Фани Ардан – неукротима пламенна диващина

Фани Ардан
Pascal Le Segretain/Getty Images

На 75 тя има една все още несбъдната мечта – да бъде фризьорка из дълбоката провинция на Сицилия, а в нейното салонче всички да изпитват френската радост от живота

В драмата „Младите любовници“ героят на Мелвил Пупо – лекар на 45, напуска съпругата си, негова връстница, за да отдаде душата и тялото си на Шона. Дамата, в чиято роля е Фани Ардан, може да му бъде майка и е заплашена от Паркинсон. Когато въпросният Пиер делово информира жена си, че има връзка с Шона, чува изумения ѝ смях.

С Мелвил Пупо в „Младите любовници” – филм за любовта без възраст и условности

В кадрите, в които Пиер и Шона се любят, тялото на Фани Ардан не е скрито, няма естетско завоалиране, а овехтели нощници и леко размъкнати дрехи, защото нейната архитектка е над дребнавите битовизми. А Пиер я обича, въпреки че не отговаря на клишетата за младост и илюстративна хубост, а скоро ще бъде и клиничен случай. Но за него има значение само това, че дишат един и същ въздух.

Покрай чудесния филм на Карин Тардийо поклонниците на качественото кино и на голямата Фани Ардан изведнъж си дадоха сметка, че вероятно и тя вече е във възрастта на своята Шона. Сред табутата във Франция обаче фигурират два въпроса: „На колко години сте?“ и „Каква заплата получавате?“ Така че няма да изпадаме в детайли за достолепния полуюбилей на Фани Маргьорит Жюдит Ардан, толкова царствена в своята съвършена женственост и в пиперливия си език. „Все по-често ще гледаме по-стари актьори на екрана, защото киното е като виното“, коментира тя. И добавя, че жената е като шампанско. Затова с удоволствие се слива с Шона – и двете отказват да спрат, да буксуват, да бъдат „достолепни“.

Усмихната, непредсказуема и чувствена е Фани Ардан и в новия си филм „Кралете на пистата“. Комедийната възхвала на матриархата тръгна наскоро във Франция.

Ароматът на синята кръв се носи около Фани по рождение. Момичето от забележителния със своята кралска атмосфера Сомюр на река Лоара израства в Монако, където баща ѝ – Жан Ардан, висш офицер от кавалерията, е комендант в имоти на династията Грималди. Записват бъдещата звезда в католическо училище, където усвоява изкуството да излъчва миротворност. Толкова е изящна, грамотна и овладяна, че баща ѝ я готви за дипломатическа кариера. Тя се влияе силно от твърде противоречивата му натура – въпреки че е потребител на монархическия „бизнес“, той се отнася с ирония към него. Може би заради това никак не са богати – за тях двамата, както и за цялото семейство, е важна идеята за независимост, същностни са любовта и изкуствата. Фани и сестра ѝ Делфин всеки ден четат на глас любимите си книги. А когато майка им започва да задава много въпроси, очертавайки „моминските“ им задължения, двете ловко я „премятат“ като истински пънкарки. Фани още тогава обича да бъде някой друг, още тогава е играещият човек. На 17 влиза в университета на Екс ан прованс, където, учейки политология и международни отношения, попада сред синове и дъщери от своята каста. Тя обаче има коренно различни намерения от състудентите си. Желанието ѝ я отдалечава от висшето общество и я приближава до народа – да бъде актриса. Да осъществява „аз“-а си сред демокрация и разкрепостеност.

Първата ѝ роля е на сцената. Театърът я изпълва с неподозирани енергии, там придобива самочувствие, но не и популярност. Изисканата ѝ красота няма как да остане в камерните пространства на Мелпомена. В киното дебютира на 30 в „Кучета“, където се запознава с Жерар Депардийо. Някои критици отбелязват, че не е достатъчно хубава – визията ѝ няма нищо общо с леко сладникавото Барби излъчване ала Брижит Бардо, че гласът ѝ е по-скоро плътен, без модулациите на евтините прелъстителки. За да предизвика отрицателите си, обува токчета и става още по-висока. Понякога живее в пълен хаос – оставя се върху вълната на любовта, разумът е някъде в миманса. Но това съвсем не означава, че е лек характер – като всеки Овен е упорита и обсебваща.

