Марго Роби е превъплъщение на американската мечта. Само на 32 години тя е снимала с някои от най-популярните и успешни режисьори в Америка, омъжена е щастливо, изглежда великолепно, има талант и чувство за хумор и през следващите няколко години няма намерениеда слиза от големия екран. Вярваме, че филмът „Барби“, където тя ще даде живот на известната кукла, ще бъде по-добър от представите ни за такъв тип филми само заради нейното участие.
Марго Роби изгрява на небосклона на Холивуд гръмко в похотливия шедьовър „Вълкът от Уолстрийт“. От нежното секси стъпване върху лицето на Леонардо ди Каприо чак до налепеното с пачки голо тяло на актрисата, Роби заслужава да се гледа във всеки кадър от филма на Мартин Скорсезе. Играта в лентата ѝ донесе награда Empire през 2014 г. и номинация за филмовите награди на MTV, както и номинация за „Изгряваща звезда“ на британската киноакадемия БАФТА. Първата ѝ номинация за „Оскар” е само три години по-късно.
Миналата година Роби участва в два филма на двама големи режисьори. „Амстердам“ на Дейвид О. Ръсел я представи като ексцентрична красавица с афинитет към интриги и приключения. Деймиън Шазел ѝ даде ролята на актрисата Нели Ларой в експлозивния „Вавилон“, който освен че ни накара да стоим мирно в кината в продължение на три часа и да зяпаме с отворена уста, ни показа един прелъстителен и покварен Холивуд.
От Австралия до Холивуд
Марго Роби се ражда в крайморския град Голд Коуст и прекарва по-голямата част от детството си във фермата на баба си и дядо си, от които всъщност е отгледана.
Трето от общо четирите деца в семейството на физиотерапевт (майка ѝ) и земеделец, тя казва, че разводът на родителите ѝ оформя нейния характер. Кръстена Марго Ели Роби, още докато е малка в семейството ѝ, а и в училище я наричат Maggot, буквално значи „нещо дребно“. Малкият ѝ брат Камерън Роби също се опитва да е актьор. Най-известното му появяване пред камера до момента е във филма I.C.U. рамо до рамо с известната му сестра.
Роби е спортна натура, участва в училищни пиеси и има добри оценки по почти всичко в училище.„Когато завърших на 17 години, всички ми казваха, че трябва да уча право“, споделя тя. Но още тогава забелязва, че когато майка ѝ говори за собствената си младост, набляга на вълнуващите неща – приключенията, пътуванията с раница и никога на ученето. „Реших, че не искам да харча пари, които нямам, за нещо, което не искам да правя, само за да връщам заем до края на живота си. Защо да спазваме това неписано правило?“ Затова вместо да прави юридическа кариера, Марго стяга багажа и заминава на юг в Мелбърн, за да започне работа във веригата за бързо хранене Subway. За известно време работи дори в метрото в Мелбърн, а в едно свое интервю казва, че е вършила толкова различни и неприятни неща, че в един момент е станала
професионалист в правенето на сандвичи с шунка
Първоначалният ѝ план е да започне работа като актриса или да пътува. В крайна сметка успява да направи и двете. Първият ѝ ангажимент е в австралийския сериал „Съседи“. В средата на двегодишния си договор със сериала прави обиколка с раница из Европа. Ролята в “Съседи” ѝ носи няколко номинации за престижните австралийски награди Logie Awards. Когато договорът ѝ за сапунката приключва, тя вече има самочувствието да откаже продължение. Вместо това се качва на самолета за Америка. Буквално и преносно. Първата си роля в американска продукция получава в сериала „Пан-Ам“ – на стюардеса от златните години на професията, партнирайки си с Кристина Ричи. Шоуто изкарва едва един сезон, но бетонира сладката блондинка в индустрията и възходът на кариерата ѝ е просто въпрос на време.
Точно е приключила с „Пан-Ам“ и вече е избрана за филма на Мартин Скорсезе „Вълкът от Уолстрийт“. Това е моментът, когато решава окончателно да смени местожителството си. Тя и група приятели буквално се натъпкват в дом под наем в Клафам Таун, Лондон, защото трябва да пестят пари. А вечерите прекарват в местния бар. „Най-хубавите времена“ нарича Марго този период от живота си, спомняйки си разговорите, шегите, зараждащите се любовни афери и бизнес решения, а и големия махмурлук на сутринта.
