Близо 25 години след трагичната ѝ смърт в самолетна катастрофа интересът към загадъчната блондинка не стихва. А стилът ѝ най-сетне е заслужено документиран в книга – Carolyn Bessette Kennedy: A Life in Fashion, от Сунита Кумар Наир
В 256 страници авторката проследява еволюцията на гардероба на американската икона и включва ексклузивни разговори и есета по темата с хора в бранша, като Габриела Хърст, Марио Соренти и Йоджи Ямамото. Косвено повдига и въпроса за мястото на тенденциите, посвещавайки всеки ред на непреходния стил на Каролин. Сега тя говори и на нова, по-млада аудитория, която – противно на очакванията, е наострила уши и чака да научи повече.
За книгата си Сунита Кумар Наир интервюира много влиятелни личности от света на модата
Датата е 21 септември 1996-а, денят на една от най-очакваните сватби за времето си след тази на Чарлз и Даяна. Но вместо в катедрала, пълна с хиляди хора, Джон Кенеди-младши и Каролин Бесет се венчават на тайна церемония в африканска баптистка църква на остров Къмбърланд, Джорджия, с 40-ина гости. Младоженците слизат по стълбите на църквата – Джон нежно целува ръката на съпругата си, а усмихнатата до уши Каролин прави фурор с избора си на сватбен тоалет.
Джон Ф. Кенеди младши и Каролин Бесет Кенеди в деня на сватбата си. Фотограф: Денис Реджи
Бесет – руса и стройна нюйоркчанка, се занимава с връзките с обществеността на Calvin Klein. Нейният съпруг, наследник на една от най-влиятелните фамилии в историята на САЩ, е прокурор, а впоследствие се изявява и като журналист и издател на списание George. Запознават се през 1992-ра, а две години по-късно започват романтична връзка. Двамата са олицетворение на ново поколение знаменитости, разположило се не на една, а на няколко територии от публичния интерес през 90-те – мода, попкултура, медии и политика.
Отстрани животът им изглежда като от приказките: красавицата Каролин се омъжва за най-желания ерген в Америка, чиито предишни връзки включват Дарил Хана, Сара Джесика Паркър и Мадона. Но от самото начало Бесет не знае как да се справи със засиления медиен интерес към личния им живот. Затова е категорична – никога няма да дава интервюта. Съществуват само две видеа, в които чуваме гласа ѝ – един осемсекунден клип от 1998-а, в който тя си тръгва от парти с думите: „Вечерта беше впечатляваща“, и един трисекунден откъс от следващата година, където нарича някого „страхотен“. Оскъдните ѝ коментари увеличават интереса на таблоидите многократно. Затова не съществува в общественото съзнание толкова като личност, колкото като идеализирана представа.
Снимка: Getty Images
Медиите са ненаситни
Единственият начин, по който тя комуникира с тях, е чрез външния си вид. Каролин има невероятно изтънчен стил, който не се нуждае от излишни детайли. Ако светът е очаквал повторение на визиите на нейната свекърва Джаки Кенеди, включващи модели на Валентино или Ив Сен Лоран, трябва да помисли отново. При съставянето на книгата у авторката се поражда чувството, че Бесет никога не е имала особен интерес към фамилията Кенеди, нито е обичала да носи бижутата на свекърва си. Все пак Наир открива, че прикритата принцеса, както я нарича Vanity Fair, носи единствено часовника Cartier на Джаки.
Каролин и Джон-младши се превръщат в една от най-изисканите двойки на десетилетието. Ходят на светски събития и живеят в модния район Трибека в Манхатън, където имат мансарден апартамент. Тъкмо затова непрекъснато са преследвани от папараци и връзката им е безкрайна дъвка за таблоидите. Бесет-Кенеди е принудена да балансира между самостоятелно изградената си кариера, личния си живот и очакванията, с които е натоварена династията Кенеди.
