Ефектът Celiné

Кои са брандовете, следващи линията, наложена от Фийби Фило

Текст Галина Друмева

Незабравимата декада, в която британската дизайнерка Фийби Фило стоеше начело на модна къща Celine, все още измъчва модния свят със сладки спомени за остър като нож минимализъм, категоричен и женствен дори в неизменните андрогенни заемки. Работата й за бранда „пренаписва идеята за това какво желаят да носят жените със своите изчистени линии и базова цветова палитра“, казват от изданието Business of fashion. Самата дизайнерка описва работата си като приземяване на предлагането от модния подиум. „Почувствах, че е време за по-реален подход към модата, за дрехи красиви, въздействащи и с идеи, но извлечени от реалния живот, който ги движи“, казва Фило пред британския Vogue. И наистина нейните настроения отразяват перфектно духа на времето, което води до двуцифрен ръст за Celine и нов списък от култови артикули в предлагането им. Неочакваното напускане на дизайнерката през 2018-а обаче оставя празнина в модния пазар и в гардероба на динамичните работещи жени по целия свят. Така нестихващото пазарно търсене не позволява на модната индустрия да забрави с времето творенията на Фило. За щастие четири години след раздялата на дизайнерката с френската модна къща минимализмът с намигване е все още жив и процъфтява. Той отстоява позициите си от Европа до Австралия благодарение на млади и стари брандове като Nanushka, Lemaire, The Row, Bassike и Khaite, чиято естетика издига в култ кодовете на „стария“ Celine.

Nanushka

„е любимата веган модна марка в Инстаграм“ според L’Officielle и бързо се превръща от новобранец в култ. Модни блогъри като Ейми Сонг с шест милиона последователи и Ксениа Адонтс – с двумилионна аудитория , се надпреварват да комбинират облеклата на унгарския лейбъл във визиите си още със създаването му през 2006 година. Така с тяхна помощ и с помощта на екофилософията си Nanushka е вече международно разпознаваемо и обичано име. Дизайнерката Сандра Сандор, която стои зад бранда, посочва, че създава модерен универсален гардероб за модерния човек с цел да представи красив нов ежедневен стил. Той включва базови модели като байкър шорти, свободни максирокли, оувърсайз ризи с прорези, ленени комплекти от оувърсайз топове и къси панталони с басти, както и класическо-артистични аксесоари като обемни трапецовидни градски чанти с декоративни шевове, минималистични чехли с подплатени каишки и пантофи с квадратни носове от мрежеста материя. Всички в бежово, бяло, каки и сезонните тревнозелено и розово. Това усещане за униформен стил навява спомени за характерния за Фийби Фило градски гардероб, фокусиран около ценности като функционалност, майсторско изпълнение, внимание към детайлите и използваните материи. От Nanushka вярват, че удобната дреха е по дефиниция красива, и се съсредоточават върху веган кожа и други екоматерии, но едновременно с това превръщат и най-простата дреха в не точно това, което се очаква. За есен-зима 2022 мъжкият и дамският гардероб е едно, а всичко може да се носи върху всичко – поли с прехвърляне върху широки мъжки панталони с басти, копринените шалове с монограм в кафяво или бежово – като престилки върху връхните дрехи, а огромните карирани шалове, напомнящи одеяло – омотани няколко пъти вместо връхна дреха.

The Row

Със сигурност разликите между „стария“ Celine и популярния бранд The Row, основан от сестрите Олсен през 2006-а, са много и всеобхватни. И все пак в отсъствието на Фийби Фило всяко креативно усилие в посока на артистичния минимализъм идва като глътка свеж въздух. Така в случая Фийби вибрациите звучат от обичайната и за The Row неутрална палитра и фокус върху суперлуксозни материи и нетрадиционни конструкции на силуетите. Да живеят носените с гърба напред обемни мъжки сака в комбинация с висок ток и панталони-кюлоти, всичко изцяло в черно, от сезон pre-fall 2022. Да и на преувеличено широките крачоли на панталоните с висока талия, носени със семпли тениски. Докато модата навлиза в своята хедонистична фаза, изваждайки тялото на показ, The Row остават верни на себе си, посочват от Vogue. Показвайки пълен тренд непукизъм и за настоящите сезони, предложенията им все пак остават свежи – за пролет-лято 2022 с изобилие от оувърсайз силуети, плисета и напластяване. Какво може да е по Celine от визия, състояща се от бежов топ със строга кройка и стоманеносива, гънеща се като вода плисирана пола до глезена в комбинация с акцент – червени спортни обувки и две чанти, носени в ръка и на кръста. При основаването на The Row “целта беше да видим дали, ако нещо е направено красиво, от страхотна материя, с добра кройка, ще се продаде без лого или име върху него. И се получи“, разказват дизайнерките пред Vogue в интервю от 2019-а по повод дебюта си – с един-единствен дизайн – бяла тениска без лого, която продават на бутик в Лос Анджелис. Днес разширената линия на предлагането им остава вярна на първоначалната философия – да предложи гардероб за уверената в себе си жена, която предпочита фината елегантност пред екстравагантността.

