Смятан днес за един от водещите световни (не само) модни фотографи, испанецът Еухенио Рекуенко завършва изящни изкуства със специалност живопис, макар оттогава почти да не е рисувал, както признава самият той. И все пак преминавайки през историята на изкуството, той тренира окото си, талант, който ще се окаже ключов за успеха му.
Когато обърне поглед назад, две са решаващите събития в професионалната му кариера, а именно срещата с испанската мода в момента на нейния възход преди близо три десетилетия и първият контакт с фотографията. Започва да снима с удоволствие и спокойствие, породени най-вече от факта, че тогава няма намерение да се занимава само с това. „Когато започвах, модата беше пълна с креативност, буквално те поглъщаше и те отвеждаше в някакво магическо място“, спомня си Рекуенко. Сега Camera Work Gallery в Берлин показва до 13 април неговата самостоятелна изложба „Хиляда и една нощ“ с двайсет предимно широкоформатни творби, обхващащи три десетилетия (2006-2023). В същото време Рекуенко е представян ексклузивно в целия свят от същата водеща галерия за съвременна фотография.
Dreams Number 9, 2007
Фотография © Eugenio Recuenco / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
Работата на Еухенио Рекуенко се характеризира с артистична визия с висока разпознаваемост. Фотографията и сценографията се преплитат и открито се вдъхновяват от историята на изкуството, киното и приказките. Това води до пищни сюрреалистични творби, реализирани с техническо и естетическо съвършенство. Фотографиите се основават на емоционална дълбочина, която води до сложност на разказа. Тези застъпени в изложбата новаторски подходи и артистична оригиналност са ясно доказателство, че неговото творчество е оказало трайно въздействие върху съвременната фотография и пазара на изкуство, казват от галерията. Според самия Еухенио Рекуенко той се интересува по-скоро от цялостния образ и хармонията в атмосферата, а не точно от фотографията сама по себе си.
„Пикасо“, 2012
Фотография © Eugenio Recuenco / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
От игла до конец
Характерната за съвременната рекламна и модна фотография комбинация от лукс, блясък и красота е неизменна част от работата на Рекуенко. Той планира всеки детайл – от първата визуална идея до композицията и обработката, като участва активно във всяка фаза на процеса. По това си прилича с фотографи като Хелмут Нютън, Дейвид Лашапел и Ървин Олаф. Всички те успяват отново и отново да се адаптират към творческия дух в редакциите на списанията, рекламните агенции и пиар отделите на големите компании и да ги убедят с изключителните си визуални концепции. От Нютън например „заимства“ странните комбинации от мода и голота насред силно напрегната атмосфера, а от Питър Линдберг – специалното внимание върху позата и жестовете на моделите, казва историкът на изкуството д-р Матиас Хардер, директор на фондация „Хелмут Нютън“ в Берлин. Според него, когато гледаме фотографиите на Рекуенко, „не вярваме съвсем на това, което виждат очите ни, и нашето съзнание трябва да се бори, за да състави логичен образ от фрагментите реалност и визуалните илюзии. Артистът представя своите творби като приказка на няколко пространствени и времеви нива, което неизбежно ни кара да продължим разказа в собственото си съзнание“.
„На чай“, 2006
Фотография © Eugenio Recuenco / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
Караваджо, Веласкес, Хичкок
Пространството се превръща в сцена, моделите – в актьори, а Рекуенко – едновременно в режисьор и фотограф. В разнообразното му творчество откриваме несравними и често парадоксални емоционални образи, понякога иронични или ужасяващи, друг път нежни и чувствени. Във фотографиите му са скрити мистериозни или тревожни истории и всички те се случват едновременно. Статичните изображения създават впечатлението за триизмерен филм с богати декори.
„Всички приказки на света“, 2009
Фотография © Eugenio Recuenco / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
Заимстванията от множество класически произведения от историята на изкуството и киното внасят в творбите му усещането за Караваджо, Веласкес, Дейвид Линч или Алфред Хичкок. Друг от големите му източници на вдъхновение е Стенли Кубрик със своите филми „Бари Линдън“, „Портокал с часовников механизъм“ и „2001: Космическа одисея“. Както и легендата на нямото кино Бъстър Кийтън.
„Лудост“, 2015
Фотография © Eugenio Recuenco / Courtesy of CAMERA WORK Gallery
Еухенио Рекуенко коментира, че намерението му е да създаде паралелна реалност. Създаваните от него светове изглеждат едновременно нереални и виртуални, обитавани от герои, затворени в балон извън границата на времето. Дори не е необходимо да се търси истинността и автентичността на образите, тъй като това са фантастични светове с различни метаравнища и огромно трагично величие. И в същото време тези образи са изпълнени с много от копнежите на съвременния човек. Във всички тях и отвъд обикновено фината съблазън, присъща на модната фотография, хората са несъмнено сексуални същества. Елегантност, креативност и визуална изобретателност вървят ръка за ръка в образите на Рекуенко. Озоваваме се пред ексцентричните видения и кинематографичния му талант. Светлините угасват и филмът започва в съзнанието ни, твърди д-р Матиас Хардер.
Кой е Еухенио Рекуенко
Роден през 1968 г. В Мадрид, учи изящни изкуства, преди да се съсредоточи върху фотографията. В началото на кариерата си работи за списания като GQ, View и Vogue, както и за кампании на марки, сред които Diesel, Wilkinson и Nina Ricci. Освен това Рекуенко е нает като художествен директор в Ню Йорк за операта Les Huguenots. Започва да продуцира реклами, късометражни и документални филми, както и да създава музикални клипове. Получава множество награди за работата си, включително Националната награда за фотография ABC (2004), „Златен лъв“ в Кан (2005 и 2013), бронз на Иберо-американския фестивал на рекламата. Работите му редовно участват в международни самостоятелни и групови изложби в Ню Йорк, Хамбург, Барселона. През 2007, 2011 и 2021 г. е поканен да изработи дизайна на календара Lavazza. Живее и работи в Мадрид и е смятан за един от най-креативните съвременни фотоартисти.