Снимка: Lawrence Schwartzwald, Getty Images
Спасение дебне отвсякъде
И Каролин го открива в модата. Не следва тенденциите, а носи само това, което наистина ѝ отива. Вярва в точните силуети, изчистените линии и любимите си марки. Стилът ѝ е олицетворение на 90-тарския минимализъм, воден от Helmut Lang и Prada – абсолютната противоположност на натруфеността от предишното десетилетие. Макар основателно да я сравняват с Даяна заради славата и преждевременната им смърт, двете вярват в различни богове по отношение на начина на обличане. През 80-те принцесата на Уелс посяга към закачливи плетива и рокли с разнообразни десени, а след развода си през 90-те гардеробът ѝ, вече лишен от сладникави елементи, включва микс от елегантни и дори провокативни рокли (спомнете си т.нар. revenge dress, която тя облича, когато Чарлз признава за изневярата си с Камила). Стилът на Каролин е далеч по-приглушен и излъчващ загадъчност. „Той е въплъщение на минимализма с характер – не е нито стерилен, нито скучен“, казва Уес Гордън, творческият директор на Carolina Herrera, който подобно на много дизайнери редовно слага снимки на Бесет Кенеди в муудборда си. Сеща се за нея винаги когато премахва излишните волани от ризите или пък редуцира обичайната пищност, присъща на марката. Неслучайно Майкъл Корс определя Бесет като
модерната алтернатива на американския шик в лицето на Джаки Кенеди Онасис
Придържайки се към сравнително неутрална цветова палитра от сиво, черно и бяло (цял раздел от книгата е посветен на умелото използване на бежовия цвят), минимален грим и аксесоари, Бесет Кенеди създава характерен стил, който е в унисон с нюйоркската атмосфера от 90-те. Все пак черното е любимият ѝ цвят, защото е в контраст с косата и тена на лицето ѝ. Каролин обича и белите тениски и ризи и ги съчетава с дънки и поли. Панталоните ѝ са тип цигара и отново са в базови цветове; виждаме я и в джинси в кафяв рипс, както и в син деним. Позволява си да носи и оувърсайз далеч преди голямата му популярност, като взема назаем дрехи от гардероба на съпруга си. Бесет-Кенеди кара небрежния стил – потниците и джапанките, съчетани с дънки, да изглежда стилен. И макар досегашното описание да я представя като майстор на casual облеклото, то вечерните ѝ визии също не са за подценяване.
Белите тениски са любим артикул на Бесет Кенеди, Снимка: Kevin Wisniewski, Shutterstock
Вездесъщата бяла риза
За официалната галавечеря в Музея на американското изкуство „Уитни“ Каролин превръща бялата риза в основен елемент от вечерния си тоалет – разкопчава я до кръста, навива ръкавите и я съчетава с дълга до пода пола. Днес десетки дизайнери вярват в същата аутфит формула и я прилагат многократно. Модната търсачка Tagwalk отбелязва 45-процентово увеличение на броя на ризите в сравнение с пролетта на 2023 г. и ръст на белите дрехи с 8%. Интересът към минимализма почти се е удвоил (46%), а 90-те години на миналия век са най-търсеният таг (в TikTok видеата, посветени на 90-те, имат повече от 93 млн. гледания). Виждаме и нарастване в популярността на бежовите поли тип молив, които тя обича – марки като Michael Kors, Gucci, Max Mara и Saint Laurent показват своите трактовки по темата в най-новите си колекции. Това само подсказва, че интересът към изчистеното облекло отива далеч отвъд личността на Каролин.
Горе: Белите ризи се появяват често в колекциите за пролет 2024-а;
Долу: Джон и Каролин на официалната галавечеря в Музея на американското изкуство, Снимка: Araldo Di Crollalanza, Shutterstock
Стилът ѝ резонира с философията за тихия лукс (quiet luxury), както и с интереса към устойчивата мода и капсулния гардероб. „Тя може да носи Yohji Yamamoto или Prada, но в гардероба си има 30-40 артикула – пише авторката на книгата. – Необичайно за време, в което публичните личности рядко излизат два пъти с една и съща дреха. Един от приятелите ѝ казва: „Каролин има пет черни панталона, селекция от страхотни ризи…“ Понякога дори взима назаем, ако ѝ се налага да отиде на по-специално събитие. Ключът е в постоянството, което кара дрехите ѝ да изглеждат така, сякаш са част от същността ѝ“, обяснява Наир.
