За да стане съпруга на принц Рение III,холивудската звезда Грейс Кели трябвало да плати 2 милиона долара на семейството, управляващо Княжество Монако
За мнозина трагично загиналата Грейс Кели си остава една от класическите красавици на Холивуд. Изящната актриса рязко прекратява бляскавата си кариера, за да се омъжи за принца на Монако. 40 години след смъртта ѝ финансовият следовател Джема Годфри тръгва по следите на така наречените изчезнали милиони на актрисата. И създава документален филм.
Къде са парите
След смъртта ѝ се оказва, че Грейс Кели има само 10 000 долара и порутена къща в Ирландия, останала от семейството ѝ. Какво се е случило с нейните милиони? Джема Годфри се опитва да разбере колко е спечелила Грейс Кели от кариерата си в Холивуд. Също така какви съкровища е притежавала, наследила и завещала. Каква е била истинската цена на внезапното прекъсване на кариерата ѝ? И как – дори след смъртта ѝ – нейното име и образ все още генерират приходи за различни марки?
Годфри е била съветник на Арнолд Шварценегер и на правителството на Великобритания и е бизнес експерт за Good Morning Britain и Sky News.
В своя документален филм тя превежда зрителите през историята на Грейс Кели и нейните пари, позовавайки се на архиви, анализи и интервюта. Непознати до момента случки хвърлят светлина към Грейс, Холивуд и невероятния ѝ живот – от трудното детство във Филаделфия до златната клетка в Монако. Историци, културни коментатори и експерти са интервюирани, докато историята на Грейс Кели се разкрива чрез движението на изгубените ѝ милиони.
През 1956 г. Грейс Кели е на път да спечели мястото си сред холивудските кралски особи. След като печели „Оскар“ за най-добра актриса за ролята си в „Провинциалистката“, тя разменя работата на живота си и парите си за титла, като се омъжва за принц Рение III от Монако. Според документалния филм „Изчезналите милиони на Грейс Кели“ актрисата трябва да плати 2 милиона долара зестра (които се равняват на приблизително 20 милиона долара днес) на Дома на Грималди – настоящия управляващ дом на Княжество Монако, за да се омъжи за принц Рение. Затова ѝ се налага да комбинира състоянието, спечелено от актьорската кариера, със семейното наследство. „Това, което е толкова тъжно в историята на Грейс Кели, е, че тя е трябвало да плати, за да стане принцеса – казва Джема Годфри в документалния филм. – Повечето хора го смятат за приказка – да си тръгнеш от Холивуд и да стигнеш до голямото богатство. Но не е точно така.“
На 18 години Кели се записва на курс по актьорско майсторство в Ню Йорк, където се мести от Филаделфия. Курсът ѝ струва по 1000 долара на месец, които плаща, работейки като модел. Само няколко години по-късно Кели се влива в голямата машина на Холивуд и сключва договор със студио MGM. Според този договор актрисата получава по 750 долара на седмица, а ако снима три филма на година – и бонус от 20 000 долара. Така за 7 години работа (като само 5 са изключително продуктивни и активни за нея) – от 1948 до близо 1955 г., тя печели 273 000 долара. След като взима „Оскар“, приходите ѝ са 250 000 долара.
Майка ѝ – Маргарет Кели, която умира 6 години след дъщеря си, оставя на всяко от децата си по 2 милиона долара. „Ако вземем всички печалби и бонуси през тези пет години в Холивуд, общите приходи на Грейс Кели биха могли да достигнат 1,5 милиона долара (или еквивалента на 15 милиона долара днес) – печалби, които, изглежда, липсват в нейното завещание“, казва Годфри.
Въпреки че американското и ирландското завещание на Кели не отчитат богатството, което е натрупала от сделки с марки, бижута и модни колекции, както и такива от предмети, които е получила като подаръци, всичките ѝ доходи като работеща кралска особа, документалният филм твърди, че има тайно трето завещание, заключено в архивите на Дома на Грималди. „Осъзнаването, че Грейс Кели има само 10 000 долара на свое име в САЩ, разпали любопитството ни. И когато второто завещание от Ирландия беше открито, то категорично предполагаше наличието на друга официална документация за активите на актрисата. Всичко това ни доведе до Монако и до откриването на трето завещание.“
Екипът от разследващи журналисти иска копие на третото завещание от Двореца, но оттам им отговарят, че то не е публично достъпно.
Приблизителното нетно състояние на принца е 1 милиард долара през 2019 г. Един от изводите е, че всички около Грейс Кели – с изключение на самата актриса – са се облагодетелствали финансово от ефекта, който тя има в публичния свят. MGM направи милиони долари от филмите на Кели и дори Монако разчита на привлекателността на принцесата, за да привлече милионери в необлагаемото си убежище.
