Осмото издание на кино-литературния фестивал пристига между 8 и 30 октомври тази година, като ще предложи на зрителите си вълнуващи истории от Флориан Зелер, Рене Госини и ще покаже първия пълнометражен филм на Теодор Ушев
Както всяка година, Cinelibri ни изненадва приятно. В рамките на почти месец фестивалът ще покаже близо 50 кинозаглавия, сред които има няколко световни премиери, а над 80% от филмите са премиерни за България и ще бъдат показани у нас веднага след фурора, който предизвикаха на най-елитните международни фестивали като Кан, Венеция и Торонто. Както винаги, Cinelibri може да се похвали с богата селекция от качествено седмо изкуство.
Едно от основните ни предпочитания пада върху филма на Теодор Ушев „φ1.618“, който ще открие фестивала и е сред основните акценти. Първи пълнометражен филм за българския аниматор и огромно вълнение за феновете му.
Българският футуризъм
Филмът „φ1.618“ е антиутопия, базирана на романа „Пумпал“ на Владислав Тодоров. От същия автор преди години Явор Гърдев направи доста сполучливия „Дзифт“, така че и тук очакванията ни са големи.
Историята на „φ1.618“ разказва за нова нация от вечни, биологически съвършени хора – биотитаните, които се готвят да напуснат Земята завинаги, подготвяйки за мисията кораба Пумпал. В тази утопична реалност главните герои Гаргара и Криптон ще се опитат да преборят предизвестената развръзка и да обърнат историята. Ще преминат през различни приключения в постоянна надпревара с времето и във вечната битка между любовта и злото, човешкото и безскрупулността.
Двете водещи роли са поверени на Деян Донков, който играе завръщащия се към човешки образ Криптон, и Мартина Апостолова, която ще се превъплъти в неговия водач към истината – мъдрата и смела Гаргара.
Зад камерата е Емил Христов, работил по десетки документални и игрални филми. Редно е да отбележим, че историята на Владислав Тодоров е доста любопитна – прочетете „Пумпал“. Романът е брутална приказка, в която смешното спъва страшното, иронията разваля магиите, абсурдът добива желязна логика, а езикът издевателства с чудото на творението, наречено човек. Действието безогледно ни захвърля в незнайното бъдеще, в предела на човешката история, където в утробата на мрака се крие щастливият край.
Другото, което впечатлява във „φ1.618“, е визията. Футуризъм и авангардни решения съпътстват както костюмите, дело на Велика Прахова, така и самата визуална манифестация. Дизайнер на продукцията е Сабина Христова, а основното място на снимките е паметникът на Бузлуджа. Дали комунистическият монумент, издигнат през 1981-ва на връх Хаджи Димитър в Стара планина, може да бъде пресъздаден в една антиутопична бъдеща реалност? Любопитни сме да видим. Сценарият на „φ1.618“ е дело на Владислав Тодоров, продуцент на проекта заедно с Орлин Руевски.

Фестивални акценти
Както вече казахме – много заглавия, за които няма да ни стигне времето, ще минат из кинозалите в рамките на Cinelibri 2022. Първи в нашия списък е „Синът“ на Флориан Зелер. Влюбихме се в „Бащата“. Плакахме и се смяхме, а когато Антъни Хопкинс взе „Оскар“ за изпълнението си, скачахме от възторг. „Синът“ на Зелер стана част от конкурсната програма на кинофестивала във Венеция. Главните роли са поверени на Хю Джакман и Лора Дърн. Историята проследява разпада на едно семейство и отчаяните му опити да събере парченцата отново.
Фестивалът ще покаже за първи път на голям екран и великолепната анимация „Малкият Никола – какво чакаме, за да бъдем щастливи“ на режисьорите Амандин Фредон и Бенжамен Масуб. Филмът за създаването на един от най-любимите герои на детството – Малкия Никола, спечели Cristal Award за най-добра анимация на кинофестивала в Анеси и беше представен извън конкурсната програма на фестивала в Кан през май. В него почитателите на литературната поредица ще научат как карикатуристът Жан-Жак Семпе и писателят Рене Госини замислят перипетиите на най-известното им творение.
Ако харесвате азиатско кино, то със сигурност ще бъдете заинтригувани от филма Living, който ни повежда към един нов прочит на шедьовъра „Да се живее” (Ikiru) на Акира Куросава. Филмът е дело на режисьора Оливър Херманус и е по сценарий на писателя Казуо Ишигуро, от когото последно прочетохме „Клара и слънцето“, а главната роля е поверена на Бил Най. Какво бихте направили, ако ви оставаха шест месеца живот, пита лекарят, поставяйки диагноза на бездействащ бюрократ с неизлечим рак в оригиналния филм на Куросава от 1952 година. Любопитни сме да разберем каква е новата версия на този въпрос и онова, което се случва след него.
Италианският режисьор Нани Морети и най-новият му филм Il Colibri също са част от програмата на фестивала. Базиран на романа на Сандро Веронези, филмът е вълнуващ разказ за пътя, изпълнен със съдбовни съвпадения, загуби и истории за абсолютна любов. История за изконната сила на живота, за тежката борба, която водим, за да устоим на това, което понякога изглежда непоносимо. Любов, която продължава цял живот и никога не може да бъде консумирана и угасена.
Надяваме се заедно да се влеем в тъмнината, интимността и комфорта на кинозалата, за да може за пореден път да открием седмото изкуство, което е по-голямо от живота.