Алисия Викандер е малкото момиче от Швеция, което отдавна е част от голямата игра в Холивуд. Представяме я в пет блестящи роли – от новия сериал „Ирма Веп“ до тази на майка и съпруга
Тя е дребна крехка шведка. Съпруга на Майкъл Фасбендър. Момичето, което спокойно можем да наречем най-сексапилната машина в света на модерната кинороботика. Алисия Викандер направи кратка пауза от екраните, но това лято бележи завръщането й. Виновни са HBO и Оливие Асаяс.
Тя е новата Ирма Веп
„Ирма Веп“ е най-новият сериал на HBO с премиера на тазгодишния фестивал в Кан, който отбеляза завръщането на Алисия Викандер на червения килим. Заедно със съпруга си Майкъл Фасбендър и режисьора Оливие Асаяс тя се появи в пълен блясък на Лазурния бряг.
Сериалът е римейк на пълнометражен филм от 1996 година, отново дело на френския режисьор. Историята разказва за Мира, в ролята Алисия Викандер, която е американска филмова звезда, разочарована от кариерата си и претърпяла скорошна раздяла. Тя пристига във Франция, за да изиграе ролята на Ирма Веп в римейк на френската класика на немия филм „Вампирите“. Историята започва да преплита реалността на Мира и тази на героинята й на снимачната площадка, докато постепенно двата образа се сливат почти напълно. „Ирма Веп“ ни разкрива несигурната почва, която лежи на границата на измислицата и реалността, изкуствено създаденото и дисонанса му с автентичността, изкуството и живота.
Родена в Гьотеборг, Швеция, Алисия решава да бъде балерина и дори учи за кратко в Royal Swedish Ballet School. Отказва се бързо, за да преследва актьорска кариера, пък и претърпява инцидент с крака си, затова класическите танци остават на заден план за нея.
Ex Machina и голямото кино
От мига, в който влиза в тежкото кино и широката публика я забелязва – като киборг в „Ex Machina: Бог от машина“, Алисия Викандер става любимка на критиката и на публиката. Минималистичният трилър Ex_Machina е режисьорски дебют на писателя и сценарист Алекс Гарланд. Психоиграта на котка и мишка и химията, която умее да създава с партньорите си, печелят овации на Викандер за играта й във филма. Там тя се снима за втори път с Донал Глийсън, но за първи с великолепния Оскар Айзък. Ex_Machina е пиршество на качественото кино, а Викандер блести в центъра му като най-манипулативната социопатична машина с изкуствен интелект. Историята се развива във футуристичното бъдеще, където гениален учен – в ролята брилянтният Оскар Айзък , е сътворил първия изкуствен интелект – машина, която може да те заблуди, че е човек. Той кани млад учен – Донал Глийсън, да тества машината. Психотрилърът на Гарланд изкарва Викандер в центъра на холивудското око, а „Момичето от Дания“ довършва започнатото, като й носи най-престижната статуетка.
„Момичето от Дания“ и един „Оскар“
Филмът на британския режисьор Том Хупър е посрещнат с овации. И носи най-престижната статуетка за Алисия Викандер – „Оскар“. Филмът е пищна, цветна и тъжна история на датчанина Ейнар Вегенер, първия трансексуален мъж, който се подлага на операция за смяна на пола, за да се превърне в Лили Елбе. Останал в историята като революционен за медицината случай, Ейнар/Лили е повод за хиляди операции на транссексуални впоследствие. За ролята си на съпругата на Ейнар – Герда, Викандер казва: „Исках да е като удар в корема. Това е нещото, което често търся в работата си. Обичам да се насилвам, да намирам нови страни от себе си и да виждам колко различни са образите, които мога да създам.“
„Момичето от Дания“ има дълъг път към екрана. Когато проектът е планиран, ролята на Ейнар/Лили е дадена на Никол Кидман. Освен че трябва да играе, Кидман решава и да продуцира филма. Още тогава започва търсенето на перфектната Герда и това се оказва доста по-сложно от представите на екипа. Първият избор е Чарлийз Терон, която се отказва през 2008-а. Тогава ролята е дадена на Гуинет Полтроу, която също отпада впоследствие, защото казва, че иска да прекарва повече време със семейството си. Тръгват слухове, че Ума Търман ще я замени. През 2010-а Марион Котияр е обмисляна за ролята, тъй като тя и Никол Кидман искат отново да играя заедно, след като страшно си допадат в „Девет“, а другият им възможен проект The Rivals бе отложен. Година по-късно ролята е дадена на Рейчъл Уайз, която също отпада скоро след това. Никол Кидман се отказва от образа на Лили Елбе и режисьорът Том Хупър, който поема проекта, решава, че иска мъж в главната роля – така се спира на Еди Редмейн, а Алисия Викандер е поканена от него през 2014-а, след като Хупър я гледа в „Ex Machina: Бог от машина“и „Ана Каренина“.
Година след излизането на филма Алисия Викандер разказва пред The New York Times, че създателите на филма са били буквално шокирани, че тя не изглежда скандинавка. „Изсветляваха кожата ми. Хората мислят, че имам тен от слънцето, но това е естественият ми цвят.“ Герда Вегенер – образът на Викандер, по сценарий е бледолика синеока блондинка, докато актрисата е естествена брюнетка с кафяви очи и маслинена кожа. Освен че избелва кожата си, Викандер трябва да носи и руси перуки във филма.
И въпреки това, когато Викандер взима „Оскар“ в една година с Бри Ларсън, Марк Райлънс и Леонардо ди Каприо, наградите на академията са обвинени в расизъм и наречени в социалните мрежи „Прекалено белите Оскари“.