Versace: Мечта, в която всички искат да участват

Versace
Getty Images

Какво стои зад вечния интерес към емблематичния италиански бранд, любим на всеки – от принцеса Даяна до Дуа Липа

От 80-те години насам модна къща Versace е известна със знойните си тоалети и аксесоари, осланящи се на бароковата пищност и на кича. Основана е от Джани Версаче – едно момче, плахо гледащо към своята майка шивачка, надявайки се един ден да открадне занаята ѝ. „Не бях майчиния любимец, а по-скоро възглавничката, в която се забиваха иглите на нейните упреци“, ще каже той по-нататък. Още като дете нахвърля скици, дори го хващат да рисува в училище. А на 9 създава първата си дреха – асиметрична вечерна рокля с едно рамо. Но тогава дори не е предполагал, че един ден марката му ще се превърне в империя, неподвластна нито на времето, нито на покосилата я трагедия. Много преди да падне убит на стълбите пред вилата си в Маями през юли 1997 г., той е дал заряда на модната къща, който я държи и до днес.

Донатела и Джани след ревю на Versace през март 1996 г. в Ню Йорк (Getty Images)

Жената Versace

винаги е била еманципирана прелъстителка. По време на ревюто есен-зима’22 свръхслаби и леко сърдити модели се разхождат по подиума, облечени така, сякаш могат да получат всичко, което поискат. Корсети вместо обикновени топове, връхни дрехи с мъжки кройки, латексови клинове, обувки с платформи до небесата. Прокрадват се миниполата и ниската талия, завърнали се на мода половин година по-рано благодарение на Миуча Прада. За фон звучат песните на Lewis OfMan Sorry Not Sorry и Attitude, идеално допълващи събитието. Към края от колоните се чува посланието: „Обичам те, но вече избрах Versace!“ Малко след това на дефилето се появява моделката от Южен Судан Акон Чангку. Облечена е с черна тениска с въпросното изречение, ясна препратка към фланелките с надпис „Аз обичам Ню Йорк“. Целият ѝ тоалет крещи Versace: тениската е съчетана с уголемено сако от туид с подплънки и на каре в неоновозелено, цикламено и черно, минипола с холографски надписи Versace, бледожълта чанта, латексов клин в бордо и обувки на платформа в същия цвят. Точно на границата на кича, скандала и провокацията. Факт е, че по нашите ширини жена с подобен аутфит веднага би си изпросила определени епитети, но още от основаването си италианската модна къща се кълне точно в тази естетика. Versace винаги са работили с

много изчистен силует

напомнящ на Древен Рим и Древна Гърция. Но играят със сложни десени и ярки цветове във всевъзможни комбинации на материите. Джани до съвършенство изучава и техниката на Мадлен Вионе за веревно кроене и смело я прилага при вечерните рокли – елегантни, пищни, лъскави и излъчващи сексапил. Златните години на Versace неслучайно са по негово време. Ревютата му с театрална претенция прокламират лукс, сексапил и материално излишество в противовес на минимализма на Хелмут Ланг и Миуча Прада от 90-те. Дизайнерът създава много рокли, превърнали се в икони на времето. Но една от тях има собствена страница в Wikipedia. Става дума за определяната от обществото като роклята с главно „р“. Носи я Елизабет Хърли, тогава приятелка на Хю Грант, на премиерата на „Четири сватби и едно погребение“ през 1994-та.

Getty Images

Черна и вталена, с дълбоко деколте, със смел страничен разрез и с 24 големи безопасни игли в златно, роклята буквално изстрелва Хърли в публичното пространство. Кавалерът ѝ Хю Грант също е облечен във Versace, но неговият тоалет бледнее пред дръзкия избор на актрисата. Говори се, че италианският бранд първоначално е трябвало да облече само актьора, но ден преди събитието той е довел приятелката си в ателието с молба да предложат нещо и на нея. В документален филм на BBC Грант разказва, че Хърли звъняла на различни модни къщи, за да ги помоли да ѝ осигурят тоалет за специалната вечер. Всички обаче отказват, защото името ѝ не им говори нищо. Всички освен от Versace, които предоставят роклята от ревюто пролет-лято’94, носена от Хелена Кристенсен. Тоалетът е бил част от няколко изложби, а през 2007 г. негов нов вариант е продаден в Harrods за 10 хил. британски лири. Многократно стилисти и звезди правят референции към знаменитата рокля на Versace. А през 2012-а Лейди Гага се появява с нея в Милано по време на турнето си. Повече от ясно е, че сексапилните дрехи и показността са константа във всяка колекция. Но винаги присъства и

елементът на новото

Джани Версаче се вълнува от новите технологии в индустрията и това си проличава от експериментите му през 80-те с алуминиева мрежа, създадена специално за него. Борави с нея като с обикновен плат – драпира го така, че да подчертае извивките на тялото, и го превръща в бляскави вечерни рокли. Тази мрежа моментално става разпознаваем почерк на марката и Донатела я използва до днес. През годините Versace правят всевъзможни модели от този материал. По червения килим десетки звезди като Анджелина Джоли, Алиша Кийс, Ан Хатауей, Дженифър Лопес и Ким Кардашиян са се появявали с рокли в различни кройки, но от същата мрежа – златна или сребърна. Отдалеч изглеждат сякаш са от сатен или ламе, но когато се приближиш, виждаш дребните метални кръгчета, фино съединени едно с друго.