През 1997 г. с чанта Hermes Birkin, Снимка: Kevin Wisniewski, Shutterstock
Разбира се, притежава чанта Hermès Birkin, но изглежда употребявана и я носи редовно в метрото. Това превръща Бесет-Кенеди в обект на обожание не само заради това, което облича, а и заради отношението ѝ към него. Аксесоарите са сведени до минимум, а обувките са предимно любимите ѝ Manolo Blahnik Carolynes. Виждаме косата ѝ най-често прилежно прибрана на конска опашка в комбинация с два артикула, по които ще я разпознаете веднага: диадемата и елипсовидните слънчеви очила на френската марка Selima.
Диадемата и елипсовидните слънчеви очила от френската марка Selima са сред любимите й аксесоари, Снимка: Getty Images
Ако Кейт Мос олицетворява 90-тарския гръндж и хероиновия шик, то Бесет-Кенеди е пионер в манхатънския минимализъм. Затова залага на Prada и Ann Demuelemeester (по-интелектуалната алтернатива на гръмки марки като Yves Saint Laurent и Gucci), както и на авангардисти като Yohji Yamamoto и Comme des Garçons. Най-предпочитаният от нея бранд остава обаче първият най-вече защото се отъждествява с философията на Миуча Прада за грозната мода и намирането на вдъхновение в нестандартното. Също като свекърва си Каролин има палто в любимия цвят на Джон – червено, но нейното не е Givenchy, а Prada. Затова – както навсякъде в гардероба ѝ, липсва изявената женственост, с която асоциираме госпожа Онасис.
Вляво: Също като Джаки Каролин също има палто в червено, но нейното е Prada от колекцията, нейното е Prada от пролетната колекция за 1996-а, посветена на кухненски принт от 60-те, Снимка: Getty images;
Вдясно: Джон и Джаки Кенеди (облечена в Givenchy) през 1960, Снимка: Getty Images
Сватбата, за която мечтае Даяна
След венчавката на Джон Кенеди-младши с Каролин Бесет принцеса Даяна споделя на Ана Уинтур, че завижда на двойката за уединението, което получава. Самата тя е искала нещо подобно за своя голям ден, но английското кралско семейство никога не би го позволило.
Ако церемонията на Джон и Каролин е без излишен шум, същото се отнася и за сватбената рокля на Бесет. Създадена от нейния близък приятел Нарцисо Родригес, с когото работят заедно в Calvin Klein, тя утвърждава стила ѝ във време, в което жените залагат на твърде много тюл, волани и преувеличен драматизъм. Нетрадиционната рокля с нежно деколте и тънки презрамки е изработена от перленобяла коприна – без кристали, пайети или дори бродерии. Все пак е налице намигване към класиката благодарение на воала и дългите сатенени ръкавици. Булката изрично моли семейния фотограф да избере снимка за медиите, показваща роклята на Родригес в най-добрата ѝ светлина. „Това беше велик момент както в личния ми живот, така и за кариерата ми – казва дизайнерът пред Vogue през 2018 г. – Човек, когото много обичам, ме помоли да направя най-важната рокля в живота ѝ.“ Живот, който се оказва много по-кратък, отколкото някой е очаквал – Бесет-Кенеди е едва на 33 години, когато тя, съпругът и сестра ѝ загиват в катастрофа с частния им самолет през юли 1999-а.
Robert Curran Photography, via Abrams Books
Четвърт век след трагичния инцидент известната манхатънска двойка все намира начин да се завърне – било то чрез нова книга, възраждане на тихия лукс или десетки референции в модата и киното. Няма да спрат да го правят и занапред, защото стремежът към изграждане на собствена униформа все ще ни кара да поглеждаме към ограничения брой снимки на неповторимата Каролин. А те неизбежно ни отвеждат до любимото клише: без значение колко тенденции минават пред погледа ни не бива сляпо да купуваме всичко, което носят останалите, а да подбираме само отразяващото нашата индивидуалност. И да го носим с удоволствие.