С Франсоа Трюфо – кинаджията, прочут не само като бащата на Новата вълна, но и като режисьора, който се влюбва във всяка своя актриса, умира в ръцете на Фани
Фотография / William Karel/Sygma via Getty Images

В първия сериал, в който участва, я вижда Франсоа Трюфо, лидерът на Новата вълна във френското кино, носителят на „Оскар“ за „Американска нощ“. Той е роден 15 години преди Фани от малолетна представителка на едрата парижка буржоазия, отгледан от баба си и дядо си в сърцето на столицата. С Ардан ги сближава тъкмо тази хиперактивност на Девети район в Париж, изпълнен с контрасти – от легендарната Опера Грание до прочутите „Мулен руж“ и площад „Пигал“ с жриците на платената еротика.

Снимайки се в „Съседката“ – един от късните филми на Трюфо, Фани попада в сложен триъгълник на чувствата. На единия му край е сродният ѝ по дух и бунтарство режисьор, в другия е партньорът ѝ по сценарий Жерар Депардийо, също толкова хулиган и провокатор на страсти и контрасти. Фани, възпитана в дворцовите порядки и хайлайфа, е опиянена от тоталната освободеност на Жерар, този абсолютен плебей от Шатору, който тогава вече е високо тиражиран секссимвол, макар и далеч от класическите образци. Ардан получава първия „Сезар“ – френския „Оскар“, за изпълнението си в „Съседката“. Зашеметена е не само от наградата, но и от финала на филма, в който нейната Матилд застрелва любовника си, а после и себе си.

Да умреш от любов, е напълно разбираемо за Фани Ардан, за която чувствата са над всичко. Дори когато е на официална вечеря, има навика да пита съседа по маса дали обича жена си – не смята, че има нещо по-интересно за обсъждане от емоциите.

Фани и Депардийо са много близки приятели, а може би и нещо повече от половин век насам
Фотография / William Karel/Sygma via Getty Images

Отношенията си с Депардийо във времето Фани описва с различни формулировки, но нито една от тях не оставя съмнение, че се обичат по всички възможни начини, продължавайки да си партнират и пред камерите, и в театъра.

Но Ардан остава с Франсоа Трюфо до смъртта му през 1984 година. Той умира от тумор в мозъка само на 52, след като е разбил сърцата на кинодивите Мари-Франс Пизие, Жана Моро, Джули Кристи, Жаклин Бисе, само Изабел Аджани отхвърля ухажванията му. „За него всеки филм беше въпрос на живот и смърт. Казваше, че на екрана влаковете никога не закъсняват. Затова всяко начало на снимки беше спасение, повторно откриване на смисъла. Франсоа проповядваше, че животът е непредвидим, но времето спира в киното. Той вярваше, че който обича живота, обича киното – и обратното“, връщала е лентата Ардан.

Душевното си състояние след смъртта му тя сравнява със скок в празен басейн. Но едва на погребението му разбира, че и той като нея през последните си години е обичал двама души едновременно. Другата вдовица край ковчега е Катрин Деньов. Тя е може би най-голямата любов на Трюфо – след смъртта на сестра ѝ Франсоаз Дорлеак, която първа влиза в сърцето на невинаги стабилния психически режисьор. Но последната жена до Трюфо е само и единствено Фани Ардан, която го зарежда със смелост, жизненост, чувство за хумор и „пламенна диващина“, както споделя приживе той. Тя пък го нарича „леко инфантилен индивидуалист, който дава воля на чувствата си“. Трюфо я учи на нещо много ценно – да преценява плюсовете и минусите в киното, да казва „не“ на конвенционалните оферти и „да“ на естетите в седмото изкуство.

Между майсторите, привлечени от уменията и харизмата на Фани, е и Франко Дзефирели. Италианският маестро я кани да се превъплъти в Мария Калас. Джеръми Айрънс веднага потвърждава, че ще ѝ партнира, без изобщо да е запознат с предлагания му образ – толкова е омаян от Ардан. Докато снимат, Дзефирели рони сълзи от умиление, убеден, че духът на Калас се е вселил у Фани. А Ардан приема възторга с кралско спокойствие, уточнявайки, че комплиментът е като парфюм. Успява да предаде тази изтънченост и на трите си дъщери. Първата е Люмир Левер, родена през 1975-а, чийто баща е актьорът Доминик Левер, основател на едно от най-елитните театрални частни училища в Париж. Тя ще зареже семейния занаят, за да се отдаде на академична психология. През 1983-та Фани ощастливява Франсоа Трюфо с Жозефин, която ще се посвети на визуалните изкуства. През 1989-а на бял свят идва Баладин – момичето на оператора, режисьор и продуцент Фабио Конверси, което ще стане певица и композитор.

Spread the love
More from Албена Атанасова
Саня и още три   
В „Никога не е просто секс“ войната между половете започва с отчуждение...
Read More
0 replies on “Фани Ардан – неукротима пламенна диващина”