Джани и италианската мода извървяват доста път, за да достигнат тези висини. Италия събира смелост да задмине парижката мода чак към средата на 70-те. Версаче основава марката си малко след това – през 1978-а, заедно с Донатела и брат им Санто. През 80-те Джани Версаче и Джорджо Армани са най-известните представители на италианската мода. Първият е въплъщение на лъскавото и предизвикателно облекло, а вторият – на класическия  изчистен стил. Освен Армани Версаче също намира своята клиентела, изобилстваща от звезди и хора от хайлайфа.

Но още от самото начало Джани знае, че за да добиеш популярност, трябва да добавиш щипка сензация. Подобно на провокативните рекламни кампании на Том Форд за Gucci от 90-те, Джани заръчва на знаменития фотограф Ричард Аведън да заснеме Силвестър Сталоун и Клаудия Шифър голи като Адам и Ева за рекламна кампания на Versace Home. Но вместо листá на гениталиите им слагат чинии. По заръка на Донатела почти 30 години по-късно Бела и Джиджи Хадид пресъздават кадъра. С коси като на Венера сестрите позират за рекламната кампания за новата Medusa миничанта, деликатно скривайки с нея срамните си части.

Рекламна кампания на марката от 1994, заснета от Ричард Аведън

Но освен пищността и дързостта Versace има още козове в джоба си. Марката си е извоювала такава позиция в попкултурата, че застава наравно със звездите, които облича. Още от времето на Джани селебрити маркетингът е на пиедестал. Той е първият дизайнер, разчитащ на този вид реклама. А и не е било особено трудно, тъй като в приятелския му кръг са се въртели принцеса Даяна, Шер, Мадона и Наоми Кембъл. Лейбълът често колаборира със звезди от калибъра на Майкъл Джексън, Елтън Джон и Принс, а по-късно и с Аксел Роуз, Дженифър Лопес, Дуа Липа и Cardi B. В началото никой няма чак такъв фундаментален принос към модата и не е обличал толкова много звезди. Това е, защото от десетилетия Джани и Донатела имат за цел да позиционират марката в гардеробите на известните личности, а оттам – в мечтите на хората. Така със зараждането на любовта към пазаруването втора ръка (както и към сайтовете за наемане на дрехи и аксесоари) трудно постижимият лукс да носиш Versace става все по-реалистичен.

Дуа Липа в рокля на Versace на наградите Grammy тази година (Getty)

Стремежът към ескейпизъм

важи с все сила във времена на криза, пандемия или война. Versace предоставя бягство, забавление и сила едновременно, а кой не би искал да изпитва това! В ДНК-то на лейбъла е заложен копнежът към по-добрите времена, или иначе казано – носталгията, една от най-силните емоции, хранеща модната индустрия. Според Google Trends търсенията на Versace vintage dress са се увеличили шест пъти в сравнение с миналата година. Днес сайтовете и физическите магазини за втора ръка предоставят възможност дори на 20-годишните да изпробват тенденция, наложена от звездите, или да попаднат на находка от 90-те. У нас също има онлайн магазини (като NOLD), които предлагат pre-loved артикули на италианската марка.

Наред със стотиците знаменитости, обличали Versace, е  Донатела, която има големи заслуги за популяризирането на марката. Различава се от масата още като дете. Най-малкото защото боядисват косата ѝ, когато е едва на 11. Освен че участва в собствените си рекламни кампании (например в тази със сестрите Хадид), виждаме я във филми като „Зулендър“, където играе самата себе си. Без значение дали причината за интереса към нея е лицето ѝ, претърпяло множество пластични операции, тя е разпознаваема за всеки с елементарна обща култура. Това не е изненада, тъй като Донатела е олицетворение на марката – излъчва богатство, пищност и лукс. През 2018-а пред GQ дизайнерката определя модната къща като „мечта, в която хората искат да участват“. Действително,  от всички канали и методи на комуникация на Versace посланието е едно – фантазията и желанието за блясък ще завладеят дори най-отявления минималист.

