълнуващи градски дестинации. Като Барселона с фокус към впечатляващия модернистичен парк Гюел, разположен на хълма Кармел и проектиран през 1900-а от архитекта Антони Гауди. Именно на фона на 86-те дорийски колони, поддържащи висок таван, изпъстрен с мозайка, в една от откритите зали на парка – залата Hypostyle – модна къща Louis Vuitton представя 56 модернистични ваканционни визии. „Фантасмагоричните вибрации“ на парка (по думите на Vogue) допълват колекцията, вдъхновена от Испания с нейните „заземеност и строгост“, комбинирани със „свобода, младежки дух и екстравагантност“, както коментира пред медиите Никола Гаские, креативният директор на френския бранд. Така съвсем естествено предложенията включват скулптирани силуети, неочаквани обеми, набори и десени. Полите и роклите балон са на няколко бухнали етажа или завършват асиметрично. Комбинациите в контрастни цветове напомнят за мозайката по величествения таван над главите на моделите, а силуетът на тялото се слива сюрреалистично с преувеличените заоблени рамене на връхните дрехи тип пашкул.
3. Summer in the city
Обратно в Париж с Louis Vuitton
Louis Vuitton
За разлика от половинката си мъжът Louis Vuitton (нарисуван от въображението на Фарел Уилямс, който отговаря за мъжката линия на бранда) остава в Париж и през ваканцията. Той се разхожда из улиците на любимия си град като перфектния съвременно денди, облечен в стилен ежедневен гардероб. Пуловерите и суичърите в tie-dye принт или обагрени в наситено виненочервено и жълто се комбинират с бермуди в синьо и черно и се открояват на фона на сиво-бежовите исторически фасади на френската столица. В градската селекция влизат още комбинации от двоен деним с принт и перфектно скроени костюми, допълнени от бейзболни шапки, копринени шалове и вратовръзки, както и от малки и големи чанти с лого, разкрасени с традиционните за Louis Vuitton кожени талисмани. Този път обаче те са необичайно забавни с препратка към любимия домашен любимец на мъжа Louis Vuitton, а именно – кучето, което го следва навсякъде с каишки, шалчета на врата и дори шапки с лого. Стилно като собственика си.
По улица George V с Givenchy
Givenchy
В търсене на идентичност (и на нова водеща творческа фигура) героите на Givenchy също остават на родна земя. Дизайнерският екип, който в момента сътворява колекциите на модната къща, решава да представи ваканционен сезон 2025 на тротоара точно пред ателието си, разположено на историческата улица George V. Представеният гардероб е едновременно практично градски и еклектично френски, с ретро препратки и леопардови детайли. Жените носят всичко – от черни офис костюми и рокли с асиметрични набори през плетени жилетки и пуловери с релефно лого, вградено в плетката, до сексапилни мини- и максирокли с гол гръб. Мъжете също са по парижки артистични с бели костюми, елеци и цветни сака, комбинирани с омотани или завързани на врата шалове с принт на пеперуди вместо вратовръзки.
Париж от птичи поглед с Chloé
Chloé
Облеклата, сътворени от Чемена Камали за Chloé, сякаш са създадени само за улиците на Париж и затова героинята, облечена в тях, остава именно там и за междинния сезон pre-fall 2024. Като продължение на сензационната си дебютна колекция за есен-зима 2024 дизайнерката представя още трийсет и една цялостни визии, заснети на романтична тераса с класически метални орнаменти и с изглед към съседните сиви покриви в сърцето на Париж. Вдъхновението за избрания декор и в този случай (както и за естетиката на есенно-зимната колекция) идва от Карл Лагерфелд и по-конкретно – от негова рекламна кампания, заснета за Chloé през 80-те години на миналия век. Показаните облекла пък са „искрени, истински и функционални“, те са „базови“ и целят да са лесни за комбиниране с различните силуети, които всяка жена вече има в гардероба си, както казва Камали пред Vogue. Така основна роля играят кожените бомбър якета и ретро тренчкоти, пелерините от габардин, широките дънки и панталони, както и прозрачните рокли и ризи с волани.