В компанията от седем души, населяващи къщата под наем в Лондон, е и Том Акърли, който работи в киноиндустрията и с когото Роби се запознава през 2013-а в Белгия на снимките на „Френска сюита“. В началото са просто приятели. В деня, в който наемат квартирата, Марго лети за Ел Ей на Златните глобуси, където „Вълкът от Уолстрийт“ е номиниран за няколко награди.
В началото на връзката им Марго и Том не казват нищо. „Пазехме го в тайна. Защото не го приемахме на сериозно. О, каквото и да е, ние сме просто приятели, ние сме просто приятели.“ И тогава изведнъж… всички разбраха. Беше драматично. Няма да навлизам в подробности, но беше доста кофти. Къщата ни се превърна за момент в шоуто на Джери Спрингър. Но след това нещата се успокоиха и всичко беше наред. В началото всички казаха: „Не! Това ще съсипе групата ни!“ Но така и не стана. Което беше супер.“
Три години по-късно двамата се женят. Казват си „да“ през декември 2016-а на малка семейна церемония в Байрън Бей, Австралия, а кума е сестрата на Роби – Аня.
По същото време Роби се учи интензивно да кара зимни кънки, за да се подготви за „Аз, Тоня“. Тя и Том продължават да живеят с останалите си петима съквартиранти и приятели в къщата в Лондон. „Всъщност една от съквартирантките ни каза: „Вече сте женени, трябва да живеете сами.“ Честно казано, не ни беше хрумнало. Бяхме: „Хм? Какво?
Само ние двамата? Това ще бъде странно
И първия път, когато бяхме сами вкъщи, наистина беше странно. Хубаво, но ни липсваше да има купища хора наоколо.“
Том Акърли е съосновател и на продуцентската компания на Роби заедно с една от техните приятелки от групата в Лондон, както и приятелка от детството на Марго. Всички са копродуценти на „Аз, Тоня“. Компанията кръщават Lucky Chap, което звучи като някакъв таен език или поне като нещо с по-дълбоко значение за тях. „Не, просто бяхме пияни. Бяхме в пъб в Лондон, когато го измислихме. И никой не може да си спомни защо. Мисля, че говорехме за Чарли Чаплин…“ Когато Марго и групата основават компанията, тя все още рядко работи в Холивуд. Но всички решават, че трябва да бъдат по-близо до Меката на киното, и се местят в Лос Анджелис през ноември 2016-а.
Някои актьори се обучават в „Рада” или „Джулиард”, други следват примера на Марлон Брандо или Даниел Дей-Луис – да използват метода, в който изцяло се потапят в образа. Марго Роби завършва училището на „Рамзи Стрийт” и именно там научава професионална техника, която и до днес ѝ служи добре –
без лично пространство
„Когато работех в „Съседи“, нямахме каравани или отделни места за всеки. Ние просто бяхме всички накуп. Споделяхме всичко, винаги заедно. Това е моят метод.“
Нарича работата си в „Пан-Ам“ най-самотния период от порастването си в Холивуд. „Трябваше да сме разделени в различни отдели, което за мен беше странно. Спомням си как чуках на вратите на други хора и казвах: „Ъъъъ, искаш ли да излезем и да се помотаем?“ Малко след като шоуто е спряно, Марго тръгва по кастинги за различни филми. И е почти постоянно ядосана. „Влизах в кастинг залата с мисълта: „По дяволите, стига си зяпал листата си, вдигни поглед, виж ме, защото ще ти отнеса шибания акъл!“ Но все пак роли за нея има. Първо малки. Като тази в романтичната драма „Въпрос на време“ на британеца Ричард Къртис. Едва ли някой е запомнил Марго Роби там, но това е едно от малките стъпала, които я водят до първото голямо постижение – „Вълкът от Уолстрийт“.
