Ексклузивно за DIVA! испанската сомелиерка предлага дегустацията „Ароматите на любовта“
Когато „преди много години“ – по думите й – и само 21-годишна, испанката Пилар Крусес се омъжва за колекционер на ексклузивни скъпи вина, дори не си е и помисляла, че един ден ще стане сомелиер. Любовната история не продължава дълго, но преди да приключи, все пак колекцията на съпруга й отбелязва няколко големи поражения, споделя тя с усмивка за DIVA! от град Бургос в Северна Испания. Нейната страст към виното обаче продължава да расте и днес с марката си LustforWine тя предлага дегустации, съвети, обучения, свързани със света на виното, включително и онлайн. Първите дегустации, които преди години прави у дома, впечатляват приятелите й и те я окуражават да ги предложи и на по-широка публика. Пилар по-скоро на шега избира името LustforWine, вдъхновена от песента LustforLife на Иги Поп, появила се през рождената й 1977 година. През 1996-а парчето е включено и във филма „Трейнспотинг“. „Грабна ме тази идея – възможността за ново начало и търсене на нов живот. Винаги съм вярвала, че животът трябва да се живее страстно. Същото важи и за виното“, казва Пилар. Тя чудесно си спомня деня, когато се влюбва в хубавото вино. 17-годишна като камериерка в луксозен ресторант в курорта Салоу опитва виното GranReserva 890 на изба LaRiojaAlta реколта 1982г.
Пилар е убедена, че „стъкленият таван“ за жените в света на виното е абсолютна реалност. „Истина е, че има все повече жени, но рядко са директорки на изби и заемат най-отговорните постове. Повечето жени работят в маркетингови и експортни отдели и в администрацията. Вероятно единственият сектор, в който на жените е оставена водеща роля, е виненият туризъм.“ Тя припомня разкрития в края на 2020 г. от „Ню Йорк таймс“ скандал около MasterSommeliers. Става въпрос за един от най-елитните световни сертификати в областта на виното. Малко жени изобщо притежават тази титла, а скандалът разкри, че много голям процент от тях са били подложени на сексуален тормоз от страна на мъже в клуба.
Хубаво вино или хубави етикети
Пилар купува всичките вина, с които прави своите персонализирани дегустации. „Правя го, за да съм напълно свободна да препоръчвам или не по собствена преценка. Съществува практиката изби да предоставят безплатно вина, но тогава сомелиерът е обвързан с тях. Говорим най-често за атрактивната страна на виното, но то има и сурова страна, защото става въпрос за селскостопански продукт с вложен в него много сериозен труд. За да е честно едно вино, на всички работници по веригата трябва да се плаща достойно. Ако говорим за цени, вината, които изпълняват тези условия, започват от седем-осем евро нагоре.”
В своеобразна класация тя разделя вината на „лоши с хубави етикети и добър маркетинг“ и добри, които обаче понякога „едва ли не трябва да бъдат представяни и поднасяни по прекалено традиционен, дори префърцунен начин“. Често винопроизводители са силни в марктетинга и организират забавни събития около виното, но от тях не се научава нищо. Прекалено комерсиалните вина са създадени с мисъл за преобладаващия масов вкус на потребителя. Като пример тя посочва подбрани въвеждащи аромати, които се харесват. „Все повече се търси универсалният вкус, за да е лесно продаваемо виното. Всички да ахнат, че ухае на ягода!“
Пилар казва, че предлага само хубави вина, но в същото време заимства и от по-забавното и лежерно представяне. Повечето й дегустации например са на фона на избрана от нея музика. “Ако не познавам хората, спирам се на нещо по-общоприето и разпознаваемо като „Бийтълс“, Нанси Синатра, „Ролинг Стоунс“.” С професионалния музикант и диригент Педро Бартоломе стигат още по-далеч. Някъде между едва изброимите промени на мерките за сигурност около настоящата пандемия организират „нелегално събитие в парка“, в което насред идилична природа и запалени свещи правят дегустация „История на романтичната опера в Италия от XVIII век“.
Според Пилар Крусес едно от най-големите предизвикателства пред винопроизводителите в световен мащаб е създаването на добро безалкохолно вино. „Така както при бирата има много добри постижения, с виното досега не се получава. Провалят се включително изби, инвестирали много сериозни средства. Не става, предпочитам да пия гроздов сок. Един ден тази революция ще се случи и който го постигне, ще стане милионер.“
Вино за всяка любов
В дегустацията „Ароматите на любовта“ Пилар Крусес предлага четири вина, с които “минавам през четирите фази на любовта“. Помолихме я специално за DIVA! да предложи по-известни вина, които смята, че може да бъдат открити и на българския пазар.
Стрелите на Купидон и влюбването: пеперуди в стомаха, мехурчета, радост, ентусиазъм. Фаза, която в крайна сметка трае неособено дълго: шампанско PolRoger.
Страстта свързвам с киселинността във виното, защото тя те кара да пиеш. Страстта е неутолима, искаш още. Предлагам розе, защото в него плодовете са по-експлозивни. Бързо е, лесно се пие: GranCausRosedeCanRafolsdelsCaus.
Сладката рутина асоциирам с много добро вино, близко до всекидневието на клиента. Ако ми гостувате в Бургос, ще ви почерпя с червено вино Corimbo на изба LaHorra от нашия винен регион RiberadelDuero.
Истинската любов е търпение, преодоляване на проблемите, подсилване на чувствата. Затова предлагам 10-годишно Tawny от Порто. Първо – защото се подсилва с алкохол, и второ, защото е купаж от много реколти, по-добри и по-лоши. Пие се по-бавно, продължително. Като истинската любов.