Дженифър Лопес на наградите Grammy през февруари 2000 г., облечена с легендарната рокля, заради която създават Google Images (Getty)

Майстори на носталгията

Въпреки непреодолимата загуба на брат си Донатела се взема в ръце и застава начело на марката със самочувствието на истинска покровителка на стила Versace. Следват десетилетия на покорени върхове. Незабравими са 42-рите награди „Грами“ през февруари 2000 г. Тогава Дженифър Лопес се появява в зелена рокля от копринен шифон с дръзко деколте и принт с джунгла. Тоалетът привлича такава лавина от погледи, че от Google се принуждават да създадат Google Images. Това се случва много преди Ким Кардашиян да се появи на хоризонта. Но това не е първата поява на роклята по червения килим. Година по-рано Донатела я разхожда на Met Gala. Тогава темата е Rock Style. Почти 20 години по-късно като по учебник и за изненада на всички моделът на финалната визия от ревюто пролет-лято’20 е именно Джей Ло, облечена в идентично копие на the jungle dress, но с още по-смели разрези и без ръкави.

Джей Ло по време на ревюто на Versace през септември 2019 в Милано (Getty)

Подобен вълнуващ момент преживява и роклята на Бионсе от наградите BET през 2003-та. 18 години по-късно настоящата повелителка на червения килим Зендая се разхожда на същото събитие в идентична рокля в лилаво, пурпурно и неоновозелено. Единствената разлика е в дължината – тази на Бионсе е с минипола, а на Зендая е дълга и с цепка. А на наградите „Грами“ по-рано тази година Дуа Липа срази феновете си с черна бондидж рокля от колекцията есен-зима’92. И така този шаблон се повтаря отново и отново. От Оливия Родриго, облечена във винтидж рокля на Versace, по-стара от самата нея, до дъщерята на Джуд Лоу – Айрис, търсейки из архивите на марката за поредната визия на Бионсе, която да изкара на бял свят.

Не е трудно да заключим, че Versace все още царува на модната сцена. Но освен да съживяват тоалети от архивите, те знаят отлично и как да привлекат погледите с нещо ново (или добре забравено старо). Такъв е случаят със знаменитите сатенени платформи Medusa Aevitas. Те приличат на обувките на куклите Bratz от детството на поколението Z и издължават краката на звезди като Ариана Гранде и Никола Пелц. Впрочем съпругата на Бруклин Бекъм предпочете тях за големия си ден пред много сходния модел на Valentino напук на факта, че сватбената ѝ рокля е дело на Пиерпаоло Пичоли.

Снимки: Getty Images

Lil Nas X e друг голям привърженик на марката. Емблематични са визиите му от Met Gala 2021. Най-напред се появява в златисто царствено наметало, обточено с бродерии. След което двама мъже го събличат, за да разкрият златистата му броня, напомняща на C-3PO. Под него обаче има още един слой: блестящо боди, инкрустирано със златисти камъчета и съчетано с боти на платформа, както и обеци и чоукър в тон. Всичко – дело на Versace. Блейк Лайвли също неведнъж залага на италианската модна къща за най-важното модно събитие в годината. За Met Gala 2018-а, чиято тема е „Божествени тела: модата и католическото въображение“, тя облича прилепнала рокля в златно и виненочервено със златисти бродерии. За полата е „закачен“ дълъг шлейф в същия червен нюанс, стичащ се по стълбите пред музея Метрополитън. Година по-рано роклята ѝ също е с етикет Versace и е направена от стотици златни верижки, а долната част е завършена със сини пера. Тоалетът ѝ за тазгодишното издание на Met Gala (темата бе „Позлатен блясък“) по силует наподобява този от 2018-а. За разлика от повечето визии по червения килим нейната е заимствана не от модата през периода 1870-1900, а от архитектурата. Прилепналата част на роклята е вдъхновена от Емпайър Стейт Билдинг, а останалата – от Статуята на свободата. Когато Франция я подарява на Щатите, тя е в същия меден нюанс като ръкавиците и шлейфа на Блейк. С годините обаче се окислява и цветът ѝ става тюркоазен. За да онагледят това, Versace правят долната част на шлейфа в точно този оттенък. Когато трансформират роклята на червения килим, освен тюркоазът се показват и бродериите по шлейфа, вдъхновени от тавана на гара Гранд Сентръл в Ню Йорк.

Versace никога не са се опитвали да се променят, нито да привлекат млад дизайнер, който да разтърси модната къща из основи. Доста революционна концепция, имайки предвид играта на музикални столове, която се случва с творческите директори на повечето модни брандове. В същото време италианската модна къща запазва ДНК-то и посланията си максимално ясни. Колкото и на моменти да не ни допада вкусово, рядко се случва рокля от 90-те години да изглежда толкова съвременно на червения килим днес. Но това е така, защото Versace гледат също толкова внимателно и към най-актуалните тенденции – понастоящем вдъхновени от 2000-те години. Както винаги всичко е въпрос на тайминг и те знаят кога и как да действат.

Spread the love
Tags from the story
More from Ина Иванова
Алесандро Микеле показа първата си колекция за Valentino
Италианската модна къща пусна непланиран lookbook в последния ден на Мъжката седмица...
Read More
0 replies on “Versace: Мечта, в която всички искат да участват”