Назад във времето
Грейс Кели умира на 14 септември 1982 г. в Монте Карло, когато е на 52 години. Шофира тя, а в колата е и 17-годишната ѝ дъщеря Стефани, която скоро навърши 57.
Родена във Филаделфия през 1929 г., преди да се превърне в най-известната принцеса на планетата, тя е актриса, носителка на „Оскар” и любимка на великия Алфред Хичкок. Зад гърба ѝ са 30 филмови заглавия, едва 11 от които са реални филми, когато слага край на приказката Холивуд, за да се омъжи за принц Рение.
Образът ѝ излиза извън времето и все още е модерен. Нейният стил е забележителен и тя е със статут на модна икона.
За нея Hermes създава чантата Kelly bag, един от евъргрийните на марката. Дизайнери като Зак Позен и Томи Хилфигер се вдъхновяват от нея, както и още много техни колеги. Певци като Били Джоел, Мика и Мадона ѝ посвещават песни. Парчетата им We didn’t start the fire, Grace Kelly и Vogue са именно за нея. Последно Никол Кидман я изигра на голмия екран във филма „Принцесата от Монако” с режисьор Оливие Даан през 2014 г. Има и кукла Барби, която носи нейното име и е облечена с известната ѝ сватбена рокля, дело на дизайнерката Хелън Роуз от MGM. Копирана безброй пъти, 50 години по-късно обсипаната с перли булчинска рокля е вдъхновение за сватбената одежда на Кейт Мидълтън.

Перлите – най-добрите приятели на едно момиче
Освен със златните си коси, винаги на великолепни букли, разперените си рокли и чантите, Кели е известна и с любовта си към перлите. Благодарение на нея перлените бижута стават част от украшенията на почти всяка съвременна жена.
През 1954 г., когато Грейс Кели получава „Оскар“, на церемонията е облечена в нежна бледозелена рокля с презрамки и ръкавици, а на ушите ѝ се поклащат капковидни перли. Перли украсяват изящната ѝ визия и следващата година, когато е център на внимание при връчването на престижните награди на филмовата академия в Лос Анджелис.
Киното
Дебютът на Кели е в различни сериали, а когато е на 22, прави и първия си филм – „Четиринайсет часа“. За 6 години Грейс тя работи с най-известните режисьори на епохата.
Според Дж. Ранди Тараборели, който пише книгата „Имало едно време: Зад приказката за принцеса Грейс и принц Рение“, Грейс Кели е планирала да продължи в киното дори след като се омъжи за принца, но буквално дни след сватбата Los Angeles Times цитира кралското семейство, че Рение и съпругата му са решили тя да прекрати кариерата си. Попитана в интервю за The Times малко преди сватбата дали ще продължи да играе и след брака, Кели отговаря: „Е, това решение ще бъде взето от принца.“
Пет години след сватбата си Грейс Кели планира да се завърне в Холивуд с главната роля във филма на Алфред Хичкок „Марни“. Режисьорът пътува до Монако, за да говори с нея. Но в книгата „Хичкок и създаването на „Марни“ журналистът Тони Лий Морал казва, че Грейс Кели в крайна сметка отказва заради проблеми между Монако и Франция. Ролята в „Марни“ отива при Типи Хендрън.
Една от най-известните роли на Кели и до днес си остава в трилъра „Набери М за убийство“ от 1954 г. Това е първият филм на големия режисьор, в който актрисата участва в главната роля. Същата година Хичкок прави втори трилър, отново с Грейс Кели в ролята на основния женски персонаж. Партнира ѝ Джеймс Стюарт, а филмът е „Прозорец към двора“. През 1954 година се появява и „Провинциалистката“ – тази роля вади Грейс Кели от клишето на беззащитната красавица, която си губи ума по мъж. В черно-бялата лента Кели играе жена, която губи желание за живот след смъртта на сина си. Именно това е филмът, който ѝ носи „Оскар“ за най-добра женска роля.
Преди да напусне Холивуд, Кели прави трети и последен проект с Алфред Хичкок – „Да заловиш крадец“. Играе богата американска наследница, а Кари Грант – крадец. Действието се развива на Френската Ривиера. Лебедовата песен на Кели е „Висше общество“ от 1956 г., филмът е сниман малко преди да се сгоди за принц Рение, а излиза преди сватбата им. „Висше общество“ е мюзикъл, римейк на филма с Катрин Хепбърн от 1940 г. „Филаделфийска история“ и е страхотна комедия с участието на Франк Синатра, Селест Холм, Бинг Кросби и Луис Армстронг, който изпълнява и музиката.