Обувките на Анди Уорхол

Малцина знаят, че Анди Уорхол е започнал кариерата си с рисунки на обувки. През 50-те години американският художник е илюстратор на модни списания и рекламни агенции в Ню Йорк, където пристига от Питсбърг, а през 1955-а е избран за единствен дизайнер на рекламната кампания на обувките Miller. Уорхол създава по един нов модел седмично за реклами на Милър, публикувани в New York Times. Наскоро аукционната къща Sotheby’s продава на търг една колекция от дизайни на обувки на Уорхол. Интересът на колекционерите е огромен: 18-те ръчно оцветени литографии със заглавие A la recherche du shoe perdu, обявени на стойност между 100 хил. и 150 хил. паунда, са продадени за 293 хил. паунда, равни на 420 хиляди долара.

Всеки отпечатък е уникален и всеки чифт обувки, проектирани от Уорхол, има надпис от американския поет  Ралф Померой, приятел на художника. Надписите са закачливи или поетични, съобразени с рисунките на художника, създал фантастични и необикновени обувки: сини с големи катарами, розови със златист ръб, сини с много зелени лъкове, бродирани, перфорирани и украсени с дантели и панделки. Това са обувки с индивидуалност в съответствие с брилянтната интуиция на Уорхол за създаване на прости, но запомнящи се изображения, използвайки смели линии и ярки цветове.

Уорхол започва да подарява принтове на обувки на приятели и на потенциални покровители и меценати – като писателя Труман Капоти, и по този начин бива забелязан далеч извън обкръжението си.

Едно от най-важните произведения на Уорхол е книгата À la Recherche du Shoe Perdu, чието заглавие е вдъхновено от литературния шедьовър на Марсел Пруст „В търсене на изгубеното време“. Тя съдържа петнайсет рисунки на дамски обувки, използвани за реклама на магазин Miller в Ню Йорк. Проектираните обувки са покрити с тънки златни фолиа и имат скъпоценна и умишлено пищна привлекателност. Не е случайно, че всяка от тях е посветена на знаменитост към момента на създаването ѝ.

Друга остроумна творба на Уорхол е Diamond dust shoes. Любопитни са надписите на обувките, написани от любимата майка на Анди – Джулия. Те играят с известни реплики от поети в миналото. „Да обуваш или да не обуваш“ от Хамлет на Шекспир,  „Красотата е обувка, обувката – красота“ е Уорхолианската версия на „Красотата е истина, истината – красота“ от Джон Кийтс („Ода върху гръцка урна“).

През 1956-а Уорхол прави серия скици на обувки и ботуши, украсени със златни листа, релефно фолио и декоративни изрезки. Всяка обувка е изписана с името на своя обект – модните редактори Лео Лерман и Даяна Вриланд, актрисите Мей Уест и За За Габор. Уорхол прави около 40 обувки в поредица, показана в галерия „Бодли” през декември 1956-а, продавайки се за $50-$225 всяка.

Доколкото рисунките на обувките на Уорхол сливат мода, изкуство, филми и общество, те са предшественици на по-късните му портрети, олицетворяващи субекти чрез целенасочени дизайнерски елементи, присъстващи в уникалната композиция на всяка обувка. Смелите ботуши на Елвис Пресли например проектират Елвис като филмова звезда със сложна, еротична, допълнена от декоративни обработки и женствени нюанси същност. Обувките за Джордж Йоргенсън –  първия човек, станал известен в САЩ с операция за смяна на пола, е с два забележимо различни размера – съзнателни решения, служещи като коментар както за сексуалната, така и за социалната двойственост на идентичността му. Английската актриса Джули Андрюс, която участва в бродуейската адаптация на „Моята прекрасна лейди“ през 1956-а, присъства със съпруга си Тони Уолтън на откриването на шоуто на Уорхол „Лудите златни чехли“, където тя е олицетворена като класическа пепеляшка.  Фентъзи обувката ZsaZsaGabor, базирана на действителен дизайн на I. Miller, първоначално нарисуван от Уорхол през 1955-а, се отличава с бароков висок ток, украсен с изрезки, намеквайки за джази социалния живот и изискания гардероб на Габор. По същия начин колажираното муле със златни листа, проектирано от Уорхол за писателя Труман Капоти, включва диви цветя, излизащи от вътрешността на обувката – намек за гей ориентациятана Капоти и за неговия мюзикъл „Къща на цветята“, поставен на Бродуей. През януари 1957-а обувките му достигат до страниците на списание Life в история, озаглавена „Лудите златни чехли“, и оттогава са увековечени на модния подиум, появявайки се върху рокли и чанти в колекцията на Раф Симънс за есен/зима 2013 за Christian Dior.

Spread the love
Публикувано от
Още от Вида Пиронкова

Стефан Вълдобрев: Необичайният заподозрян

Славата не е за мен. Обичам да съм анонимен. Да тръгна и...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