Bassike

През същата година като The Row – 2006-а, на другия край на света се ражда модната къща Bassike (произнасяно като английската дума, означаваща базов). Към момента австралийският бранд е представен от повече от 80 международни ритейлъра, а представянето и продажбите им продължават да растат. За разлика от „стария“ Celine от Bassike не ограничават основната си палитра само до неутрални нюанси, защото философията им включва и глътка необичаен солен морски въздух под формата на сърфинг културата на северните плажове на Сидни. Именно там се намира щабквартирата им от създаването си до днес. Най-новата им колекция за ваканционен сезон 2023-та включва суперсвеж капсулен гардероб, противопоставящ строго черно и бяло с весело австралийско оранжево и морскосиньо-зелено, както и луксозна черна кожа с нежни плетива, напомнящи рибарска мрежа. Резултатът идва под формата на черни гащеризони с прорези на талията, дълги до земята плетени на една кука рокли в оранжево, носени с черни кожени сандали, бермуда шорти с черно-бял принт, комбинирани с цял черен скуба костюм и кожени сандали с ток и тънки каишки, както и оувърсайз плетени топове и асиметрични детайли в наситено морскосиньо-зелено. Както казват създателките на бранда Дебора Самс и Мери Лу Раян, Bassike „носи в ДНК-то си лекотата и жизнеността на австралийския плажен живот“. И вдъхновява с идеята си да предложи базов гардероб с елементи с високо качество и от устойчиви материи.

Lemaire

За разлика от останалите минималистични брандове  френската луксозна модна къща Lemaire съвсем не е нов играч на пазара. Създадена още през 1990-а от дизайнера Кристоф Лемар, който се подвизава като креативен директор на гиганта Hermes от 2000-та до 2014-а, тя набира истинска популярност през последните години, утроявайки онлайн продажбите си само за 12-те месеца на 2019-а. Като бранд, който според модните медии „поставя небрежния лукс на картата“, Lemaire вдъхновява почитателите на минимализма буквално с градската униформа, от която се нуждаят. Колекцията за пролет-лято 2022 не попада в цветния тренд капан на сезона и вместо това остава вярна на обичайната за модната къща палитра от приятни за окото землисти цветове. Предложенията включват богато разнообразие – от задължителната обемна кожена чанта, оставяща ръцете свободни, до рокли-ризи, ленени бермуди, свободни блузи и спортно-класически тренчкоти. Всичко това, пречупено през Фило леща – роклите-ризи, изработени с излишък от лек плат, набрани силно на кръста с колан и с артистично небрежно деколте с копчета чак до гърба; леките връхни дрехи с шал-качулка като за градско сафари; бермудите, пристегнати на кръста с въже и комбинирани със строго официални мъжки блейзъри. Същото се отнася и за предходните сезони, както и за предстоящия есен-зима 2022 – всичко едновременно е и не е каквото изглежда – миди- и максиполи, пристегнати с къса престилка в тон, роклите, носени над тесни издължени ластични клинове, черните кожени тренчкоти – с креативни ревери и вътрешност в контрастно бяло. Вече в партньорство и с допълнителен капитал от Uniqlo, Lemaire продължава да расте и обещава да отстоява позициите на култовия артистичен минимализъм.

Khaite

е онзи бранд, който преди няколко сезона „изобрети“ и популяризира толкова простичките, а толкова гениални плетени блузи с дълбоко сърцевидно деколте. Напълно наводнил от споделяния Инстаграм и в хиляди интерпретации в изпълнение на достъпните high-street марки, моделът е „изкусно изработен“ по определението на ритейлъра Moda Operandi и включва три ключови детайла – сърцевидно деколте, релефна ластична плетка и разширяващи се ръкави. Други ключови модели за модната къща са и плетена бодикон рокля с отличителното сърцевидно деколте, жилетки с широки А-образни ръкави, както и комплект от жилетка и силно скъсен плетен топ-сутиен в тон. Небрежно-секси комбинация, която също се превръща в абсолютен хит и повод за копиране с помощта и на актрисата Кейти Холмс – заснета от фотографи, облечена в жилетка и сутиен Khaite в ежедневието си. Модната къща е основана през 2016-а в Ню Йорк от Катрин Холстийн и се радва на съществена отличителна черта – нейният минимализъм носи като акцент доза фатална женственост. Както посочват от официалния сайт на Khaite, дрехите им предлагат свеж баланс на противоположности – минало и бъдеще, женствени и андрогенни детайли, сила и нежност, структура и ефирност, чувственост и лекота. Така за есен-зима 2022 жената Khaite е облечена с кожени ултраминиполи и байкър якета, с възможно най-големите и структурирани класически двуредни мъжки сака и панталони с басти, носещи духа на Фийби Фило, със следващи формите на тялото монохромни рокли с едно рамо и един ръкав, както и с класически тренчкоти.

Spread the love
Tags from the story
,
More from divamagazine.bg
Гледаме документалния филм на HBO „Тина“ от днес
„Интимен портрет на една легенда“ – така е представен новия документален филм...
Read More
0 replies on “Ефектът Celiné”