Скорсезе е особено впечатлен, когато Марго има смелостта да удари неподготвения Ди Каприо по средата на четенето на една от сцените им. Следват различни филми – кои по-добри, кои по-лоши. Така работи няколко месеца в Белгия по филма Suite Française („Френска сюита“). „Прекарвах много време с голяма част от екипа. Разбира се, това е, ако искаш, а аз исках.“ Оттук насетне пътят е само нагоре. И както Роби казва по-късно: „Чековете и парите изведнъж се увеличиха!“ Следват независимият Z for Zachariah и бозавият „Фокус“, в който като измамница от висока класа Марго дава най-доброто от себе си. И разбира се, появява се The Big Short. Марго играе най-сексапилната версия на себе си и е нещо като разказвач в тази филмова финансова драма – дава ясни обяснения за сюжетната линия и терминологията на онези зрители, които по-лесно биха се концентрирали визуално, а не вербално. Докато го прави, е потопена във вана и използва вулгарни изрази. Хитрото решение на Адам Маккей и Чарлз Рандолф – режисьор и сценарист на филма, показва различна страна от таланта на Роби и ѝ печели още почитатели.
Следващите две години са от най-заетите в кариерата на актрисата. През 2016-а излизат три филма с нейно участие, два от тях са касови и комерсиални. В „Легендата за Тарзан“ играе любимата на Краля на джунглата – Джейн, партнира си с Александър Скарсгард, Самюъл Л. Джаксън и Кристоф Валц. Друга роля е по-вълнуваща – тази на д-р Харлийн Куинзел, по-известна в света на антигероите с алтер егото си Харли Куин – луда за връзване злодейка и гадже на Жокера. Междувременно сериозното кино не подминава актрисата. Тя получава първа номинация за „Оскар” през 2018-а за великолепното си превъплъщение в кънкьорката Тоня Хардинг в сатирата „Аз, Тоня”. Нейни конкурентки за статуетката са Мерил Стрийп, Франсис Макдорманд и Сали Хоукинс – печели я Макдорманд за ролята си в „Три билборда извън града“.
„Аз, Тоня“ е първият път, когато Роби звъннала в дома си в Австралия, за да каже:
„Мамо, аз съм в главната роля“
„Това е голяма стъпка, която се колебаех да направя. Цялата тежест на филма лежи върху раменете ти. Ако нещата не се получат, ще е по-трудно да получиш отново главна роля – особено ако си жена. Чувствам, че момчетата получават поне още няколко шанса да бъдат във водеща роля дори при провал. Но ако си жена и филмът се провали? Успех с получаването на още един шанс!”
С режисьора Крейг Гилеспи и сценариста Стивън Роджърс Марго се справя с много деликатна тема, която е едновременно смехотворна и напълно симпатична. На жертва, която публиката не харесва непременно, и на виновник, когото не изпитва желание да осъжда. Самата Тоня Хардинг одобрява завършения филм, на който Марго Роби е и продуцент заедно със съпруга си Том Акърли.
По-късно същата година Роби показва съвсем друга страна на таланта си като кралица Елизабет I в „Кралицата на Шотландия” и жената на Алън Милн в „Сбогом, Кристофър Робин”. Някъде там се заговори и за участието във филма на Тарантино „Имало едно време в Холивуд“, където пък влиза в образа на актрисата и съпруга на Роман Полански – трагично загиналата Шарън Тейт. Но ако сте гледали поклона на Куентин Тарантино към старото кино, ще знаете, че в неговата версия Шарън Тейт, обута в най-сексапилните 60-тарски ботуши, има различна съдба. Във времето, в което крачи из златните години на Холивуд като Тейт, Марго Роби вече е утвърдена актриса и секссимвол. Притежава талант и красота. Освен това псува доста често. „Нещо, което се опитвам да контролирам!“ И е една от най-успешните актриси в Холивуд в момента. „Макар все така да не съм снимала нито един филм там.“
Възходът на нейната кариера съвпада със старта на #MeToo движението и най-различни промени в световното и най-вече в американското кино. „Да си жена в Холивуд, означава, че вероятно ще трябва да се справяш с някои унизителни ситуации. Борба за правото да изкарваш прехраната си, правото да бъдеш чут, дори правото да бъдеш защитен… Защото когато сме в сенките на големите дървета, непрекъснато трябва да ни се напомня, че за да растем, ни трябва слънчева светлина. Всички сме само жени. И се сблъскваме с неравенствата, които това да си жена носи със себе си.“