Тя вече е направила своите малки революции, но може би сега предстои най-вълнуващата, най-важната – нейният собствен бранд
След напускането на Celine, Фийби Фило се оттегли от света на модата, но вече е готова да се върне в него. По най-блестящия начин – със собствен бранд. След като изтупа праха от две легендарни модни ателиета и остави трайна следа в историята на модата, тя съвсем не е приключила. Това лято Фило обяви завръщането си и след близо четиригодишно отсъствие е готова да направи най-смелата стъпка – да превърне името си в бранд. Това обаче ще се случи под крилото на модния конгломерат LVMH, под чиято шапка през 2022 година дизайнерката ще направи своя пореден дебют, може би най-важния досега. Неведнъж Фийби Фило е определяна като създателка на съвременния минимализъм, налагайки най-рационалния и изискан дамски гардероб, а когато пое творческото лидерство в Chloé, тя преоткри и наложи бохо шик визията на бранда. По-късно направи същото и в Celine.
Модните критици са разколебани къде всъщност са силата и стилът на Фило и в какво евентуално ще ги превърне тя, когато трябва да бъде себе си. Ясно е само, че LVMH ще има миноритарен дял от нейната марка, защото да бъде независима, да управлява и експериментира при нейни собствени условия е изключително важно за нея. И допълва, че по всяка вероятност ще бъде базирана в Лондон, където е семейството й.
Фийби Фило никога не е следвала тенденциите. Тя ги създаваше. Създаваше дрехи за себе си, които след това да споделя с дамите, които биха се обличали елегантно, фино, изискано. Едно от нещата, които наложи, са обемните палта и костюми, вдъхновени от мъжкото облекло, докато беше в Celine. Тя предефинира класическия силует на марката, за да проправи път на андрогинния стил, наричан полово неутрален. Намери златната среда между комфорта, лукса и минимализма, за да накара жените отново да се чувстват добре в дрехите си, и извади на показ простотата в най-изискания й вид. Фило показа, че перфектна кройка на костюмите не е запазена марка за мъжете и че те може да бъдат също толкова перфектно приспособени и за дамите.
Преди това в Chloé върна под светлините на прожекторите големите и отличителни чанти с модела Paddington. В началото на 2000 година, когато всички носят миничанти, тя си позволява да навлезе в максимализма и да промени хода на тенденциите. След това марката няколко пъти преработва този модел, останал в архивите като един от емблематичните за Chloé. На нея дължим и дънките с висока талия, връщайки се отново в началото на новото хилядолетие, когато ниската талия е на почит. За да направи отпор срещу кльощавите фигури, които единствено могат да си я позволят, Фило показва, че високата талия е много по-стилна, по-удобна и – да, все още е далеч по-предпочитана двайсет години по-късно.
Фило е способна да превърне всичко, до което се докосне, в чисто злато – докато е в Chloé от 2001-ва до 2006-а и след това в Celine от 2010-а до 2018-а, тя изведе и двете френски модни къщи на върха.
Донякъде успехът й е предсказуем, тъй като е минала по пътя на много от големите имена в модата. Родена на 1 януари 1973 година в Париж в семейство на англичани, Фийби от малка е възпитавана с артистичния усет на своята майка – галеристка и графичен дизайнер, която стои зад създаването на обложката на албума на Дейвид Боуи Aladdin Sane. Майка й е и нейното вдъхновение за 70-арския облик на някои от колекциите, които по-късно създава. „Тя имаше свободата, за която сега копнеем. Липсата на натиск, който усещаме днес. Животът беше много по-прост.“ От нея научава и един от най-важните уроци в живота си – да не иска твърде много, защото перфектният мъж не съществува.
Тя е едва двегодишна, когато със семейството й напускат Париж, за да се завърнат в Англия, затова и спомените й оттам почти липсват. Историята й с модата започва на 14-годишна възраст, когато получава шевна машина за рождения си ден и започва да прави дрехи за себе си и за приятелите си. По-късно се озовава в най-престижната академия за мода – Сейнт Мартинс в Лондон, където отеква ехото на брилянтните Алекзандър Маккуин и Стела Маккартни, с нея се запознават още там. След това Стела й става шеф в Chloé през 1997 година. Фило е нейната дясна ръка и двете поставят основите на успеха на френската марка. И когато Маккартни се оттегля, за да създаде собствен бранд, няма по-подходящ наследник от Фийби. Момичето, което още тогава френският Vogue определя като „Шанел на новото време“.
„Майстор на несъвършенството“ пък я нарича Андре Леон Тали. През 2006-а обаче Фило се оттегля от модата в името на семейството и поставя любовта преди кариерата. Само две години по-късно обаче Бернар Арно успява да я убеди да поеме творческото ръководство на Celine, където след напускането на Майкъл Корс през 2004-та цари хаос и безвремие. И Арно е убеден, че Фило ще изведе марката на предните позиции отново. Тя приема с едно-единствено условие – да работи от Лондон, за да бъде до семейството си. През следващите десет години Фийби прекроява Celine, прекроява и модата със своята минималистична естетика, която винаги е била отвъд тенденциите. Именно Фило изведе Birkenstock на модния подиум още през 2013-а и показа на целия свят колко по-стилно, но и удобно е да носиш белите кецове Adidas Stan Smith вместо убийствено високи токчета с черен костюм. Тази нейна чувствителност към противоположностите, които се привличат, заедно с женствеността, практичността и дискретността превърнаха нейната визия за Celine в истински култ. Визия за жените, които обичат дрехите, новостите, но искат да носят нещо отвъд времето на лесно смилаемите и отминаващи тенденции. Визия от жена за жени. И тя ще има своето продължение…